A
Låter lite märkligt med kylen
dels att den fryser vid +06 och dels att det räcker med med nån timme för att tina.
jag vet att man sa att vid +04C kunde det frysa i vattenbehållarna då de blev bottenfrusna fast då brukade det även läcka när de tinade upp.
Jag kan tänka mig att om det är stort kylbehov , dvs mycket varma grejjer som läggs in i kylen att vattenbehållarna blir för kalla då går ju kompressorn länge och fläkten blåser kall luft in i vatten lådan.
hör du ventilerna öppnar när du trycker in dispenser läppen??

När det gäller frysen
kan det vara motorn till skruven eller kretskortet eller sladden i dörren som brukar gå av i gångjärnet
ev har isbitarna frusit fast i varandra och allt är en stor klump? använd inte nattläge!
 
Jodå, ventilerna klickar både med och utan kolsyra. Jag kanske var för snabb med min upptining, ska prova en rejäl avfrostning avstängd med öppen dörr i ett dygn, så får vi se vad som händer sen. Det kan ju kanske vara ett helt annat fel också.

Gällande frysen så är ju kabelbrott ett bra tips, ska försöka dra ur kabeln och mäta den, hade ur den en gång tidigare när jag hängde om dörren. Såg att det stod 230V på motorn till skruven, kan man provköra den med nätspänning? Tror det var fyra trådar till motorn (gul, gul, röd o svart?). Vet du vilka man testar på? Går skruven åt båda håll när den rör om isen? Isbitarna är perfekta och skruven går lätt runt om man tar ut islådan, men motorn verkar inte gå alls.
 
A
motorn i ismaskinen är en stegmotor som styrs av extrakortet bakom kontrollpanelen
och ja motorn går åt båda håll.
sladden brukar det vara ett tydligt brott på
kortet i dörren har det varit många fel på beroende på kondens
extrakortet har det oxå varit många fel på
 
Tack för bra info och snabba svar! Ska felösöka under helgen, återkommer med rapport senare.
 
A
i tidiga versioner frös fettet i motorn.

En felkälla är om man frostat av skåpet manuellt så kan kondens bakom diverse plastbitar frysa fast och ställa till mystiska fel.

när det gäller kylen din och vattnet, finns det en möjlighet att du har ett allvarligare fel.

om du har en köldmedelsläcka vilket inte är ovanligt på dessa skåp, blir bara den nedre delen av förångaren kall vilket då medför att vattnet fryser.

en annan tänkbar orsak är att avfrostningssensorn spökar och då frostar den inte av tillräckligt länge och det fryser längs ner dvs bakom vattentankarna.
 
Du är på rätt spår electroluxarn. Tömde kylen i kväll och lyfte fram vattenlådan. Nedersta delen av förångaren var som en isklump. Man kan ju hoppas på avfrostningsproblem då? Är det avfrostningssensorns kabel man ser på bilden? Verkar vara likadan sensor som luftsensorn där uppe. Skåpet är från -06 och har varit i drift ca 1,5 år utan avstängning.

DSC_1388 (2) (Kopia).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1390 (Kopia).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Japp
Om förångaren i övrigt är kall typ frostig så byt sensorn med sladd på bilden annars är det köldmedelsläcka
 
Hej!
Har samma problem och vill gärna beställa en sådan ventil, har du kvar reservdelsnumret?
Med vänlig hälsning, Anders
soneroco skrev:
Jag har två erfarenheter att dela med mig av efter 6 års erfarenhet med Electrolux kombinerade kyl/vattenmaskin.

1. Emellanåt vid byte av gaspatron brukar jag skölja toppventilen (som man skuvar på flaskan) med avkalkningsmedel. Sedan skakar man ventilen och kollar så att den "skramlar", dvs den inre delen är rörlig - annars tätar inte ventilen när flaskan monteras i skåpet.

2. DET ÄR SKILLNAD PÅ SODASTREAM OCH AGA:s flaskor!!! Förvisso är dessa inte synliga för blotta ögat, men det blev uppenbart för mig i förra veckan då jag tvingades köpa en ny ventil för 740 spänn på Electrolux. Då visade expediten mig hur den lilla gummipackningen var sönderskuren av Sodastream patronen. Tydligen handlar det om någon liten skillnad i hur flaskans anslutning är fasad.

PS. Den läckande packningen medförde att kolsyra läckte ut och överfyllde vattentanken i skåpet. Därefter letade gasen sig vidare med följd att gästtoan, på andra sidan väggen, hade kolsyrat vatten i toastolen :) Lite överkurs kan man tycka.
 
Jag har läst igenom hela tråden och vi har som många andra problem med kolsyran. Senast i bytte patron så räckte den några dagar. Tyckte det pyste lite vid flaskan så det kan vara att det läckt och pyst ut..Har nog också "bytt bort" min originalflaska mot en sodastreamer. Sist höll jag inte på att få in den i utrymmet..

Men till frågan:
Min dörr läcker vatten emellanåt. När jag öppnar så blir det ett bågformat vattenstreck på golvet som jag får torka upp. Sen när jag böjer ner gummilisten längst ner ute i hörnet på dörren så rinner det ut vatten. Troligen kopplat till vattensystemet i dörren men är det någon som åtgärdat liknande??

Med vänlig hälsning
Markus
 
A
Det är dräneringshålet för avfrostningsvatten längst bak längst in som är täpt.
Går knappt att se undet lådan där kolsyrepatronen sitter
 
Tack för tipset. När jag drar ut allt så ser det ut som att det kommer vatten därifrån MEN jag blir inte klok på hur jag ska komma åt! Precis under lådan, om jag pressar upp botten lite, ser man att där är någon form av drän.hål, men komma åt det verkar inte möjligt...Kan man lossa lådan eller vad?

Det förklarar ju varför det är vatten i tätningslisten på dörren för det är där det verkar rinna åt...
 
A
Ta en slang typ 8mm och försök hålla den mot hålet och blås till åtta helv...te
Brukar funka
Annars ta bort lådan, en skruv i flaskfacket
Eller dra fram skåpet och jobba bakifrån
 
  • Gilla
harito
  • Laddar…
Hej. Kapar tråden lite...slangen till kolsyran har börjat läcka precis där den går upp i dörren henom nedre gångjärnet. Klarar man att byta den själv ? Lite svårt att hitta vilken reservdel det är på electrolux hemsida, finns en som är 2,5 m lång, är det den månntro ?
 
A
Det verkar rimligt
Man får plocka bort dipensern idörren och lådan längst in ikylen
 
Jag har problem med min kyl
När jag försöker sätta in en ny patron så börjar det smälla o pysa
Låter som det är en bit mer till höger från kolsyrepatronen bakom plasen där
 
  • Gilla
kaptenrödskägg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.