Något som varit på tapeten på sistone är att man ska vara förberedd på ev kris. Det kan vara krig, längre elavbrott, översvämningar osv...
Nu när vi flyttar ut på landet och faktiskt får ytan för såna förberedelser så är det plötsligt möjligt.

Har ni gjort något för förberedelse och i såfall vad?
 
harry73
Vi kollade om det gick att odla potatis i trädgården. Det gick sådär
 
  • Gilla
Joco_ och 1 till
  • Laddar…
Kanske går att röka morötter? :D

Ficklampor med batterier, vattendunkar och vattenreningstabletter, stormkök och konserver
Filtar och varma kläder. Något mer man ska tänka på?
 
En dunk vatten i matkällaren som cirkuleras halvårsvis.
En burk med 200 vattenreningstabletter i matkällaren. Ger 2 kubik vatten.
Lite konserver och sånt finns alltid hemma
Tankar alltid bilen när återstående räckvidd är 20 mil. Avståndet till lantstället, där man kan leva hyfsat utan el, är 10 mil.

Uppstår ett skymningsläge (tydlig överhängande krigsrisk eller liknande) höjer jag beredskapen ytterligare.
 
Alltså hur mycket kan man höja beredskapen? Som det låter på er kommer ni klara er galant i en vecka. Men sen då? :p

Jag är lite nyfiken på vilken typ av katastrof ni har tänkt er som kommer att slå ut hela ert hushåll och infrastruktur så pass att 48 konservburkar, fem filtar, elverk och 200 liter vatten kommer att vara avgörande?

Menar inte att vara negativ, gillar konceptet starkt. Men skulle det slå så hårt att inget fungerar har jag svårt att se hur min stuga helt plötsligt skulle duga som tillflyktsort som exempel.
 
Hittade en lista på nätet. För mig är nog elavbrott den största och viktigaste faktorn att skydda sig emot. Möjligheten att laga mat ser jag som ett ickeproblem som den friluftsmänniska man är :)




Om du inte har någon el blir det besvärligt att ordna mat och vatten och att följa nyheterna. Kanske har du redan en hel del av det här hemma.

  • Fotogenlampa och bränsle, t ex lampolja eller fotogen
  • Extra element eller värmare som exempelvis drivs med fotogen.
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Tändstickor
  • Stearin- och värmeljus
  • Ficklampa med extra batterier
  • Dunkar att hämta vatten i
  • Husapotek med det viktigaste
  • Radio med vev eller solceller eller tillgång till bilradio
  • Vevladdare till mobilen
  • Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar
  • Campingkök och bränsle, exempelvis T-röd för spritkök
  • Mat som klarar rumstemperatur (ris, pasta, bulgur, nötter, choklad)
  • Kontanter
  • Papperslista med nummer till anhöriga, grannar, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården.
 
Det troligaste är nog ett långvarigt elavbrott, isstorm, haveri i finanssystemet eller ett jäkla snöoväder. Krig med Ryssland är inte otänkbart heller även om det nog inte blir invasion isåfall.

Vid ett långvarigt elavbrott så kommer man inte att kunna köpa mat utan kontanter, husen kyla ut, frysen smälter och vattnet slutar fungera. Det vill jag kunna klara. Samma sak om man blir insnöad under flera dagar.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Klarar man sig i en vecka har man klarat sig i de flesta situationerna. Blir det värre än så får man hoppas på stöd från antingen samhället eller främmande stat, eller helt enkelt fly.
 
Visst kan man undra vilken kris det kan gälla. Men tänk el-avbrott i 7 dagar:
- Mobilen är stendöd
- kortbetalning fungerar ej. Kontanter kommer att fungera.
- du kommer inte att kunna tanka för alla mackar är utslagna.
- alla motorer i huset stannar (VP, fläkt, avlopp mm).

Jag har ett konservschemadär jag har hyllor i källare märkta 2016-2017-2018-2019 mm. Alla nyköpta konserver ställs där efter sista före. Man borde även lägga förråd där.

Klassiska hungerförråd är matolja, ris och mjöl. Minns hur någon svensk hjälporganisation skulle skicka kaffe till nödlidande i Afrika. Så pinsamt!
 
Allt verkar ju vettigt på listan men jag funderade just på KONTANTER ... det är ju det sista man tänker på.
 
Jag kommer nog rikta in mig på el-avbrott. Det känns närmast. Å andra sidan är nog risken betydligt mindre nu än för bara 15 år sedan.
 
Man bör ha någonstans att gå på muggen också om el (och därmed vatten) saknas.
 
Man kanske skulle bygga skyddsrum i krypgrunden. Inrett med alla möjliga förnödenheter. Minst brandsäkert, gärna mer. Kan ju fungera som Mancave tillsvidare.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.