"Kris" = ?
Konserver och Vodka är det som är hårdvaluta i riktiga kristider.

Pratar vi om långa elavbrott så är ju en vedeldad panna/spis riktigt bra att ha.
 
Man ångrar sig lite nu att man satte in bergvärme och kastade ut pannan. Så himla korkat när man kunde ha haft båda. Cirk.pumpen drar så lite att den enkelt går att driva med solenergi alternativt litet inverterelverk.
 
Hmmm, jäst och socker kommer man långt på, har jag hört, B-vitamin och kolhydrater samt vatten är viktiga beståndsdelar i händelse av kris............
 
Hade precis innan jul köpt ett litet elverk på 800watt sen kom Gudron, vi var helt utan ström i drygt en vecka, bästa investering jag någonsin gjort. Körde båda BAXI pannan och frysboxen på den. Matlagning på vedeldad kamin och gasolgrill, vatten pumpades med traktorpump då vi är fem hushåll på samma vattenkälla . Tänk på att inte köpa onödigt stort elverk om ni inte har väldigt gott om bränsle tillgängligt..
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Man ångrar sig lite nu att man satte in bergvärme och kastade ut pannan. Så himla korkat när man kunde ha haft båda. Cirk.pumpen drar så lite att den enkelt går att driva med solenergi alternativt litet inverterelverk.
Jag behöll kombipannan och ställde värmepumpen på ett nytt ställe.
De är dockade, men inte för samtidig drift, utan "antingen/eller" genom en handfull ventiler.
Båda har sitt expansionskärl och normalt är de separerade.
Enda bekymret är att skorstenens eldningstillstånd antagligen förfallit så det får väl stå kvar som en krislösning.
 
  • Gilla
zandrowz
  • Laddar…
Här finns det gott om info att vältra sig i om det värsta inträffar! (TEOTWAWKI) :D
http://swedishsurvivalist.egetforum

"Preppers" verkar ha blivit mer och mer vanligt känns det som. Söker man på engelska kan man hitta hur mycket som helst.
http://www.survivalistboards.com/forumdisplay.php?f=10
http://www.prepperforums.net/forum/forum.php

Det finns säkert en ett och annat nyttigt man kan ha med sig, men det lilla jag hört/läst om de som "sysslar" med sådant här är att de tror att den stora apokalypsen snart är kommen.
 
Redigerat:
Detta med kontanter kan nog vara bra, men den enda affär där jag handlat när det var strömavbrott kunde endast ta kortbetalning så länge det inte fanns ström. Alla som gick in fick varsin ficklampa, det låg frigolitlock på frysdiskarna och endast en kassa var öppen. Men affären hade ändå öppet.

Jag har ett bilbatteri och en växelriktare som jag kan få ström ifrån till belysning, dator och köksfläkt. Matlagning sker på campingkök. Varar avbrottet så länge att värmen blir ett problem så kan jag elda i rörspisen. Numera har jag även en gammal bensingenerator, men det skall vara strömlöst i många timmar innan mitt bilbatteri tar slut om man är lite sparsam.

Här finns en sjö där jag kan hämta vatten om jag skulle hinna tömma hydropressen. Kokar man det borde det vara helt säkert.
 
quick skrev:
Man kanske skulle bygga skyddsrum i krypgrunden. Inrett med alla möjliga förnödenheter. Minst brandsäkert, gärna mer. Kan ju fungera som Mancave tillsvidare.
Kommunen har en del skyddsrum. Man kan kolla upp var dessa finns.
 
med vedeldad bastu, kokspis och kamin så tror klarar jag mig hyfsat inbillar jag mig, har även rinnande vatten 10m från huset, 2 frysar med kött och fysiskt silver, man borde klara sig några veckor iaf?
 
Mikael_L
nino skrev:
med vedeldad bastu, kokspis och kamin så tror klarar jag mig hyfsat inbillar jag mig, har även rinnande vatten 10m från huset, 2 frysar med kött och fysiskt silver, man borde klara sig några veckor iaf?
Jag kommer upp till dig så fort det smäller ... OK? :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag tror att många preppers egentligen vill att katastrofen ska inträffa, så att de får nytta av alla sina förberedelser.

Att göra lite förberedelser så att man klarar några dagar utan ström behöver egentligen inte kosta så mycket. Men det är bra att tänka på det innan för man kanske inte tänker jätteklart då. Kan ju vara smart att tappa ur värmesystem och tappvatten om huset riskerar att kylas ur. Kanske se till att ha en extra kubik ved på traven, ha en dasstunna ute man kan använda, osv.
 
Grannen har säckar med ris, pasta och lite annat som riktiga "preppers" har, själv har jag en gedigen samling av trappistöler, om någon har att äta, i händelse av kris,;) står jag för drycken.....^^
De som är helnykterister är inget hinder, bäcken rinner 15 meter från huset, skulle den sina har vi två sjöar på var sida om huset, om dessa sinar finns det gott om tjänar och sjöar i området.
Om nu det skulle mot förmodan, inträffa en större katastrof, är jag övertygad om att de som bor på landsbygden redan med sina grannar är väl förberedda på att det inte blir någon större skillnad i det vardagliga livet, kanske man kan ta det lugnt hemma en dag eller två.
Mvh P-A
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag tar min cresent från 1972 och rullar mot söderns breddgrader. Söker asyl i Danmark , knappt 60 mil borde gå på 1 vecka :)
 
Mikael_L
Jonatan79 skrev:
Jag tar min cresent från 1972 och rullar mot söderns breddgrader. Söker asyl i Danmark , knappt 60 mil borde gå på 1 vecka :)
Danmark har ju börjat få en väldigt njugg asylpolitik, det kanske blir riktigt trist för dig där.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.