Funderade på att bestycka vardagsbilen med någon form av extraljus.

Har tidigare haft Xenonburkar på 50 W stycket och ljuset var riktigt bra men de tog tid på sig att nå full ljusstyrka... sen kändes det som att man slet på dem när jag var tvungen att blända av titt som tätt.

Någon som har köpt fjärrljuspottor med LED och kan rekommendera någon modell?
Är inte intresserad av LED-ramper.
 
För ett par år sedan var det här en bra produkt (har dessa fortfarande): http://www.prestandabelysning.se/product/pbe180-black-60w-cree-led-extraljus (säljs på åtskilliga ställen under olika namn, tror ursprungstillverkaren heter Sammoon).

Plus: Jämn ljusbild, ljuset framåt istället för att som många andra LED-ljus mest lysa ner i marken och blända föraren.
Plus: Terrorbalans i trafiken, folk bländar av snabbare när man blinkar tillbaka på dem.
Minus: Besvärlig montering (standardstag passar inte) och justering.
Minus: De kromade ringarna (om man väljer dem) tenderar att se väldigt risiga ut efter bara något år
Minus: Skruvarna som håller fast ringen längst fram går inte att få loss efter ett tag. Jag får helt enkelt leva med att mina ringar är rätt fula nu.

Är nyfiken på vad som har kommit ut på marknaden sedan ~2014 som kan konkurrera med dessa då andrabilen behöver få lite ljus också...
 
Tack för konkret tips! Spanade faktiskt in PBE225: orna.
Det gör inget om det ser risiga ut efter ett tag. Pluskontot för min del! Drog några varv gaffatejp runt mina Xenonljus direkt vid montering så de inte skulle se så stöldbegärliga ut. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Volkswagen Sharan parkerad framför stenmur med tända strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rigid RDS 20"

Sjukt fin ljusbild.
 
5.2 racing skrev:
[bild]

Rigid RDS 20"

Sjukt fin ljusbild.
Sjukt fint pris också! :wow:
Skulle dock suttit som en smäck på A6:an..
 
Den dag det finns ett led-alternativ som lyser 100m brett och +700m långt för 4-5tusen så ska jag sluta använda 3xNBB225+75Wxenon. Verkar dröja ett tag till.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Köpte 3 st 60W från Kina.
Lyser satan!
1700:- för tre st ink lite tull.


Röd bil med tre kraftiga extraljus monterade på fronten, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tre 225W LED-lampor monterade på bil i snöigt landskap, jämfört med Xenon i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 st 225W LED. HAr tidigare provat både 75 och 100W Xenon i NBB 225 och de kan inte mäta sig på någon punkt mot dessa.
Nackdel, svårmonterade då de är 245 mm och Qpax är avsedd för max 225 mm
 
Redigerat:
Släng fram en seriös mätning på ljusbilden så ska jag omvärdera min nuvarande ståndpunkt!

LED is the shit men ännu så länge ser jag mest shit....
 
MathiasS skrev:
Släng fram en seriös mätning på ljusbilden så ska jag omvärdera min nuvarande ståndpunkt!

LED is the shit men ännu så länge ser jag mest shit....
Seriös mätning :rolleyes: Det klarar ju inte ens lykttillverkarna av att göra
Xenon konverterade xenon är absolut inte dåliga men detta är nåt i hästväg, något dyrare men bättre lyse. Inget konstigt med det. Jag reser i jobbet mellan Sundsvall och Norrut (halva Sverige för er som inte kan geografin) och kör mycket på kolsvarta vägar höst som vinter och inget har fungerat så bra som dessa på en mörk höstväg då allt annat ljus bara äts upp av det svarta.. Långa raksträckor så kan jag med blotta ögat se att de lyser upp i trädtopparna som, enligt trippmätaren, är 1000 meter bort.. gäller nu när det är snö ute
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Den dag det finns ett led-alternativ som lyser 100m brett och +700m långt för 4-5tusen så ska jag sluta använda 3xNBB225+75Wxenon. Verkar dröja ett tag till.
Den dag det finns ett xenon-alternativ som tänder upp till 100% på 0,01s ska jag köpa xenon istället för led. Kört med NBB225, både med och utan xenon, på ett par bilar och rent ekonomiskt så håller jag med fullständigt. Men en bra ledramp tilltalar mig mer iaf.
 
Ingen är gladare än jag om det finns en bra LED lampa att köpa, har inte sett något tidigare. Om mätningarna är seriösa eller inte kan man säkert ha synpunkt på men ser jag en mätning från NBB's labb (där i princip alla extraljus mäts i tester i svenska motorpressen) så har jag något att relatera till. Egna hittepåmätningar från någon kinatillverkare ger jag inte mycket för.

Vilken modell använder du och var köper du den?

Du får ursäkta min skepsis men de flesta som tycker sitt extraljus är "bra" har inte ett skit att jämföra med och vi har helt olika referenser för "bra". Om detta lyser bredare och längre än 225or med 75W xenon så är det väldigt bra och intressant att testa. Det mesta i led-väg är mer att betrakta som arbetsbelysning.
 
Min kollega har verksamhet på sidan om där han säljer vision X så han har ju referens från dessa i alla fall och han har inte sett något i deras program som motsvarar detta. Nu har ju inte han sett alla deras värsta ljus. Han har själv en VISION X EVO PRIME DOUBLE 20" 240W 20° och två st VISION X LIGHT CANNON KIT 6.7" 50W 20° och det är inte bredare eller längre ljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.