Sammy_j skrev:
Styrs detta av en lagstiftning eller liknande?

Kommunen hos mig säger vare sig bu eller bä då min grannes tomt håller på att rasa in över min lägre liggande tomt. Dom hänvisar till en civilrättslig process om hans hus "rasar" (pga av bristande grundläggningen i muren) för att bedöma om han eller jag blir ansvarig för hans hus.
Se till att kontakta din hemförsäkring som får sätta en jurist på ansvarig
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
byggarätt skrev:
högre liggande fastighet betalar alltid det är orsaken bakom alla inlägg o problemet med fel på släntningar
Inte nödvändigtvis! Vi ligger högst men grannen har grävt ut/planat ut sin tomt för att slippa den naturliga lutningen som var från början, de har då naturligtvis också fått ta hand om stödet av jordvallen som blev resultat.
 
Linderödsåsen skrev:
Inte nödvändigtvis! Vi ligger högst men grannen har grävt ut/planat ut sin tomt för att slippa den naturliga lutningen som var från början, de har då naturligtvis också fått ta hand om stödet av jordvallen som blev resultat.
Jag antar att slänten då också ligger på din grannes fastighet?
 
Linderödsåsen skrev:
Inte nödvändigtvis! Vi ligger högst men grannen har grävt ut/planat ut sin tomt för att slippa den naturliga lutningen som var från början, de har då naturligtvis också fått ta hand om stödet av jordvallen som blev resultat.
när din granne säljer kommer du bli varse hur TS har det med sin högre granne....slänter o olika höjder är olöst i svensk lagstiftning
 
  • Gilla
Headstart
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag antar att slänten då också ligger på din grannes fastighet?
Ingen slänt, det hela hålls upp av L-stöd :)
 
Linderödsåsen skrev:
Ingen slänt, det hela hålls upp av L-stöd :)
Slänten som fanns där och gav upphov till L-stöden.....
 
harry73
Linderödsåsen skrev:
Ingen slänt, det hela hålls upp av L-stöd :)
Intressant, hur funkar det? står L-stödet (delvis) på er sida tomtgränsen eller står den helt på grannens tomt? Vem är ansvarig för underhållet och vem äger stödet?
 
harry73 skrev:
Intressant, hur funkar det? står L-stödet (delvis) på er sida tomtgränsen eller står den helt på grannens tomt? Vem är ansvarig för underhållet och vem äger stödet?
Ja dessa mängder med L-stöd...när de börjar rämna kommer det bli påfrestande med alla processer...samma sak när thorsmanspluggarna kollapsar...
 
harry73 skrev:
Intressant, hur funkar det? står L-stödet (delvis) på er sida tomtgränsen eller står den helt på grannens tomt? Vem är ansvarig för underhållet och vem äger stödet?
Stöden står helt på grannens sida och är helt grannens ansvar. Det sitter en äldre häck i tomtgräns som vi delar, den hjälper även till att hålla ihop jordbanken, med hjälp av Lstöden :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Shit vilken byråkratisk röra 😆

Jag skulle tagit bort trappbiten - släng den åt fanders och sen vägra erkänn det, ljug dig blå - ord mot ord - och orkar grannen ta det vidare rättsligt som medför kostnader så är det en väldigt hemsk granne - sen är värdet på din mark högre som han "olovligen besatt"än den lilla träbiten värde - det skulle alltså uppdagas att han gjort ett värre brott än TS. Just do it 😎

Annars får vi väl samla ihop ett gäng anonyma som gör d åt TS 😛
 
Det är väl minst tre trådskribenter som bor i området?
Kanske finns möjlighet till en uppdatering?
 
  • Gilla
bränntorp
  • Laddar…
Jag blir allvarligt skrämd av att se hur många resonerar. "Se det som en välgärning", "om den är snygg har du ju något trevligt att titta på", "du måste vara trevlig och smidig", "du kan inte veta hur det blir i framtiden" och liknande, rent ut sagt dumheter, i all evighet. Allvarligt????? Blir folk lika glada om jag sätter mig på deras tomt och bygger världens vackraste stuga, lekbod, staket, damm, trappa, etc? Bara de har något trevligt att titta på? Skit samma om det samlas vatten, rasar saker, mina ungar, djur, trädgårdsmaskiner, snö, etc kommer nerkasande och samlas på era tomter? Folk måste antingen ha väldigt mycket pengar och bara donera bort mark, arbetstid och pengar för uppröjnings- och andra kostnader eller så är folk så konflikträdda att ni inte ens vågar säga ifrån när folk kör över er och begår ett brott om och om igen. Eller så har folk lättare att relatera till grannens beteende än det obehag det orsakar och den arrogans den tyder på. Försök att göra något sådant som grannen utomlands så ska ni nog se hur vänligt bemötta ni blir. Grannen begår ett brott, punkt, slut. Ville han ha större eller annorlunda tomt borde han köpt en sådan. Om inte han inser det är det dags för TS att markera NU och det bestämt, innan grannen är övertygad om att det är bara att göra precis som man vill och det hela kommer att urarta ännu mer.
 
  • Gilla
Trixen och 4 till
  • Laddar…
Jo jag tror nog att de som förordat en resonlig inriktning mot sin granne menat allvar i det. Men det låter ju inte bra att det allvarligt skrämmer dig.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
TS har försökt prata med sin granne, redan på anläggningsstadiet när den arrogante grannen lite luddigt och veligt avfärdade det hela. Varför betyder grannsämja för vissa att det är bara en av grannarna som ska stå för "sämjan" och den andre gör som den vill? Det där är inte grannsämja, det är mobbarbeteende från den som tar för sig och skiter i vem som drabbas.
 
  • Gilla
ladyhawk och 6 till
  • Laddar…
Många kommer aldrig inse att konflikten började med att trappan byggdes - inte med att TS opponerar sig. Det finns alltså ingen grannsämja att bevara, det tåget har redan gått!
 
  • Gilla
ladyhawk och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.