harry73
Jag fattar inte diskussionen om vad privatpersoner får göra och vad yrkesmän inte får göra.
Privatpersoner är i detta fall beställare för yrkespersoner och de får bestämma vad yrkesmän ska göra. Vill de en historisk korrekt spikad brygga, då gör hantverkaren det. Vill de haven modern skruvad altan, får det bli så.
 
harry73 skrev:
Jag fattar inte diskussionen om vad privatpersoner får göra och vad yrkesmän inte får göra.
Privatpersoner är i detta fall beställare för yrkespersoner och de får bestämma vad yrkesmän ska göra. Vill de en historisk korrekt spikad brygga, då gör hantverkaren det. Vill de haven modern skruvad altan, får det bli så.
Visst är det så, i alla fall så länge det inte gäller direkt farliga konstruktioner men den hantverkare som förstår hur viktig den juridiska biten är bör då ha skriftligt på att kunden har beställt just det utförandet för annars kan hantverkaren bli den som får ta smällen.

Chris, min källa på detta är besiktningsmän. Har ingen källa på Internet.


Edit:
Det finns ju privatpersoner som inte bara beställer jobben av en hantverkare utan istället utför dom själva. Det är dessa som avses när man säger att privatpersoner får göra hur dom vill.
 
Jag förstår :)

Som sagt, jag håller med dig i sak. Men anledningen till att jag ifrågasatte var för att vår gamla (2012) nybyggda BRF hade trallen spikad, både loftgångar, altaner, balkonger och trappor. Ren idioti. Det tog ju nästan en dag att efterhamra spikhuvudena varje vår och höst. Idag hade jag definitivt reagerat på det.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag förstår :)
...Det tog ju nästan en dag att efterhamra spikhuvudena varje vår och höst...
Dagens neologism: Efterhamra

Tack för den (y)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
När jag bytte tak tisigare och plockade bort bärläkten som i vårtfall var 50*100 reglar så var jag glad att det var spikat och inte skruvat.
Rivningen gick betydligt enklare :)
Och sen tillbaka monteringen blev avsevärt mycket billigare med spik än skruv.
Flera förståsigpå grannar påstog att jag gjorde fel som spikade.
 
KnockOnWood skrev:
Dagens neologism: Efterhamra

Tack för den (y)
Ja, man kan ju prata om att förborra så varför inte. :)

Ang läkt på tak:
Helt ok att spika. Där utsätts ju inte materialet för samma skillnader i fukt som trallen på en altan och därmed kommer virket inte att krympa/expandera omvartannat så där fungerar det alldeles utmärkt att spika.
Sen skulle jag nog välja att göra det med spikpicka men det är en annan diskussion. :)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Ja, man kan ju prata om att förborra så varför inte. :)

Ang läkt på tak:
Helt ok att spika. Där utsätts ju inte materialet för samma skillnader i fukt som trallen på en altan och därmed kommer virket inte att krympa/expandera omvartannat så där fungerar det alldeles utmärkt att spika.
Sen skulle jag nog välja att göra det med spikpicka men det är en annan diskussion. :)
Jag använde hammare.
Det kändes i armen fortfarande 2 veckor efter :)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Sedan är det skillnad på nytryckt virke som innehåller större mängd vätska och utifrån det krymper mera än vanligt nedtorkat byggvirke. Tar vi trall så belastas den varje gång när vi går på den så att spik kan pressas utåt vilket t.ex. bärläkt på tak inte gör.
Och jag själv använder spik till panel utifrån att jag tycker det är snyggar med platt skalle som syns betydligt mindre. Provade att skruva lite panel på garaget men skruvskallarna syns trots färgen. En 4 tum i panellocket sitter även tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.