fp01 skrev:
Jag citerar gärna en del ur argumenten för 2014 års nobelpris i fysik som rör just LED och vad dessa betytt:

Lång text
Ingenstans i denna text står det att LED har samma ljusegenskaper som glödljus.

fp01 skrev:
Sett i ljuset av detta så vidhåller jag att det är lite beklämmande att det gnälls rent allmänt i tråden på LED-produkterna, så dåliga är de inte.
Du har givetvis full rätt att ha din egen åsikt, men att påstå att vi har fel är inte OK enligt mig.

Jag gör en liknelse för att visa på vad jag tycker att du missar.

Ponera att det skulle visa sig att socker är en stor miljöbov. Lagstiftarna bestämmer då att allt socker i livsmedel ska tas bort med omedelbar verkan och ersättas med aspartam. Aspartam smakar enligt många illa och vissa produkter tappar i hållbarhet pga av de förlorat sockrets konserveringsegenskaper. Stora delar av industrin försvinner/måste göra stora nyinvesteringar eftersom de är anpassade för socker och alla recept måste göras om, vilket innebär att alla kokböcker får slängas.

Ditt resonemang är då att folk inte har rätt att "klaga" på att mat, godis, läsk etc inte är lika gott längre, att vissa produkter har kortare hållbarhet och att nya kokböcker måste köpas. Aspartam är ju så mycket bättre för miljön, så folk ska minsann vara tacksamma.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Aspartam är farligt, googla lite på det
 
Om 25% av världens energiförbrukning går till belysning säger jag bara en sak: Case closed.
Byt ut åtminstone i takt med att befintliga ljusskällor går sönder.
Om vi dessutom slutar köpa de allra sämsta kommer det finnas flera bra modeller till bra pris även på ICA och liknande.
Själv tycker jag det är lite synd att behöva beställa från England eller Tyskland för att få de lampor jag vill ha, men bra blir det. ;)
 
hsd skrev:
Aspartam är farligt, googla lite på det
Men ändå godkänd av världens "livsmedelsverk" som så mänga andra gifter som tex. koffein
I enkel beskrivning kan man säga att allt är ett gift det beror bara på mängden du får i dig.
Men LED är enligt mig ett enda stort skämt förutom då i släpvagnsbelysning och julgranslingor där de har blivit en hyfsad ersättare.
 
nikasp
Jag vill inte att vi ska bygga ut de sista älvarna och inte heller vindkraftsparker överallt heller. Så länge folk tycker att man har råd att slösa med el så händer inte mycket. Läste energiteknik under två år för länge sedan och att inte slösa sitter i sedan dess och lär alltid göra.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
OK, vi får nöja oss med att ha väldigt olika erfarenheter. Jag har jobbat med arbetsbelysning för byggarbetsplatser och industri i drygt 12 år, vi har gått från lysrör och lysrörslampor och helt över till LED sedan flera år. Det är väl ett rent under att vi orkar hålla oss kvar på marknaden öht med dessa kassa produkter...
 
hsd skrev:
Nix
Livslängden är i dagsläget dålig, långt under tillverkarens löften
LågEnergilampor har betydligt bättre livslängd, bortsett från kvicksilver är det en bra ersättare till glödlampan
OK, vi får nöja oss med att ha väldigt olika erfarenheter. Jag har jobbat med arbetsbelysning för byggarbetsplatser och industri i drygt 12 år, vi har gått från lysrör och lysrörslampor och helt över till LED sedan flera år. Det är väl ett rent under att vi orkar hålla oss kvar på marknaden öht med dessa kassa produkter...
 
fp01 skrev:
Jag har jobbat med arbetsbelysning för byggarbetsplatser och industri i drygt 12 år...
Det är EXTREMT stor skillnad på arbetsbelysning för byggarbetsplatser i industrin och (trivsel)belysning i hem. Till mitt garage hade jag problem att hitta nya lysrör när de gamla gav upp. Allt var varmvitt, och det vill jag verkligen inte ha i garaget. Övrig belysning i hemmet VILL jag ha varmvitt, men då är det alltid dåliga försök med "sjuka" färgstick i.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det är EXTREMT stor skillnad på arbetsbelysning för byggarbetsplatser i industrin och (trivsel)belysning i hem. Till mitt garage hade jag problem att hitta nya lysrör när de gamla gav upp. Allt var varmvitt, och det vill jag verkligen inte ha i garaget. Övrig belysning i hemmet VILL jag ha varmvitt, men då är det alltid dåliga försök med "sjuka" färgstick i.
Nu är det främst tekniken, lysdioderna, COB och vanliga osv och den påstått dåliga driftstiden som är i rampljuset här. Det är alltså portabel arbetsbelysning, handhållet såväl som nätanslutet osv, inte fasta industriarmaturer osv som jag avser. Kan inte alls hålla med om att dessa slocknar i förtid, och speciellt inte att de skulle vara sämre än lysrörslampor, det var detta diskussionen startade med.
 
Bo.Siltberg skrev:
Visste ni att det finns en världsstandard för stickproppar? Den ser ut så här och kallas för typ N:

...

Förhoppningsvis går det lite fortare att standardisera LED och dimring av LED :rolleyes:
Ja, det är ett intressant fall. Vi har många olika standarder i bruk för stickproppar (och uttag), och vi ser ingen större press på att minska dessa. Men samtidigt så hade vi också en massa olika spänningar och strömtyper (så sent som på sextiotalet i Göteborg så hade man likströmsmatning kvar i någon stadsdel enligt de gamle), men där så har vi dock sett en stor likriktning till ett fåtal system (två spänningsnivåer med två frekvenser, i stort sett).

Så skillnaden här är nog att byta stickpropp, eller leverera korrekt det är inte så blodigt, så trycket för förändring blir litet. Men att behöva tala om var man bor för att kunna köpa en radio, det blev för krångligt. Där är trycket från bla tillverkare mycket större, så där har vi ändå sett en stor "likriktning" (obs ordvits...)

Så hur det går med dimmning av LED, det återstår ju att se.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Visste ni att det finns en världsstandard för stickproppar? Den ser ut så här och kallas för typ N:

[bild]

I slutet på 1800-talet började man prata om en standard för man insåg att det skulle bli fullständig anarki annars.
Ungefär 100 år senare hade man enats och kom ut med standarden IEC 60906.
Den tillämpas idag av ett (1) land - Sydafrika. Är man snäll kan man peta in Brasilien också då de använder en lite lätt moddad version.

Förhoppningsvis går det lite fortare att standardisera LED och dimring av LED :rolleyes:

Som nämns så är det ju inga som helst problem att dimra LED bara man använder rätt metod, konstantströmssystem.
Problemet är LED-lampor med de traditionella socklarna som E14 etc med traditionella dimmers - där blir det en dåligt anpassad kedja.
Det där var lite märkligt... Man diskuterar visserligen att ta sig an denna "standard" i Sydafrika, men ännu har man inte övergett sin trepoliga plugg som liknar den engelska, fast med runda pinnar. Att de dessutom skulle vara enda användaren av den som visas på bilden stämmer dåligt, Schweiz har ju haft denna länge...
http://mybroadband.co.za/news/general/96161-the-truth-about-sas-new-electrical-plug-standard.html
 
Senast jag kollade så använder Schweiz typ J som är L-N- kompatibel med både den standardiserade typ N och europluggen typ C, men jordstiftets placering skiljer sig med några millimeter. Det hade ju inte sett bra ut om Schweiz, där IEC har har sitt huvudsäte., hade valt sin egen stickpropp som världsstandard :)
 
fp01 skrev:
I Kina brukar man ha dessa på många platser, där kan man stoppa i i stort sett allt...
[länk]
Ja, bokstavligen - för de är ju inte petskyddade... :(
 
Mirar skrev:
Jag inser inte heller. Jag har ett visst knippe LED-belysning, men...

LED-belysning blir fortfarande varm. Så den är inte speciellt effektiv.
Detta förstår jag inte. Jämför lm/w med både halogen och glödljus och återkom.

Ja, det bildas lite värme i drivkretsarna. Men effekten som är stämplad på ljuskällan är ju den effekt som den drar. Om en LED ljuskällare på 9w ger lika mycket ljus som en 60w's glödlampa, hur kan man då kalla den "inte speciellt effektiv". Glödlampan blir väldigt mycket varmare och kräver 6ggr mer effekt för att ge lika mycket ljus...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.