Om det bara var en platta igång på hällen, och ugn. Då låter det som du har något rejält fel.

De situationer där 16A säkringar kan vara för klent, är om du först har en "grundförbrukning" från ex. en bergvärmepump, som kanske är igång sedan 30 minuter.

Sedan kokar du upp en stor kastrull med 3 - 5 liter vatten, och startar kaffebyggaren samtidigt som dammsugaren, och så har tvättmaskinen börjat värma vatten för 5 minuter sedan.

De förbrukare som då dragit mycket ström i 5 - 30 minuter har värmt upp säkringen så att den ligger nära gränsen, en startström till dammsugarmotorn då kan få säkringen att snabblösa.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om det bara var en platta igång på hällen, och ugn. Då låter det som du har något rejält fel.

De situationer där 16A säkringar kan vara för klent, är om du först har en "grundförbrukning" från ex. en bergvärmepump, som kanske är igång sedan 30 minuter.

Sedan kokar du upp en stor kastrull med 3 - 5 liter vatten, och startar kaffebyggaren samtidigt som dammsugaren, och så har tvättmaskinen börjat värma vatten för 5 minuter sedan.

De förbrukare som då dragit mycket ström i 5 - 30 minuter har värmt upp säkringen så att den ligger nära gränsen, en startström till dammsugarmotorn då kan få säkringen att snabblösa.
Menar du fel med själva elinstallationen? (Denna har jag ej gjort själv vilket jag tror framgår här i min brist på kunskaper om el :D). Eller har jag gjort något annat fel i huset vid tidpunkten som fått allt att slå ifrån?

Låter ju som att mitt hus bör klara sig på 16a så jag kör nog vidare på detta och ser om felet uppstår igen eller om det var något temporärt missöde :) Om det fortsätter att gå säkringar nu och då så ringer jag till elleverantören/elektriker och beställer en uppgradering av strömmen men det låter ju inte som att jag i dagsläget är (bör vara) i behov av det?
 
Enkelt uttryckt så ligger var 3e säkring på samma fas.

Inne i centralen sitter det en "trippelskena" som matas från jordfelsbrytaren på en rad. Det är 3 kopparskenor med utstickande plåtflärpar som går in på matande änden av varje säkring. Var 3e säkring matas från samma skena.

Spishällar är normalt matade med två faser, men kan finnas i trefasutförande också. Och vad värre är, många säljs som enfasmatade också. De för enfasmatning är egentligen avsedda för äldre lägenheter där man ofta bara enfas till lägenheten. Där brukar man ha en 25A huvudsäkring, och sedan 20A till enfas spis/häll.

Min misstanke är att du kanske fått en enfasmatad häll, som elektrikern dessutom kopplat på samma fas som din ugn (och tvättmaskin).

Säkringarna tål en avsevärd överström under rätt lång tid En 16A säkring tål 30 A i 5 - 6 minuter. Att koka upp några liter vatten på full effekt tar oftast mindre än 5 minuter. En platta som går på medelvärme, drar kanske drygt 10A när den är igång, men det är den typ 20s åt gången.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
hempularen skrev:
Enkelt uttryckt så ligger var 3e säkring på samma fas.

Inne i centralen sitter det en "trippelskena" som matas från jordfelsbrytaren på en rad. Det är 3 kopparskenor med utstickande plåtflärpar som går in på matande änden av varje säkring. Var 3e säkring matas från samma skena.

Spishällar är normalt matade med två faser, men kan finnas i trefasutförande också. Och vad värre är, många säljs som enfasmatade också. De för enfasmatning är egentligen avsedda för äldre lägenheter där man ofta bara enfas till lägenheten. Där brukar man ha en 25A huvudsäkring, och sedan 20A till enfas spis/häll.

Min misstanke är att du kanske fått en enfasmatad häll, som elektrikern dessutom kopplat på samma fas som din ugn (och tvättmaskin).

Säkringarna tål en avsevärd överström under rätt lång tid En 16A säkring tål 30 A i 5 - 6 minuter. Att koka upp några liter vatten på full effekt tar oftast mindre än 5 minuter. En platta som går på medelvärme, drar kanske drygt 10A när den är igång, men det är den typ 20s åt gången.
Ja det vore tråkigt om jag råkat köpa fel sorts häll men kanske får kolla efter att köpa en ny som funkar med fler faser isf.

Hittade denna bild i den danska instruktionen, hittade inte svenska på internet :(
 
  • Dansk instruktionsmanual som visar olika sätt att ansluta en häll till strömförsörjningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Hällar med enfasmatning är avsedda primärt för andra marknader skulle jag vilja påstå.

Min gissning skulle vara att den plattan som var igång, ugnen samt tvättmaskinen ligger på samma fas. Det skulle kunna lösa en 16A säkring med lite otur. Det är klantigt installerat om ugnen och hällen delar faser (förutsatt att hällen inte kör trefas, men det är rätt osannolikt).

Edit: Tar tillbaka, den där hällen har ett trefasalternativ i inkopplingen. Frågan är om det är den eller tvåfasinkopplingen som är använd. I det fallet skulle det vara fullt möjligt att lösa en 16A-säkring med ovanstående olyckliga kombination av hur grupperna är fördelade.
 
Redigerat:
Jag har två faser på spisen och en på ugnen. Kör jag två plattor på samma fas på spisen på full effekt så löser 10A säkringen för mig. Kör jag två plattor på "normal" effekt samtidigt som elpannan går in på hög effekt så löser huvudsäkringen på 20A (elpannan säkrad med 16A på tre faser). Kör jag bastu och elpanna samtidigt så riskerar huvudsäkringen att gå.

Problemet är att effekten tas ut på flera apparater samtidigt. Detta har jag löst genom att vissa högströmsförbrukare har fått effektskydd i huset. Exempelvis så har jag så att när vattenpumpen kör så får bastun inte ström samtidigt. Det förhindrar de största bekymren, men ibland går någon säkring i alla fall. Jag har normalt sett inte mycket strömförbrukning, men ibland så kör många saker samtidigt och jag tycker definitivt inte att det är värt att gå upp till 25A då jag fått bukt med de största problemen.

I detta fallet så verkar det som om ugn och spis delar säkring, det skall de inte göra. De bör vara kopplade som jag har det, dvs två faser på spisen och den tredje på ugnen.

Notera dock att huvudsäkringar ibland har en tendens att lösa ut även när det inte är hög effektförbrukning. Under mina 14 år i huset har huvudsäkringen löst runt tio gånger och gissningsvis 2-3 har varit oförklarliga, gissningsvis pga utmattning (de har löst på vintern, så elpannan kan ju ha dragit uppåt 16A, men 20A bör inte ha nåtts vid dessa tillfällen).
 
Christoffer Olsson skrev:
Ja det vore tråkigt om jag råkat köpa fel sorts häll men kanske får kolla efter att köpa en ny som funkar med fler faser isf.

Hittade denna bild i den danska instruktionen, hittade inte svenska på internet :(
Du har ju med denna goda möjligheter att lösa problemet, även om det eventuellt skulle krävas omdragning av elen från centralen, beroende på om du har 240V eller 400V-kopplingen. 400V två-fas bör dra minst ström, sedan bör du ha den tredje fasen och nolla till ugnen. Det ger bäst balans över faserna. I mitt fall har jag två faser med 240V kopplade mot nollan i hällen, vilket är det som gör att effekten blir för stor och löser 10A-säkringen på den ena fasen...

Ett förtydligande också, dvs bilden längst ned till vänster är den bästa kopplingen om du har ugnen på den tredje fasen.
 
Redigerat:
Som sagt den hällen kan man inte se som ett felköp, den kan möjligen vara inkopplad på ett ooptimalt sätt.
 
Jag har 16A till fritidshus, fanns inte mer i området. Induktionshällen funkar bra på två faser, men har smällt en säkring i fasadmätarskåpet när vi körde typ alla plattor på fullt. Kan tänka mig att man kan ha otur med VVB, värme, golvvärme mm samtidigt. 16A in i huset är tunt för induktionshäll.
 
Jag har 16a i huset och har induktionshäll, luftvatten värmepump + alla andra moderna bekvämligheter och har smällt en enda säkring de senaste 4 åren. Inga problem, det enda att tänka på är att inte köra diskmaskin, tvättmaskin och ugnen samtidigt
 
Snailman
Christoffer Olsson skrev:
Menar du fel med själva elinstallationen? (Denna har jag ej gjort själv vilket jag tror framgår här i min brist på kunskaper om el :D). Eller har jag gjort något annat fel i huset vid tidpunkten som fått allt att slå ifrån?

Låter ju som att mitt hus bör klara sig på 16a så jag kör nog vidare på detta och ser om felet uppstår igen eller om det var något temporärt missöde :) Om det fortsätter att gå säkringar nu och då så ringer jag till elleverantören/elektriker och beställer en uppgradering av strömmen men det låter ju inte som att jag i dagsläget är (bör vara) i behov av det?
Ändrar du från 16A till 20A så får du högre fast nätavgift, du kan ju kolla hur mycket det skulle kosta per år (ändrade från 20 till 16 när jag köpte mitt nuvarande hus (som har elvärme), för 15 år sen, inte gått nån säkring under den tiden)

Då du inte har elvärme, så vore det ju skandal om du skulle behöva 20A.
 
Christofer Olsson,

enligt din danska inkopplingsbeskrivning är din Whirpool häll(är det en induktionshäll?) för 230 Volt.
Och det anges där att den kan kopplas på 1 fas, 2 faser eller på 3 faser. Men, det är ingen 400 Volt häll, som pacman42 tycks tro. Det är ett nybyggt hus ni bor i, och då finns väl 3 faser framdragna till spisplatsen.

Eftersom ni har fjärrvärme, som uppvärmning, så har ni endast cirkulationspumpeffekten, som är obetydlig.
Ni borde klara er utan problem med 16 A mätarsäkringar. Har man däremot direktverkande elvärme i en villa, då drar det strom i februarikylan, och man ofta behöva ha 20 A eller till och med 25 A.

Vår spis med ugn och 4 kokplattor, har maxeffekt ca 9,6 kW(= 9600 W), alltså om man slår på allt. Inget konstigt alltså med 8 kW, som ni har.

Ni bör kolla hur er häll är inkopplad, så att elektrikern inte koppat den på en enda fas.
Pga nytt hus kan det hända att ni råkat ut för okunnig elektriker, som kopplat olämplig.
Barnsjukdom, som inte ännu upptäckts?

Sedan är det så att kör man allt man har i huset samtidigt(dammsugare, kaffekokare, ugn, häll, mikrovågsugn) så kan man nog lyckas bränna en säkring.
 
Redigerat:
tommib
Arnodt skrev:
Christofer Olofsson,

enligt din danska inkopplingsbeskrivning är din Whirpool häll(är det en induktionshäll?) för 230 Volt.
Och det anges där att den kan kopplas på 1 fas, 2 faser eller på 3 faser. Men, det är ingen 400 Volt häll, som pacman42 tycks tro. Det är ett nybyggt hus ni bor i, och då finns väl 3 faser framdragna till spisplatsen.

Eftersom ni har fjärrvärme, som uppvärmning, så har ni endast cirkulationspumpeffekten, som är obetydlig.
Ni borde klara er utan problem med 16 A mätarsäkringar. Har man däremot direktverkande elvärme i en villa, då drar det strom i februarikylan, och man måste man ha 20 A eller till och med 25 A.

Vår spis med ugn och 4 kokplattor, har maxeffekt ca 9,6 kW(= 9600 W), alltså om man slår på allt. Inget konstigt alltså med 8 kW, som ni har.

Ni bör kolla hur er häll är inkopplad, så att elektrikern inte koppat den på en enda fas.

Sedan är det så att kör man allt man har i huset samtidigt(dammsugare, kaffekokare, ugn, häll, mikrovågsugn) så kan man nog lyckas bränna en säkring.
Om du tittar igen i inkopplingsanvisningen så ser du att man anger huvudspänningen till 380-415V för alternativen till vänster, precis som pacman42 skriver. Det specificeras därefter att fasspänningen (fas-nolla) är 230V. Detta är mycket viktigt eftersom det indikerar att det är tre olika faser det rör sig om. Jämför med inkopplingarna för Belgien och Holland som har annorlunda elsystem, där ser också inkopplingsanvisningen annorlunda ut.

Hällen har dock elementspänning 230V, precis som i stort sett alla moderna hällar och ugnar.
 
I den danska beskrivningen, och figuren, om man bara har 1 fas och nolla framdragen, så får L3 ingen spänning alls. Då undrar man vad som inte funkar på hällen då? Är det en kokplatta som inte funkar?

Det är enligt figuren ingen lindning som klarar 400 Volt i den hällen, utan lindningarna är för 230 V, och det får de av fas och nolla.
 
Det är troligen någon boostfunktion man blir utan., man får inte lite extra effekt helt enkelt.

Och helt rätt all ingenting vill ha 400 V i denna häll, det ska vara 230 V, och de behöver inte komma från olika faser men det är mycket lämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.