Har precis fått igenom mitt bygglov för mitt garage som kommer att byggas i vår. Ett 120kvm med 4m invändig höjd och ca 6m upp till nock.
Har alltid tänk en värmepump, men när jag börjar prata med folk så kommer fler och fler in på att jag skulle ha golvvärme?
Golvvärme känns ju lite väl lyxigt i ett garage men visst, gör det jobbet bättre och billigare än en värmepump tro?
Tanken är att aldrig ha under 15grader i garaget då det kommer att fungera som mitt andra hem (eller första, beror vem man pratar med :cool: ), visst blir det svinkallt med -25 ute så är jag inte så känslig, men iaf..

Nu har jag inte direkt tittat på priser ännu, kan tänka mig att en värmepump för min yta lär gå lös på 15-20k? Men är inte så sjuk månadskostnad då vi ändå har en relativt billig elräkning. Men kan golvvärme bli billigare?
Ska ha hit en rörmokare som ska kika på det om det är fysiskt möjligt först och främst.

Jag har idag fjärrvärme och vattenburet i huset. Garaget kommer att ligga ca 10m från huset. Vatten och el ska ju dras ut från huset.

Mvh Jonas
 
Du jämför en värmekälla med ett distributionssystem. Vad har du tänkt för värmekälla till golvvärmen?
 
Det får kopplas på fjärrvärmen för huset.

Mvh Jonas
 
Tänker man ligga på golvet är golv värme bra men annars lär det funka bra med luft/luft vp men är fjärrvärmen billig så är det ett bra alternativ eller kanske byta värme källa även där.
 
Då är det väl en smal sak att räkna på, men tänk på att LLVP har ganska kort livslängd.

Golvvärme kan ju verka lyxigt, men opraktiskt. Med en rejäl aerotemper kopplad via kulvert till fjärrvärmen så kan du ju snabbare justera värmen vid behov (om du är där eller inte, exempelvis).
 
Normalt går det lite mer energi för att värma till samma temperatur med golvvärme än med element. Vad kostar fjärrvärmen och vad kostar elen? Fjärrvärmen är ett komplett värmesystem medan luftvärmepumpen förmodligen behöver kompletteras när det är som kallast. Jag skulle gissa att du får något billigare drift med luftvärmepumpen, men det finns ju andra aspekter också. Planerar du att värma till en högre temperatur när du är där eller skall det alltid vara samma temperatur? Golvvärme är mycket trögreglerat. Det tar lång tid att ändra temperatur.
 
Har inte exakt koll på fjärrvärme/elpriserna men det kan man ju kolla på fakturorna, tänkte mest "i det stora hela".
Tanken var att ha relativt samma temp hela tiden. Absolut inte rumstemp, men jag skruvar mycket med bilar och kommer ha lyft m.m. så får förklara det på så sett.

Ska se var rörmokaren säger om vad han tycker är bäst/billigast, det ska ju framför allt vara en lösning som funkar bra.

Mvh Jonas
 
Om du tänker borra i golvet för tex lyft eller andra masiner är inte golvärme att föredra.
 
Ja det ska borras för lyft, men det är ju självklart att man tar hänsyn till vart man drar det. Ska har förstärkning till lyften så lätt att håla reda på. Eller hur menar du?

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Du kanske vill ha andra maskiner också pelarborr eller liknande.
 
Jo sant, men bultar man dem? Har aldrig gjort det innan i tidigare garage. Är nog för mer avancerade maskiner än jag någonsin kommer att ha ändå.

Mvh Jonas
 
Luft-luft är definitivt billigare, bara slangen till golvvärmen är nästan halva kostnaden för värmepumpen.
Golvvärme är ju ändå ganska trevligt, skönt med jämn temperatur överallt och slippa "blåsenheten"
 
Luft/luft är enkel att gasa och bromsa samt ger kyla sommartid.
 
I ett garage skulle jag nog nöja mig med luft/luft där gör det inte så mycket om det bullrar och drar lite och man har friheten att borra vart man vill i plattan.
 
Johannes Carlsson skrev:
Luft-luft är definitivt billigare, bara slangen till golvvärmen är nästan halva kostnaden för värmepumpen.
Golvvärme är ju ändå ganska trevligt, skönt med jämn temperatur överallt och slippa "blåsenheten"
Installationskostnaden tror jag inte skiljer sig nämnvärt i slutändan, tänkte mer på den löpande månadskostnaden efteråt. Fjärrvärme kontra el. Men tror iofs elen blir billigare, rent spontant..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.