S
thomasx skrev:
Jag vet flera som gjort den manövern och ingen har rapporterat några problem, och jag har svårt att se att det skulle krävas friskluftscirkulation i hålrummet mellan golv och sågspån. Vad menar du att problemet är?
skulle du ha lite fukt i golvet så kommer den stå still. när du skummar. vilket inte slutar bra.
men inte vet jag har väl bara rivit ett par som har skummats.
 
SBH skrev:
skulle du ha lite fukt i golvet så kommer den stå still. när du skummar. vilket inte slutar bra.
men inte vet jag har väl bara rivit ett par som har skummats.
Nej då, fukten kan vädra ut, det är en relativt liten yta som skummas. Men om man har så pass mycket fukt i sågspånen då bör man ju i vilket fall som helst hantera det.
 
SBH skrev:
nej. dom innehåller nån sorts bindare
Enl Bauhaus byggvarudeklaration för porös board så tycks inget annat än träfibrer och vatten finnas i skivan.

Huruvida precis allt måste tas upp i en byggvarudeklaration vet jag inte. Jag har läst en del säkerhetsdatablad och där ska alla ämnen tas upp. Här finns inget sådant, kanske för att det är en träbyggprodukt och inte en kemisk produkt såsom t ex färg?
 
K
SBH skrev:
nej. dom innehåller nån sorts bindare
Om du läser texten så var masonit och treetex's svaghet att den inte innehåller kemiska bindemedel och därför inte torkar lika snabbt som spånskivor och mdf.

Intressant text för övrigt
 
Jag blir väl tvungen att hoppa av diskussionen med thomasx eftersom det är uppenbart att han inte vill diskutera sakligt med någon som tvivlar på hans övertygelse och eftersom trådstartaren inte vill ha gräl ......

Då avslutar jag med ett påpekande att thomasx övertygelse står långt ifrån den teoretiska fuktfysik jag studerade under ingenjörsutbildningen och ännu längre från de iakttagelser jag har gjort med egna ögon i gamla hus.
 
Du lär inte få något svar nu då thomasx är "Banned".
 
Du får faktisk inte säga emot honom heller. Om du gör det kommer moderator censurera dig.
 
R
tilläggsisolering hjälper bara i ca 7 år, sen är den fuktig och gör inte sitt jobb..blir bara kallare och dyrare att värme med åren, dålig lösning...tyvärr
 
S
Ribons skrev:
tilläggsisolering hjälper bara i ca 7 år, sen är den fuktig och gör inte sitt jobb..blir bara kallare och dyrare att värme med åren, dålig lösning...tyvärr
är något som är vetenskapligt uppmätt?
 
Jag är också nyfiken på Ribons källor...........
En felgjord tilläggsisolering kan ställa till mögel och röta och försvagad stomme och ohälsosam inomhusluft på 7 år...... men så våt att den helt tappar isolerförmågan tror jag inte att den blir i första taget..... inte enligt min fuktfysik i alla fall.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
R
Jag jobbar proffitionellt med att sänka u-värdet, torka ut fasader, minska risken för mögel/ svamp bildning,och renovera fasader. Botkyrka,Victoria Park ,kbab,kilsbostäder, kan intyga produkterna som vi anv. Så ja kan bevisa allt jag säger, men vill man göra som man alltid gjort så varsågod och strunta i det jag säger
 
Världen är full av felgjorda tilläggsisoleringar. Det har du rätt i. Till exempel större delen av de invändiga tilläggsisoleringarna som folk gör i timmerhus och många lösningar med plast som ångspärr.

Vad jag reagerade på var dina breda generaliseringar...... du försökte måla miniatyrporträtt med rödfärgsspruta..... eller någonting ditåt....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Microkatten
Mitt hus tilläggsisolerades för 40 år sedan, men inte har det frusits i huset de senaste 33 åren. Likaså med många andra hus. Det vore intressant att höra mer om Ribons erfarenheter, men att all tilläggsisolering slutar fungera efter sju år låter märkligt. Kanske Ribon syftar på någonting som inte framgår?
 
R
skumma väggarna är kanske inte så dum ide, om man kan få det i större förpackningar än 400 Ml och till ett bättre pris.
 
Ribons skrev:
tilläggsisolering hjälper bara i ca 7 år, sen är den fuktig och gör inte sitt jobb..blir bara kallare och dyrare att värme med åren, dålig lösning...

Jag jobbar proffitionellt med att sänka u-värdet, torka ut fasader, minska risken för mögel/ svamp bildning,och renovera fasader. Botkyrka,Victoria Park ,kbab,kilsbostäder, kan intyga produkterna som vi anv. Så ja kan bevisa allt jag säger, men vill man göra som man alltid gjort så varsågod och strunta i det jag säger
Så du menar att de enda man kan göra för att sänka förbrukningen är att byta fönster, ventilation och värmepump?
Eller vad är det för produkter ni använder, tankegång och bevis efterfrågas :)
Skum går att importera om en vill ha större behållare,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.