Själv är jag väl inte så himla kräsen, men jag är jättenöjd med mina 3 xenonkonverterade gamla Big Knick (50W 4300k)
Kör med 1 pencilbeam och 2 flood.
 
Kul idé! Det kan ju knappast bli sämre än att, som vissa premiumbilsägare (Hej BMW-folket!), montera lyktorna bakom grillen. Personligen vill jag helst ha ljuskällan så högt som möjligt (dock ej taket pga regn/snöreflektioner) för att slippa skuggor, få bättre chans att lysa över plogvallar osv., men det går ju säkert att hitta andra ställen än regplåten att implementera det lite snyggt på.
 
Jag kollade lite på detta tidigare. Det är inte så dyrt att skaffa ett termiskt relä som slår av led-chippet om det blir för varmt. Då borde man kunna använda 50w eller 100w led-chip på ett extraljus utan problem. Extraljuset är ju bara på när man kör, och då får man ordentligt med kylluft. Frågan är mest om det ger någon vettig ljusbild, eller om det bara blir en himla massa ljus där man inte vill ha det?

Jag är mest ute efter ett extraljus som i realiteten minskar olycksrisken. Så jag behöver inte smälta snön 500m bort, det är viktigare att kunna stanna för en älg som kommer från skogsbrynet.
 
Du kan ju prova hur detta blir genom att köpa valfri arbetsbelysning i ledformat och tejpa fast i fronten. Detta kommer lysa för kort för att vara användbart på ett motoriserat fordon på motorväg/landsväg.
 
Jag antar att man behöver en lins med ca 10-20 graders spridningsvinkel, kanske lite mer. Det jag är ute efter är ju framförallt brett ljus så man ser älgar och andra rörliga impedement. En vanlig byggstrålkastare har väl 120 graders spridningsvinkel eller liknande?
 
Jag tycker det låter som att den anrättning du planerar passar bättre som backljus än något annat.
 
5000 - 10000 lumen backljus? Egentligen inte en jättedum idé, ingen lär missa att man backar med bilen på ICA-parkeringen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag kör själv med 2st 100w led-chip på bilen. Sitter diskret innanför grillen med lins, reflektor och ett kylblock från en dator. Ja det ger en bred ljusbild men man kan till viss del påverka spridningen med val av lins och reflektor. Jag ser det som en fördel att se älgen på sidan av vägen även när det svänger. Man får ta det för vad det är, satans med ljus för 200spänn... Vill man ha smal ljusbild är det små dioder som gäller, man kan helt enkelt inte få 20x20mm lysdiod att hamna i fokus på en liten lins, det är fysiskt omöjligt. Sen ska man tänka på att alla dessa billiga drivdon från kina inte har radioavstörning över huvud taget. Det kan fräsa en del. Men det gäller även 12.000kr ramper har jag märkt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Häftigt Bjober, kan du beskriva din lösning lite mer i detalj och hur det fungerar? Räcker det med ett vanligt passivt kylblock för att hålla chippet kallt? Har du någon form av termosäkring?

Jag vill ju framförallt ha en bred ljusbild. Xenonhelljusen ger tillräckligt längd vid bra sikt.
 
Ska se om jag kan rota fram nån bild.
Tanken var att begränsa effekten med NTC-motstånd så effekten sjunker med stigande temp men jag har inte haft tid att leka så mycket som jag vill... har en låda proppfull med prylar men för lite fritid.
Så nu sitter det passiv kylning, är helt kalla när man kör, kan funka hyfsat länge om motorns kylfläkt går men jag törs inte driva lamporna helt stillastående med avstängd motor.
80w är drivdonen ställda på ungefär. Tror man ska undvika att driva till 100%.
Jag kör några 10w dioder 100% men det har strulat en del.
Elektronikkomponenter för passiv kylning av dioder, inklusive kylflänsar, drivdon och lins.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två upplysta dioder monterade på en bilgrill med passiv kylning, synliga genom skyddsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa små linser verkar ge smalare ljudbild än de jag kör med nu så de ska väl monteras så småningom.
 
Redigerat:
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Köp en bil med Laserljus så slipper ni fundera på extraljus.
 
Jag har förresten varmvita dioder i mina hembyggen. Är gravt allergisk mot kyla och det inkluderar även kallt ljus. Jag har mina ljus rätt högt, grillen på en Ford med flak är i takhöjd på liten bil så jag tycker inte det är störande mycket ljus närmast framför bilen. Däremot kunde jag ibland irriteras av bristen på ljus långt fram, inte så att man inte ser för det lyser satan men det irriterar fokus på nått sätt. Som att du har skräp på näsan som syns fast du tittar långt bort.... lite så. Så får man komplettera med smalt ljus blir det nog perfekt. Fördelen med brett ljus tycker jag är att skyltar inte bländar fullt så mycket som när alla flera hundra watt lyser på en punkt. Mindre lux per yta helt enkelt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.