gäst skrev:
Hej!

Jag kanske har missförstått något eller missat, men vårt hus står inte på betongplatta. Plintarna ( 22 stycken!) är dubbade rakt på berget (ibland hela 5 meter ner) och dessutom har vi en stor stödmur byggd som ett U. Denna är till för att ta upp alla sidokrafter. Betongplatta fungerar inte för vår lösning.
Men vad jag förstår av det du skriver så gjuter ni ju betong på samtliga hela våningsplan (?), så det blir ju i praktiken ändå en form av betongplatta, även om den hamnar "inne" i huset snarare än som "grund", så det blir lite dubbelt där tänker jag. Först en grund för huset att stå på, och sedan "betongplatta" invändigt. Hur kommer det sig att ni valde att gjuta betonggolv inne i containrarna, istället för t.ex. ett uppreglagt golv eller golvspån?
 
thomasx skrev:
Men vad jag förstår av det du skriver så gjuter ni ju betong på samtliga hela våningsplan (?), så det blir ju i praktiken ändå en form av betongplatta, även om den hamnar "inne" i huset snarare än som "grund", så det blir lite dubbelt där tänker jag. Först en grund för huset att stå på, och sedan "betongplatta" invändigt. Hur kommer det sig att ni valde att gjuta betonggolv inne i containrarna, istället för t.ex. ett uppreglagt golv eller golvspån?
Dom flytspacklar ju över golvvärmen. e mer tidskrävande å smälla upp reglar å spånskiva å dra golvvärme i det. samt det blir en kostnad för golv med. När dom flyter så får dom en färdig yta direkt, inte gratis å flyta men tror det blir billigare i slutändan ändå =)
 
Biffen87 skrev:
Dom flytspacklar ju över golvvärmen. e mer tidskrävande å smälla upp reglar å spånskiva å dra golvvärme i det. samt det blir en kostnad för golv med. När dom flyter så får dom en färdig yta direkt, inte gratis å flyta men tror det blir billigare i slutändan ändå =)
Ja en betong platta är ju det inte, men den känns väldigt tunn med armering slängd i botten där den inte gör så mycket nytta.
Hade varit bättre med golvvärmen först och armering ovanpå.
 
Häftigt projekt.
Hur har ni löst sköldbryggan mellan containerna. Och hur tjockt blir plattan av flytspackel.
 
gäst skrev:
Eftersom jag arbetar på min fritid, dvs kvällar och helger, så är det rätt så ointressant att räkna med eget arbete i kostnaden. Vad ska jag ta för timpenning t ex? Jag gör ju mycket saker som jag inte har någon utbildning för och där en erfaren grävmaskinist skulle ha kostat x kr/timme medans jag som är självlärd inte kan räkna med samma timpenning.

Mvh
Thomas /Containervillan
Jag förstår att det både kan vara svårt och krävande att räkna med det egna arbetet när man räknar på bygget. Vad jag ville säga var bara att det kunde varit bra att i artikeln berättat att det uppskattade priset för huset var exklusive en hel del arbete. Detta då mycket av diskussionen i forumet handlat om just byggkostnaden och kostnaden har jämförts med kataloghus på totalentreprenader

Hursomhelst gillar jag ert hus och är mycket nyfiken på få se det färdiga resultatet!
 
Jag har tagit bort ordet billigare från rubriken eftersom det missförstods. Min avsikt var att det skulle framgå av rubriken både att byggherrarna försöker hålla nere kostnaderna för bygget och att de bygger med containrar, men så tolkades det inte och därför har jag nu ändrat.
 
Skulle vara väldigt intressant att veta hur ni gjort med sköldbryggan mellan containrarna.
 
Hur har det gått? Är det klart? Höll budgeten?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur har det gått? Är det klart? Höll budgeten?
Sist jag tittade så var det en del kvar och budget på ett hus det blir alltid dyrare.
 
Feb 2019 och fortfarande inte klart. Nej containers är inte bra att bygga med i Sverige,dyrt och tar lång tid att göra plåtlådor till bostad och en väldigt begränsad formgivning.
Hoppas ni blir klara under 2019 så att ni någon gång får njuta av huset ,väldigt strongt att hålla på att bygga i så många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.