Anna_H skrev:
Det var väl det som var tanken, att använda hela det rummet bredvid hallen?
jo men eftersom inte den naturligaste placeringen var med i funderingarna från början så kanske det ändå var så att det var brist på rum. Därav min fråga tidigare som aldrig vart besvarad. När han sen vände så lät det bara som att rummet och badrummet skulle samsas om ytan.
 
BirgitS
Min tvättmaskin är 85 cm hög, men jag vet inte om det är ett standardmått, och om det fungerar ihop med dina fönster som satt lägre beror ju på hur det ser ut. Sen kanske inte golvet kommer att bli på exakt samma höjd när du ska göra det vattentätt.

Hur blir det om du byter plats på dusch och varmvattenberedaren?
Eller måste VVB stå i ett hörn med tanke på hur du har ritat?
 
TF83
Stefan1972 skrev:
jo men eftersom inte den naturligaste placeringen var med i funderingarna från början så kanske det ändå var så att det var brist på rum. Därav min fråga tidigare som aldrig vart besvarad. När han sen vände så lät det bara som att rummet och badrummet skulle samsas om ytan.
Nja, mycket har att göra med att de tidigare ägarna förberett det på ett visst vis och det först kändes som det enda valet, och för att jag trodde allt avlopp lära gå ut på den sidan av kåken, men nu har jag pratat med rörmokarn och det ska funka lika bra att ha badrummet i detta rum med :)


BirgitS skrev:
Min tvättmaskin är 85 cm hög, men jag vet inte om det är ett standardmått, och om det fungerar ihop med dina fönster som satt lägre beror ju på hur det ser ut. Sen kanske inte golvet kommer att bli på exakt samma höjd när du ska göra det vattentätt.

Hur blir det om du byter plats på dusch och varmvattenberedaren?
Eller måste VVB stå i ett hörn med tanke på hur du har ritat?
Ja VB skulle behöva stå nära en yttervägg så inkommande pem slang kan komma rätt upp och således slippas dras längre tänkte jag, fast det skulle väll säkert gå att ordna på något vis det med, dock är det inte krypmån under kåken just här. Ja tvättmaskinerna är högre en fönstren, satt visst kan det se lite trökigt ut, men hellre det tror jag en att byta fönster till ett mindre, det drar vi oss för in till det sista då utseendet på kåken förändras radikalt då :)

Funderade på tidigare förslag och satt duschen i vänstra hörnet och la bastun som en vedeldad dito som då också kan bli aningen större. Vad tros om detta?

Ritning av husplan med möbler och markerad plats för en eldstad eller kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar likna nånting. Spontant känns det som lite väl mycket golvyta i bastun bara om det där är skalenligt. Bakre vägg i bastun och lavarna skulle kunna flyttas närmare bastuaggregatet så får du lite mer svängrum i tvättdelen. Då kanske tu till och med kan klämma in tvätt och tork i gluggen mellan vattenberedaren och bastun så får du bort dessa från fönstret
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ja bastun kan man ju göra så liten det bara går. Det vanligaste är ju annars att man gör den stor och trevlig för att man ska vara där jämt typ, sen blir det på sin höjd ett par gånger om året...........
 
TF83
Stuff skrev:
Börjar likna nånting. Spontant känns det som lite väl mycket golvyta i bastun bara om det där är skalenligt. Bakre vägg i bastun och lavarna skulle kunna flyttas närmare bastuaggregatet så får du lite mer svängrum i tvättdelen. Då kanske tu till och med kan klämma in tvätt och tork i gluggen mellan vattenberedaren och bastun så får du bort dessa från fönstret
Ja sant det! Och jag tror att man kan göra skåpet för vvb mer rektangulär en 4 kantigt också beroende hur man placerar prylarna där i, då får man också mer space, Tack!

Ritning över toppvy av ett föreslaget inredningslayout för ett rektangulärt skåp med platsbesparande placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
varför inte göra bastuväggen så du kan ha tvätt och tork under lavarna?
 
Stefan1972 skrev:
varför inte göra bastuväggen så du kan ha tvätt och tork under lavarna?
Den var inte alls dum. Där under finns ju en del outnyttjat utrymme så att man skulle kunna fälla in tvätt och tork. Att tänka på isf är bara att ordna med tätskikt och/eller avrinning på "taket" och väggen som blir bakom maskinerna så att detta inte skadas av eventuellt vatten och rövsvett som droppar ner när man sitter på laven samt möjlighet att komma åt och städa. Kanske kaklad vägg och kaklat lutande tak på bastusidan av tvättmaskinsnischen som är enkel att torka av.
 
Stuff skrev:
Den var inte alls dum. Där under finns ju en del outnyttjat utrymme så att man skulle kunna fälla in tvätt och tork. Att tänka på isf är bara att ordna med tätskikt och/eller avrinning på "taket" och väggen som blir bakom maskinerna så att detta inte skadas av eventuellt vatten och rövsvett som droppar ner när man sitter på laven samt möjlighet att komma åt och städa. Kanske kaklad vägg och kaklat lutande tak på bastusidan av tvättmaskinsnischen som är enkel att torka av.
En lutande vägg med plastmatta funkar annars smidigt. Gångjärn i bakkant på lavarna så är de lätta att lyfta och torka av under.
 
Å andra sidan så kanske det blir överkurs med en sådan lösning. Jag gillar den senaste ritningen ts lade upp. Blir fint med en bänkskiva ovanpå maskinerna och kanske något hyllplan eller överskåp på väggen ovanför
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TF83
Tackar så mycket för svar! :)
Intressant ide Stefan1972, smart! Men jag tror det får bli enklast möjligast för våran del och slänga en bänkskiva över samt ett överskåp ovanför, men iden va inte dum!

Tackar er för hjälpen! Kanon!! :)
 
Här kommer utdrag från Byggnadsutformning - Bostäder SVENSK STANDARD
SIS 91 42 21

Försök placera det enligt funktionsmåtten för varje del, se nedan:

/Bygglovhjälpen Erik Zandén


Skanna av diagram från Svensk Standard för bostäder som visar olika funktionsmått för utformning av rum och interiörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk bild av standardmått för boenden från Svensk Standard SIS, visar layout för rum och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av badrumsplanering med mått enligt svensk standard SIS 91 42 21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tommy_F skrev:
Hej!

Vi har ett litet skrymsle i huset som är uppreglad (av förra ägarn) avsett som toa då det idag inte är avlopp indraget, måtten är endast 110x365 och det sitter också ett fönster 140cm ifrån högra väggen som är 100 b och 140 h. Här var det tänkt att få in en dusch, en toa och ett handfat som gärna får vara lite större en 40cm då det är permanentbostad.. SAMT en tvättstapel med tvättmaskin och torktummlare.. och inte nog med det så skulle också en del behövas till inkommade vatten och varmvattenberedare.. Själv får jag inte till det.. Och har ingen direkt möjlighet att få till det på annat vis just nu heller. Någon som har något förslag? Dörr kan sättas var som helst vid vägg A..

[bild]
 
Lägg vvb under bastulavarna om du ska ha bastu, då får du bort den
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Är det helt uteslutet att bygga ett separat hus med gott om plats för toa, dusch, tvätt och bastu? Man slipper mycket problem på det viset, och om du ändå ska ha diskmöjligheter i köket kan du väl dra in vatten till en liten toalett i nån skrubb också, under trappan eller så.
 
TF83
Nja, först fanns det med i tankarna att ev bygga ut 25kvm och lägga badrummet där, men då hela huset behöver renoveras totalt så får vi vara glad om vi kommer under 1 miljon i renoveringskostnader, och bygger man ut sticker det en mer, satt hälst så vill vi kunna lösa det med befintlig planlösning av rent kostnadsmässiga orsaker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.