Hej,

Efter lite smygstart under sommaren har jag nu påbörjat ombyggnaden av ett gammalt höloft i Skåne till ett rejält hemmakontor. Jag har jobbat hemifrån i många år och har länge känt ett behov av mer plats. Jag tänkte göra i princip allt själv, men har inga större erfarenheter av renoveringar utan ser detta som ett tillfälle att lära mig hantverket. Jag inser att jag kommer göra många fel, så skrik gärna om ni ser något!

Gammal ladugård med kalkputsat tegel och eternittak före ombyggnad till hemmakontor, synlig handpump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är byggnaden före påbörjandet. En lada i kalkputsat tegel från första hälften av 1900-talet med eternittak. Den mäter ca 6 x 8 meter invändigt.

Renovering av gammal lada med nytt tak och utbyggda vindskivor, arbete utfört med skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första projektet var att renovera taket. Förra ägaren berättade att fyra av plattorna blåste av i stormen Gudrun och dessa byttes ut. Begagnade plattor användes, men måtten stämde inte helt och de gamla skruvhålen gjorde att det inte höll tätt. Jag bytte dem mot fyra nya P8-plattor i fibercement utan asbest. Ett par sprickor lagades även med glasfiberväv och hagmans epoxispackel.

Rödmålad kalkputsad tegellada med eternittak före ombyggnad till kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela taket rensades från mossa, tvättades för hand och målades med silikatfärg. (Ja, jag använde skyddskläder, mask, samlade upp mossan, etc, etc). Jag passade även på att bygga ut vindskivorna för ett större utsprång och montera vindskiveplåtar. Jag fick trixa lite för att få dem runt nocken. Vindskivorna är förhöjda med kilar några centimeter längst upp för att nå över den runda nockpannan. Jag satte även en ventil precis vid nockpannan för ventilering av nocken. När jag ändå hade skyliften hemma passade jag på att ta bort gavelfönstret, sätta ny panel och måla längst upp. Det är nästan sju meter till nock, så det hade varit väldigt vingligt på stege.

Interiör av ett gammalt höloft under ombyggnad till hemmakontor med byggmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt före påbörjandet. Här syns även mitt största huvudbry inför projektet, nämligen att det saknas undertak. Jag funderade länge på att göra om taket helt och tog in några offerter. Efter många diskussioner med olika hantverkare och bekanta bestämde jag mig dock för att försöka bygga ett undertak inifrån. Dels för att eternittaket är i gott skick och dels för att kostnaden för ett takbyte skulle uppgå till ungefär lika mycket som hela budgeten för projektet. Tanken är att montera en diffusionsöppen underlagsduk och hänga mellan takstolarna. Den kommer alltså gå över takstolarna men under läkten som eterniten sitter skruvad i. I mötet mellan läkt och takstol kommer det oundvikligen att bli ett håll. Min tanke är att göra ett uppvik innan läkten, samt tejpa runt detta för att göra så tätt det går.

Interiör av lada under renovering visar skadade takstolar och ny förstärkning, samt eternittak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa huvudbry – halva logen är uppäten av husbocken! Ett par av takstolarna var riktigt illa däran. Angreppet var inaktivt redan när vi flyttade in, men vi har ändå gjort en professionell sanering där de samtidigt högg bort allt angripet virke och lite till. Det ser därför kanske lite värre ut än det är.

Renoveringsarbete under tak på höloft: nya reglar bredvid gamla, med eternittak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De klena förstärkningarna som saneringsfirman satte dit har ersatts av dubbla skruvlimmade 45x170 som är rejält ihopskruvade längst upp. Jag funderade länge på om jag skulle passa på att rikta taket med dessa, men eftersom de gamla takstolarna var i så dåligt skick fick de nya reglarna gå ändå ut till läkten så att tyngden av taket verkligen vilar direkt på dessa. Alla nya reglar behandlades med Boracol special för att mota bort ny husbock.

Renovering av höloft: förstärkta takstolar med metallbeslag och skruvlimmade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur är var stödbenen inte angripna av husbock. Infästningarna mot gamla högbenen såg bra ut på de flesta stolarna, men jag gjorde ändå nya infästningar med beslag och genomgående bult samt skruvlimmade distanser som hakar i de urjackade reglarna. Stödbenen var av grövre dimension, så jag var tvungen att jacka ur reglarna för att få dit dem, annars hade jag nog satt gängstången direkt i nya reglarna.

Takrenovering med nya träreglar och befintlig eternittak, synliga skruvar och träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De stödben som inte ska vara synliga (de fyra hörnen och två till) får skruvlimmade förstärkningar hela vägen ner.

Renoverat höloft med nytt stödben och hanbjälkar, förvaringslådor, redskap och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick hjälp av en snickare att byta ut den gamla bärlinan på ca 4x4 tum. Denna byttes mot limträ i 90x225 som fälldes in i väggarna. På mitten vilar den på en 115x115 stolpe som står på en armerad klack jag gjöt på gamla betonggolvet.

Gamla träbjälkar med spår av bearbetning och städutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla bärlinan ska bli nya hanbjälkar som kommer vara synliga inifrån. Decennier av gödselstank hade satt sig i träet och hur mycket jag än borstade och slipade så luktade de fortfarande.

Hyvlade träbjälkar på bockar, vissa med urtag, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist gav jag upp och hyvlade ner dem ett par millimeter på varje sida.

Träreglar behandlade för husbocksanering ligger på arbetsbänk i verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betsade i ett försök att återställa den gamla charmen.

Interiör av gammalt höloft under ombyggnad med exponerade takstolar och eternittak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oljat, monterat och klart!

Interiör av ett tak under renovering med exponerade träbjälkar och byggstegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska fönster in på östra gaveln.

Renovering av gammalt höloft i Skåne, invändig vy med träväggar, eternittak och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar upp hålet.

Renoveringsarbete i gammalt höloft med stege, verktyg och ny uppreglad vägg med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt ett mindre fönster på västra gaveln.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 12 till
  • Laddar…
Kul projekt! Mycket bilder gillas (y)
 
Jag skulle låta underlagsduken gå under takstolarna för att undvika hål men göra en luftspalt mellan duk och bärläkt.
 
Ragnar_AT: Fast då flyttar man ju bara problemet ner till anslutningen av stödbenen. Det går ju kanske teoretiskt att låta duken gå innanför stödbenen också, men då blir det ju svårt att få ut duken i takfoten, plus att ytan på rummet nästan försvinner :(
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Nytt PVC-fönster installerat och monterat i trähus med röda laserlinjer för nivåjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora fönstret invägt och monterat. Valet föll på PVC (*ducka*) från Nordiska Fönster i Ängelholm. Måste säga att all kontakt med dem funkat väldigt bra. Tydliga monteringsanvisningar också, vilket var mycket uppskattat av mig som aldrig satt in fönster tidigare.

Nymonterat stort PVC-fönster på ett tvåvåningshus med röd panel och snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vintern kom emellan mig och fodren, men blecken hann jag få på plats i alla fall.

Renoveringsprojekt med gamla dörrar använda som golv och synliga golvbjälkar i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla golvet bestod delvis av dörrar. Anledning okänd, men tyngre innerdörrar har jag aldrig någonsin stött på. Jag kunde med nöd och näppe lyfta dem själv.

Renoveringsarbete i gång med synliga golvbjälkar, isolering, och nymonterade fönster i ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla golvbjälkarna är i bra skick, men ligger på cc ungefär 1100. Det går alltså inte att lägga golvspån direkt på dem. Byggnaden har satt sig några centimeter i ena hörnet så de måste även riktas.

Renoveringsprojekt med pågående golvbjälklagskonstruktion och isolering i ett vindsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen blev att lägga 45x70 på tvären och passa på att shimsa dessa. Innan isolering häftade jag vindpapp i varje fack mellan golvbjälkarna. Tanken var att det skulle bli tätare än att sätta den plant under bjälkarna (eftersom jag inte kan klämma skarven då glesen går på andra hållet), men så här i efterhand var det nog ett dåligt beslut. Det blir glipor lite här och var, särskilt i hörnen, så på andra halvan av golvet kör jag nog pappen helt plan istället. Ska man i så fall lägga skarven längs med golvbjälkarna eller längs med glesen?
 
  • Nyinstallerat stort PVC-fönster på en röd och vit husfasad under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cpt-Keso och 2 till
  • Laddar…
Vackra dörrar! Går de att återanvända?
 
De behöver en hel del kärlek, men visst borde det gå att få dem i brukbart skick. Jag har tänkt tanken att försöka rusta upp en och använda som entrédörr.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 4 till
  • Laddar…
Fantastiskt roligt projekt! Detta kommer att följas :wow:
 
Tjusiga dörrar! Sätt upp dem som en fondvägg, det borde bli en fantastiskt struktur. För jag förstår till fullo att man vill ha ett slätt golv... :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Wow!
 
Det ser kanon ut, bra jobbat!!!
 
Älskar dom här projekten när gammalt hantverk återupplivas istället för rivs helt! Mkt trevlig tråd!! Kör hårt 👍
 
Nu är äntligen golvet isolerat och klart. Det var lite mer jobb än jag hade tänkt mig, dels för att jag hittade röta efter en gammal vattenläcka där jag fick byta ut lite av stockarna längs väggarna och dels för att jag lade golvnivån en aning för lågt, så jag var tvungen att jobba med stämjärnet på en fjärdedel av golvet, men rakt blev det till slut. Innan jag började var det nästan 50mm mellan högsta och lägsta punkt och nu ligger hela golvet inom +-2mm.

Isolerat golv under konstruktion med synliga reglar, isoleringsmaterial och ojämna stockar i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant hur hjärnan tycker det är läskigt att hoppa runt på reglarna när det är öppet rakt igenom, men så fort papp och isolering kommer på plats känns det hur lugnt som helst, fast man bara skulle braka rakt igenom om man trampade fel.

Nyisolerat golv i vindsvåning med verktyg och byggmaterial, synliga takbjälkar och trapphål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan tidsödande uppgift var att täta mellan reglarna för att stoppa mössen från att komma in i isoeringen. Det syns här i trapphålet. Eftersom de gamla bjälkarna var så sneda krävdes det mycket hyvling för att få det rimligt tätt.

Nyisolerat golv på vinden med synliga träbjälkar och en stege vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I detta hörnet ska det bli hall och toalett. Hallen och trappuppgången kommer inte vara isolerad. Golvet är sänkt 65 mm här för att spara lite plats under snedtaket. Detta gjorde jag genom att fästa kortlingar med balkskor på en nivå som ligger strax över de gamla stockarna. Jag reglade på cc 30 i de bortre två facken för att kunna lägga klinker på toalettgolvet.

Nu är det dags att ta tag i långsidorna och takduken.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 5 till
  • Laddar…
Jag har kommit igång med monteringen av takduken. Eftersom takbyte var uteslutet bestämde jag mig för att montera ett undertak inifrån. Jag tror den vanligaste lösningen är att montera oljehärdad masonit i varje fack och lägga dem om lott uppifrån och ner för med överlappande skarvar. Jag fick tipset att använda en diffusionsöppen takduk istället och fastnade för den idén. Framför allt för att den är just diffusionsöppen, så en mindre mängd fukt som letar sig in ändå kan vädras ut. Valet föll på Bison Difftak 175. Jag har även testat olika sätt att dra duken över takstolarna och bestämde mig för följande lösning.

Först monterades lister vertikalt i varje fack som distanser, vilket gör att duken lutar ut från takstolarna.

Inre takkonstruktion med nyinstallerad diffusionsöppen takduk och synliga takstolar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvmeterlånga kilar monterades ovanför varje möte mellan takstol och bärläkt. I mötet är det ju omöjligt att få det tätt, så detta är för att skapa ett fall bort från mötet.

Montering av diffusionsöppen takduk Bison Difftak 175 med vertikala lister och kil vid takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Remsor av takduk fästs i ovankant av takstolen och runt kilen. Dessa remsor är ca 10 cm bredare än takstolen. Två flikar viks upp på läkten och skapar på så sätt en ränna för vattendroppar att rinna av.

Undertaksmontage med diffusionsöppen takduk och kilar vid takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen monteras horisontella våder av takduken i varje fack. Samtidigt tejpas remsorna på takstolarna ihop med dessa våder. När allt är monterat kommer jag montera två lister i varje fack för att klämma fast duken mot takstolen.

Diffusionsöppen takduk monterad vertikalt mellan träreglar i ett pågående undertaksprojekt, med synlig tejpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta moment är vad som snurrat i mitt huvud ända sen projektet påbörjades och jag inser att det aldrig kommer bli helt tätt, men min förhoppning är att eventuellt vatten som letar sig in via skruvhål och kondens nu har en god chans undvika att hamna i isoleringen oavsett om det sker mitt över en takstol eller i något av facken.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.