vid tillägssisolering (på insidan) tror jag absolut på plast/ångbroms i en timmerkonstruktion så nära insidan som möjligt givetvis.
 
Jag är också intresserad av exempel med träfiberskivor.

Köket har jag reglat 45mm, isolinas isolering och diffusionspapp, OSB och gips. Redan innan jag var klar med uppsättningen av OSB ångrade jag mig att jag inte tog plywood. Dock har jag skruvat skåpen i reglar på flera ställen, så det håller nog. Men det var nödvändigt att regla upp för att få vettig vägg att sätta skåp och lösa husets elinfrastruktur...

Nästa rum, där jag inte har krav på väggar i lod och infrastruktur (dvs el och rördragning) så funderar jag på om träfiberskiva vore bättre. 3" plank med 2cm puts på vassmatta funkar nog, men när ändå ytskikten är i behov av total renovering så kan ju detta vara ett alternativ. Rummen som är helt OK tror jag på att inte isolera alls... Vill heller inte bygga bort frisen på golvet för mycket. 3cm kan man nog leva med...

Jag inbillar mig att u-värdet påverkas rätt mycket av de fösta cm isolering...

Jag har dessutom tänkt att bara isolera norrfasadens vägg i det rummet jag då tänker. All el går från källaren (ny elcentral), genom kökets uppreglade vägg, blir uppreglad vägg i rummet ovanför (norrfasad) upp på vinden, där jag sen kan gå på och mata det gamla elsystemet med "nya" ledningar. (gamla elcentralen låg på övervåning pga elen kom med luftledning).
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
Jag är också intresserad av exempel med träfiberskivor.

Köket har jag reglat 45mm, isolinas isolering och diffusionspapp, OSB och gips. Redan innan jag var klar med uppsättningen av OSB ångrade jag mig att jag inte tog plywood. Dock har jag skruvat skåpen i reglar på flera ställen, så det håller nog.

Nästa rum, där jag inte har krav på väggar i lod och infrastruktur så funderar jag på om träfiberskiva vore bättre. 3" plank med 2cm puts på vassmatta funkar nog, men när ändå ytskikten är i behov av total renovering så kan ju detta vara ett alternativ. Rummen som är helt OK tror jag på att inte isolera alls... Vill heller inte bygga bort frisen på golvet för mycket. 3cm kan man nog leva med...

Jag inbillar mig att u-värdet påverkas rätt mycket av de fösta cm isolering...
skåp skruvade i osb lär hålla mer än väl
 
Att injektera skum under golven är en mycket god investering, även om det görs av yrkesmän.
Särskilt gott är det för fötterna ;)
 
Redigerat:
Man kan få problem med sommarkondens om man plastar insidan på hus med massiv trästomme, så en ångbroms är nog ett bättre val.

"Eftersom skalmuren står fuktig långa tider om året kan detta påverka fukttillståndet i innanför liggande vägg. Om solen skiner på en fuktig skalmur stiger temperaturen och därmed ånghalten och fuktdiffunderar inåt väggen vilket kan resultera i att fuktkondenserar på utsidan av ångspärren om det finns en sådan i väggen. I vissa fall kan man därför överväga att inte sätta en ångspärr på insidan väggen utan istället se till att väggen blir lufttät på annat sätt."

http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/vaggar/utfackning/fukttekn/fasadbekl/Sidor/default.aspx

http://www.isover.se/isolera-yttervagg-inifran
 
FG skrev:
Man kan få problem med sommarkondens om man plastar insidan på hus med massiv trästomme, så en ångbroms är nog ett bättre val.

"Eftersom skalmuren står fuktig långa tider om året kan detta påverka fukttillståndet i innanför liggande vägg. Om solen skiner på en fuktig skalmur stiger temperaturen och därmed ånghalten och fuktdiffunderar inåt väggen vilket kan resultera i att fuktkondenserar på utsidan av ångspärren om det finns en sådan i väggen. I vissa fall kan man därför överväga att inte sätta en ångspärr på insidan väggen utan istället se till att väggen blir lufttät på annat sätt."

[länk]

[länk]
står ju även:
Viktigt!
Tilläggsisolering från insidan gör att den befintliga väggen hamnar i ett kallare klimat. För att undvika kondens är det därför extra viktigt att ha en lufttät insida. Ibland finns det redan en folie i väggen och den nya isoleringen får inte bli tjockare än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken. Folien får alltså aldrig sitta längre in i väggen än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken, eftersom det kan uppstå kondens på folien om den sitter för nära den kalla sidan.

jag har 2 lager panel med luftspalter utanpå timret...

g
 
camaro1969 skrev:
PU ger en väldigt robust lufttät insida ;)
Förhindrar konvektion, och har ett grymt bra isoleringsvärde ;)
 
vad är PU ?
 
Polyuretan, har jag för mig. En plast med andra ord.


För övrigt lutar jag nog just nu åt att låta bli extra isolering, om inte någon pekar mig till porös board till rimligt pris och gjord på rimligt lim så blir det nog bara gips direkt på timret för att ha något att tapetsera på.

Det finns lerskivor som är ganska trevligt med, det är bara det att de är så hiskeligt dyra. Annars hade det varit ett perfekt material.
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
vad är PU ?
Polyuretan, finns bl.a. i en variant som man sprutar på, ungefär som när man sprutmålar. Den sväller när man sprutar den och bildar en fast isolering, liknar lite grann cellplast i sin struktur, men ska inte förväxlas med cellplast, det är olika material. PU för byggnadsisolering är diffusionstät och har ett lambda på ca 0,023. Eftersom man sprutar på den så bildar den en helt tät isolering och ansluter mot reglar, balkar m.m. så det blir inga skarvar där tjuvluft kan smita igenom.

PU finns i många många olika varianter och egenskaper, det är vanligt med PU i sängmadrasser, soffor, skor, isolering av kyl och frys, flytmaterial i flytvästar och bojar. Moderna bilar innehåller ett par hundra kg PU, bl.a. i instrumentpanel, stolar m.m. Också vanligt som rörisolering, isolering i båtar och fartyg m.m. Alltså ett material som är mycket vanligare i vår vardag än vad de flesta tänker på.
 
TF83
joakimja skrev:
Polyuretan, har jag för mig. En plast med andra ord.


För övrigt lutar jag nog just nu åt att låta bli extra isolering, om inte någon pekar mig till porös board till rimligt pris och gjord på rimligt lim så blir det nog bara gips direkt på timret för att ha något att tapetsera på.

Det finns lerskivor som är ganska trevligt med, det är bara det att de är så hiskeligt dyra. Annars hade det varit ett perfekt material.

Jag har för mig att tretex, likt masonit inte har några skadliga ämnen i sig då det är sammanpressade träfibrer och det är träets eget limämne; lignin, som limmar ihop under högt tryck och hög temperatur.. Ja tänkte i vart fall isf sätta "torr remsor" i skarvarna och sedan sätta renoveringstapet innan tapetsering för att förhindra sprickor, detta har funkat bra i vårt nuvarande hus. Dock vet jag inte vart man köper grövre tretex idag som sades.?
 
Tommy_F skrev:
Jag har för mig att tretex, likt masonit inte har några skadliga ämnen i sig då det är sammanpressade träfibrer och det är träets eget limämne; lignin, som limmar ihop under högt tryck och hög temperatur.. Ja tänkte i vart fall isf sätta "torr remsor" i skarvarna och sedan sätta renoveringstapet innan tapetsering för att förhindra sprickor, detta har funkat bra i vårt nuvarande hus. Dock vet jag inte vart man köper grövre tretex idag som sades.?
Tretex innehåller väl fenoler? Granit däremot innehåller väl inga skadliga ämnen, ändå kan man få stenlunga ;)
 
S
thomasx skrev:
Att injektera skum under golven är en mycket god investering, även om det görs av yrkesmän.
Särskilt gott är det för fötterna ;)
inte alls bra att stoppa upp luft cirkulationen när man har sågspån i golvet.
 
S
thomasx skrev:
Tretex innehåller väl fenoler? Granit däremot innehåller väl inga skadliga ämnen, ändå kan man få stenlunga ;)
fenolhartslim.
 
SBH skrev:
inte alls bra att stoppa upp luft cirkulationen när man har sågspån i golvet.
Jag vet flera som gjort den manövern och ingen har rapporterat några problem, och jag har svårt att se att det skulle krävas friskluftscirkulation i hålrummet mellan golv och sågspån. Vad menar du att problemet är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.