fiskbuggaren skrev:
Tveksamt om den verkligen drar 225, men jo, vid tillräcklig förbrukning blir förstås även originalgeneratorn otillräcklig.

På vilket sätt tycker du att pbe225 har katastrofal ljusbild? Utan filter är den rätt smal, men det är väl nbb också i pencil.

En stor fördel med led som jag inte sett här (men kanske missat) är just hur mjuk och fin ljusbild man får, utan hotspots och skarpa förändringar i ljuset man ofta ser i annat ljus.

Ja min förståelse av bilderna och informationen är att det behövs pencil för att ens nå 600m och då är det enligt bilderna en extremt punktformad källa. Ett NBB225 når minst 100m till på bred ljusbild. Med bredljusbild har man således både längd och bredd med NBB men med PBE så blir breda ljusbilden för kort, säg halva sträckan som "behövs". (hos någon av säljarna fanns det ett diagram över bred ljusbild på dom, 330m tror jag det var, hittar inte nu).
 
MathiasS skrev:
Lite före? Man tänder väl inte före mötet är avklarat. Jag har aldrig haft några problem med att åka en halvsekund i på halvljus efter ett möte och har därför inga problem med bråkdelar av en sekunds väntan på maxljus.

Om ni tittar tex på denna film, tycker ni verkligen det är en fördröjning innan max ljusstyrka uppnås?

[länk]

Jag tycker inte det. Mitt öga klarar iallafall inte av att uppfatta någon stegring av ljusintensiteten.
Men var det där en start med kalla lampor eller hade dom varit igång tidigare ? Vet att xenon är bättre numera men dom jag provat har varit rätt sega vid kall start men är som sagt säkert bättre nu men jag väljer led alla dagar eftersom jag inte behöver så lång räckvidd utan vill ha bred ljusbild och det har led till ok pris.
 
hsd
Problemet med starka extraljus är att ögat tar tid på sig att anpassa synen när man bländar ner till halvljus, det blir mörkt i många meter.....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
De Micke länkar ser ju ungefär ut som dessa,
[länk]

Jag har idag en billig ledramp på vår andrabil, som jag tror vi köpte för ca 3 år sedan, den lyser stark och brett, men har ingen vidare längd.
På vår förstabil har vi satt i 75 W xenon i helljuset, lyser rätt bra då jag nästan aldrig får tillfälle att använda helljus annat än vi längre resor. Men det hade ju varit trevligt med tre av de ovanstående om man orkade montera av dem till sommaren.
Förutom att de är 225 mm
 
richardtenggren
smurfen72 skrev:
Men var det där en start med kalla lampor eller hade dom varit igång tidigare ? Vet att xenon är bättre numera men dom jag provat har varit rätt sega vid kall start men är som sagt säkert bättre nu men jag väljer led alla dagar eftersom jag inte behöver så lång räckvidd utan vill ha bred ljusbild och det har led till ok pris.
Här är dom ju varma rimligtvis, men här i tråden uppfattar jag att man tycker det är problem med fördröjningen vid möten och jag har aldrig upplevt sådana problem utan tycker det fungerar som i filmen. Vid total kallstart upplever jag att det tar 2-3sekunder att nå fullstyrka, sedan märker man aldrig det något mer under en körning.

Hur detta fungerar verkar dock variera med lampor och ballaster. Jag bytte lampor tidigare i år och då blev det aningens segare vid kallstart.
 
hsd skrev:
Problemet med starka extraljus är att ögat tar tid på sig att anpassa synen när man bländar ner till halvljus, det blir mörkt i många meter.....
Ja den effekten finns ju men hellre mörkt i några meter än hela vägen....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ni som åker med led, och xenon också för den delen.
Hur funkar det med snö på vintern?

Gamla hederliga halogen blir så varm att det aldrig byggs på snö på linsen.

Skulle grina blod om jag lägger 4kkr på led och upptäcker att jag måste stanna varannan mil för att borsta av dom..



Och den som tänder helljuset före möte med annan bil ska vara medveten om att jag kommer slita av dina extraljus från fronten och plantera dom i skallen på dig om jag får chansen.
 
Det blir som du säger vid kraftigt snöfall kring nollan när det faller kramsnö. Jag ser det dock som ett ickeproblem eftersom extraljus inte tillför något vid den sortens snöfall, de bara bländar föraren och ska ändå vara avstängda då. Då ser jag det som ett större problem att de samlar på sig en massa smuts när det är slask, vet inte om NBB gör det också?
 
Mina gamla 50W Xenon var det inget stort problem med snö tyckte jag.
Visst samlas det lite vid kraftigt snöfall men som ghoti säger kan man ändå inte ha på så kraftiga ljus i mörker och snöfall. Man blir som den där tomten i glaskulan man skakar med vatten och snöflingor då, allting yr framför en och man ser inte ett skit.
Med tillräckligt kraftiga ljus spelar det inte heller så stor roll om där är lite beläggning på dem. Det lyser igenom tillräckligt ändå. Man sopar av dem med snöborsten på morgonen tillsammans med resten av bilen om det snöat på natten.
 
Med 75w xenon har jag varit med om snö på ljusen en gång tror jag. Kanske är det ett större problem i snörikare områden, men ljusen blir tillräckligt varma skulle jag säga. Dessutom, som påpekats ovan är det inget vidare med så starka ljus i kraftigt snöfall.
 
Nackdelen med många LED är att det sitter en ram runt glaset vilket skapar en kant som gör att det kan bygga snö. Jämför med NBB 225 som ä lätt välvda.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Den där ramen har jag också tänkt på..
Men det låter som ett ickeproblem (y)
 
Finns det någon form av extraljus som fungerar bra i snöfall och mörkerkörning med mycket blänk (våt sommarnatt)?
 
Mörkt med blänk har jag aldrig upplevt som ett problem. Det som möjligen kunde lindra vid snö är att montera ljusen lågt eller på taket, använda mindre vitt ljus (dvs lägre färgtemp).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.