Hej!

Detta blir mitt första inlägg efter några års surfande på detta forum :)

Jag har tillsammans med en god vän, och lite vinglögg, kommit på en idé som jag tror är ganska dålig men ändå värd att prova på forumets medlemmar.

Förutsättningen är ett hus från sekelskiftet med timmerstomme i 6tums timmer. Vi skall nu renovera ett rum där ganska mycket skall göras (fönster skall renoveras, golvet skall upp och isolering fyllas på, nya rör till värme osv). I den vevan började jag fundera på om det inte skulle vara värt att lägga till lite isolering även på väggarna och här börjar det bli oklart. Många alternativ har ratats (t.ex isolera på utsidan som verkar vara säkrast) och till slut kvarstod bara ett alternativ som eventuellt intressant; nämligen 45mm linisolering på insidan, dikt an mot stommen och sedan OSB samt gips/puts (vindpapp och drevning är självklart i alla alternativ).

Problemet med ovan lösning är att det dels är lite lurigt ur fuktperspektiv, samt att jag tappar en del av värmetrögheten. Så till min idé. Jag har läst någonstans på forumet att 8" timmer accepteras vid nybyggen i Finland, eller om det var Norge. Så, jag är två tum kort från detta med mina 6" och plötsligt tänker man att varför inte klä väggarna med 2" virke (2tum4 skulle bli billigast). Det blir billigare än lin och OSB, skapar inga fuktrisker (?) samt ändrar inte värmetrögehten i konstruktionen. Vi har visserligen rimliga uppvärmingskostnader idag, även med ihopsjunket sågspån i golvet, så det här skulle bara vara bonus. Så, min fråga till forumet är följande; är denna idé

A. Tvärdum av följande anledningar.

B. Spännande, men meningslös.

C. Bra, därför att.


//Joakim
 
Jag tror du har rätt i att du klarar värmetröghet och fukt.
Isoleringen blir däremot ganska mycket sämre med trä än med lin. Två tum trä isolerar nog max lika mycket som två cm lin. Du vinner nog lite på att värmetrögheten ökar, men inte motsvarande mycket.

Jag skulle säga mellan B och C. Typ B,2 (bekåmmatvå)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K
Din vägg har idag ett U-värde på 0,95 (som ett modernt fönster). Med ytterligare 45 mm trä skulle den hamna på 0,74
Kostnaden för detta blir drygt 100 kr/m2

Med Isolina linisolering får du ett u-värde på 0,48 för drygt 90 kr/m2 + gips eller om du ville ha OSB på väggen.

Antar att du inte vill ha reglarna i dagen så då blir det ju en gipsskiva där också.
 
Tack för svar, till och med u-värden :)

Får fundera vidare på detta ett tag till, eller helt enkelt byta alla väggar mot fönster med 0,8 eller lägre som jag ser att det går att få tag i :)

Missade nog att skriva det, men gips är med i båda alternativen. Vill gärna undvika gips direkt mot isoleringen för det känns så rangligt att hänga upp saker i, så det blir isf OSB bakom gipset om det nu isoleras.
 
Varför inte dreva springorna ordentligt och spika 30mm porös träfiberskiva direkt på timret invändigt och tapetsera på det och vara glad?
Sedan går det ju att skåla på utsidan med två tum isolering plus vindskyddsskiva nästa gång brädslagningen måste bytas om 50 år eller når det nu blir.
Jag tycker illa om invändiga tilläggsisoleringar men en 30mm skiva fungerar bra.

Nutidens superisolerade hus är så extrema så vi skall inte jämföra med dem.
I Finland godkäns 8 tums stockvägg.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Varför inte dreva springorna ordentligt och spika 30mm porös träfiberskiva direkt på timret invändigt och tapetsera på det och vara glad?
Sedan går det ju att skåla på utsidan med två tum isolering plus vindskyddsskiva nästa gång brädslagningen måste bytas om 50 år eller når det nu blir.
Jag tycker illa om invändiga tilläggsisoleringar men en 30mm skiva fungerar bra.

Nutidens superisolerade hus är så extrema så vi skall inte jämföra med dem.
I Finland godkäns 8 tums stockvägg.
Håller med om detta. Varför hålla på och tilläggsisolera? Själv har jag 7" timmer, samt lerklinade innerväggar. Dragfritt och råttfritt. Det lilla du sparar i att isolera väggarna tar lång tid att få igen. Jag ska på mitt hus göra om fasaden med räknade på det och kom fram till att det skulle ta lång tid att tjäna in pengarna för att slänga på isolering, då värmen försvinner uppåt och kommer in nerifrån. Dvs varma golv och varm vind, sen täta och bra väggar och fönster i övrigt. Kommer värmas med värmepump.

Varför då förstöra ett fint hus med isolering som har dålig effekt och bara kostar pengar och förfular.

Förövrigt varför gipsskivor? Varför inte antagningen göra som heimlaga säger med träfiberskivor, eller ändå bättre lerklining. Då får du upp mer massa på väggarna som bufflar värme/ger jämnare inomhusklimat samt helt dragfritt/musfritt. Jag har i mitt hus tapetserat med grålumpspamp ovanpå det som jag sedan målat med färg för att sen kunna tapetsera. Blev riktigt bra, och följer timret böljande former så det blir liv och charm i huset. Dvs anledningen att jag bor i ett timmerhus. Mycket trevligare än alla spikraka gipsväggar.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
TF83
heimlaga skrev:
Varför inte dreva springorna ordentligt och spika 30mm porös träfiberskiva direkt på timret invändigt och tapetsera på det och vara glad?
Sedan går det ju att skåla på utsidan med två tum isolering plus vindskyddsskiva nästa gång brädslagningen måste bytas om 50 år eller når det nu blir.
Jag tycker illa om invändiga tilläggsisoleringar men en 30mm skiva fungerar bra.

Nutidens superisolerade hus är så extrema så vi skall inte jämföra med dem.
I Finland godkäns 8 tums stockvägg.
Lånar tråden lite och passar på och frågar vart man hittar 30mm typ tretex skivor idag? Har själv ett helt oisolerat 5,5 timmer hus och funderade på typ tretex invändigt direkt på stommen, ja förutom där det lär reglas för vissa moderniteter ska funka rent praktiskt då, och det är bland annat i köket där en nutida köksinredningen skall monteras då det till skillnad mot de gamla platsbyggda köksinredningar som fanns förr, så byggs ju idag de flesta köksinredningar i snickerifabriker och kräver då raka väggar för att kunna monteras korrekt,

Och dessutom blir det en massa eldragningar bakom en modern köksinredning vilket kan vara trevligt och praktiskt att dölja. Det blir även praktiskt/säkrast att regla nära elcentralen för att få utrymme för alla elinstallationer som kommer upp där.. Allt detta enligt personligt tycke..
 
Redigerat:
Jo, jag funderade också på tretex eller liknande porös fiberskiva först eftersom det verkade vara en bra ide. Behöver ju ändå skivor å väggarna (en dag, när jag är pensionär och barnen flyttat ut, ska jag lerklina några väggar) och varför inte använda ett poröst material.

Det föll dock på att jag dels inte hittat dessa till rimligt pris (2st 15mm låter ju t.ex fantastiskt) samt att många skivmaterial är limmade med något som bara är lite mindre giftigt än cyklon-b. Men om någon har konkreta tips på var sådant material kan införskaffas så är det klart intressant.

Angående gips (som många verkar ha starka åsikter om) så gillar jag personligen materialet ganska bra (när det väl sitter på plats). Brandsäkert, tung och framförallt giftfritt. Lite rakt kan det förstås bli, men inte så att det stör mig.
 
jag la på 45 mm på insida timmervägg, dels för att räta upp dels för att dra elen i.

isolerade med mineralull och plast på insidan. sedan osb+gips på detta

finns ju rätt många skolor angående detta... men jag tror mitt kommer fungera galant:)
 
Finns egentligen bara en skola. Det är att på en timmervägg använder man inte mineralull och plast. Man använder t.ex. linull (och eventuellt en vindduk/ångbroms).
 
  • Gilla
Microkatten och 3 till
  • Laddar…
Är sprutad PU ett av de alternativ som ratats? Annars kanske något att utvärdera. Finns ju även PU-skivor man kan sätta upp.
 
Slow-rising PU är ju också ett alternativ för att isolera springan mellan golv och det ihopsjunkna sågspånet. Injekteras som regel utmed ytterväggarna utan att man behöver lyfta golvet.
 
Redigerat:
PU kan säkert vara ett alternativ i många fall men inte i detta.

Golvet är skrutt, det riktiga golvet ligger som våningsplan i ett av uthusen men är tyvärr sågat för att passa där. Det golv vi har nu är plank som lagts in för att bära masonite + linoleummatta och inget att spara på. Sedan ska det in fler radiatorer också, så det försvinner.
 
haavard skrev:
Finns egentligen bara en skola. Det är att på en timmervägg använder man inte mineralull och plast. Man använder t.ex. linull (och eventuellt en vindduk/ångbroms).
inte om du kikar runt lite bla i detta forum :)
 
S
tycker att ni skall skippa osb i väggar helt.
tycker att osb och spånskiva som också används i väggar är helt meningslös. helt ok om t.ex hänger tavlor eller tv med fast väggfäste eller t.ex garderober. men skall då ha en ledad tv konsol eller t.ex katt möbel som rör på sig. så håller inte infästningen nån längre tid.

att spruta in skum i olika delar är inte roligt. sprids i på en diameter på kanske 400mm. och då har injekterats av yrkesmän = dålig investering.

hellre ett större jobb där man uppgraderar isolering.och som sagt en vanlig ångplast kan vara döden för en timmerkonstruktion,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.