Hej!

Vi är på gång med badrumsplaneringen i vårt hus byggt -76. Om vi nöjde oss med dusch så vore saken biff. Problemet är att vi med all makt försöker få in tre rum i ett - tvättstuga, bastu och badrum. Om något ryker kommer det tyvärr vara bastun, och det vill vi undvika in i det sista (yes, vi är finländare). I rummet önskar vi alltså få in

- 1 dusch
- 1 liten bastu
- tvättmaskin o torktumlare
- högskåp som rymmer åtminstone hink och mopp
- anspråkslöst handfat med förvaring under

Efter flertalet planlösningar så har vi nu landat på denna. Någon med sinne för verklighet får gärna kommentera. Blir det för tight? Har vi glömt något?
Ritning av badrum med angivna mått, visar placering av dusch, bastu, tvättmaskin, torktumlare och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man kommer in
3D-skiss av ett badrum med handfat, spegel, duschhörna och staplad tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy mot lilla bastun med ett djup på hela 95 cm (OBS! Väggen kommer inte vara helt i glas. Det blir en dörr till vänster och sen övre halvan till höger glasad)
3D-visualisering av badrumsdesign med transparent bastuvägg, tvättställ och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy inifrån bastun. Vi har tänkt oss ett runt bastuaggregat, fanns inget sånt i programmet. Det kommer alltså inte att vara direkt mot en glasvägg i och med att bara halva väggen blir glas där. Men det är ju inte direkt barnsäkert där i hörnet... Kan man ens ha det så där? Vi har tänkt att man sitter med ryggen mot kortväggen där. Om man inte vill ha heta fötter :rolleyes: Fast det kanske inte går heller, skållad av ånga? Lösning på detta TACK! :|
3D-planering av en kombinerad bastu och badrum med träbänkar och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschörnan och högskåp bredvid torktumlare + tvättmaskin.
3D-planering av ett badrum med duschhörna och kombinerad tvättmaskin och torktumlare staplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmare titt på duschen. Hörnan är 1 meter bred där själva duschen är hängd, och 1.20 m fram mot väggen som skiljer från tvätthörnan.
3D-modell av ett planerat badrum med duschhörna, handfatskommod och tvättmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Litet mer info: Nej, vi ska inte ha någon toa i rummet. Vi tar bort den befintliga. Det finns redan två toaletter i huset. Det finns egentligen inga begränsningar i badrummet vad gäller placering, hela golvet ska hackas upp och allt kan flyttas. Handdukar hade vi tänkt hänga på den korta väggen utanför bastudörren, alltså mittemot handfatet.

Alla kommentarer tas tacksamt emot! :rolleyes:
 
Åsa Lund
Varför måste ni ha handfat?
Kan ni inte ha en tvättbänk istället?

Moppen kan hänga på en krok på väggen så behövs inget högskåp.

Kan man ha duschen till höger bredvid dörren?
Inredning rakt fram.
Bastu till vänster

Flytta runt lite efter dessa kommentarer.

Då kan ni få en bastu som är 1.65 djup
 
I dagsläget är duschen strax innanför dörren till höger. Eller det är ett duschskåp - som ska ut. Bastun är idag ca 1.65 djup vilket inte lämnar mycket yta kvar till dusch och tvättmöjligheter. Därför krymper vi bastun.

Tack för tipset om tvättstället, men det föll oss inte riktigt i smaken. Av flera orsaker är vi heller inte särskilt pepp på kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Jag tror vi kommer att köra på denna layout. Eller vi ska riva det befintliga och tejpa upp layouten så vi får ett hum om hur det kan tänkas bli. Det stora bekymret har väl egentligen varit just bastun, och om den är för liten. Men vi har tittat runt litet och tror det ska gå.
 
Kunde man förresten tänka sig att HELT lämna bort ett handfat? Vi bor i lägenhet idag och vi använder knappt alls handfatet i det rum duschen och tvättmaskinen är i. All tandborstning och dylikt sker i lilla toan. Så kommer det troligen att bli i huset också eftersom det finns två toaletter, bägge har bra med förvaring för hygienartiklar. Men måste man ha en ho i badrummet för handtvätt o.dyl? Har inte handtvättat mycket i mitt liv hittills... Men vi har inga barn ännu heller. Vad tror ni? Hur skulle ni resonera?
 
Ta ett smalare handfat (60 cm) så får ni en djupare bastu och bättre plats för aggregatet.
 
Vår bastu är bara drygt 80 djup. Den är liten och trång, men vi ryms 2 vuxna utan problem. 3 blir för trångt.
Bifogar bilder, där måttbandet ligger är det 80cm, och laven är 170 lång.
Liten bastu med öppen dörr, eldstad, laven och måttband som visar 80 cm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten bastu med träbänkar och måttband som visar 80 cm bred, lampa på övre hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Visionärskan och 1 till
  • Laddar…
toalettstol?
Om ni inte skall ha toalettstol, varför ett handfat som tar plats?
Jösses säger jag bara, nu när jag läst alla inlägg och information så ser jag hur galet jag skrev!
Sorry, ni har redan tänkt på det..:surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
Tycker att det ser ut att fungera. Personligen skulle jag hellre haft maskinerna brevid varandra, en bänk och hyllor på hela väggen över..

Gillade Fredriks fantastiskt kompakta bastu! Hade en klasskompis med liknande minibastu på 90-talet. Funkade helt ok!
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jättefin bastu Fredrik! Tack för bilderna, precis vad vi behövde se. Det ser ju hur bra ut som helst.

Håller med Kallebo om att det vore bättre med maskinerna bredvid varandra och bänk på det. Men vet då inte riktigt vad vi ska göra av duschen... Ska rita litet till och se om det går att lösa.
 
Hoppa över tumlaren och torka tvätten i bastuns eftervärme i stället.
Och byt till en toppmatad tvättmaskin.
Cylindas är bara 40 cm bred och tvättar utmärkt trots små yttermått.

Och, som Åsa Lund skriver, ställ en skurhink på golvet och häng moppen ovanför:
Väggmonterad torkställning med blå och vita klädklämmor på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ng/upphangningskrokar/redskapshallare-662153/

Allt för att det skall bli lite luftigare :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok så här kommer ett nytt förslag. (Ignorera dom utstickande maskinerna, så ska det förstås inte vara)

Ritning av ett tvättrum med dold duschkabin, arbetsbänk, högskåp och markerad 'Zone' för bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen direkt till höger när man kommer in. Men vi har lagt en vägg där så att den inte är det första man ser när man kommer in, och så att vatten inte kommer ut till hallen. Rakt fram har vi arbetsbänk med torktumlare o tvättmaskin under. Handfat/ho kommer nånstans ovanpå. Längst in i högra hörnet ett högskåp. Högskåpet stannar 😁 Ni vet inte hur sjukt trött jag är på att titta på allt skräp i städväg som ligger framme. Min ide av ett luftigt rum är gömda grejer och ett tomt golv😉 Bastun är samma storlek som sist, vi tror det räcker så. Om ni nu väljer mellan första planlösningen och denna, vilken vinner?
 
Det är visserligen helt off topic, men jag begriper inte hur man kan bygga ett rum för personlig hygien utan en toalettstol.

Varför inte flytta klädtvätten till ett av de andra små toalettrummen och kalla det för tvättstuga, och flytta en toa hit?

Så fort man börjar blaska med vatten blir man ju för tusan kissnödig.
Skall man då, blöt och dan, springa genom huset/lägenheten för att "göra sina behov"?
 
  • Gilla
Fortissima och 1 till
  • Laddar…
Haha 😁 jag tror inte det blir något problem. Vi lever redan så här idag med dusch o toa i separata rum. Jag tycker faktiskt det är ganska fiffigt. Man kan duscha ifred utan att nån behöver in på toa.
Och som sagt, en tredje toalett behöver vi knappast ha i huset. Det är heller inte långt från badrummet till toan, 2 meter typ. Tvättstugan ryms omöjligt i någon av de små toaletterna.
 
Åsa Lund
Andra planlösningen vinner helt klart enligt mig!
Utgår ifrån att ni har överskåp på väggen rakt fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.