lavin skrev:
Roade mig med att använda ncs-nummer för solgul, engelskt röd och köpenhamnsgrönt i alcros färgväljare:
[bild]
den gula är lite fel, sandgul är 2431 Y17R och denna 20130-Y20R
Jag tycker den här ser utmärkt ut, med vissa små, små förändringar. Som det påpekades någonstans kunde de röda förr ofta dra lite åt det bruna hållet, färgen ser trist och märklig ut för sig själv, men när den hamnar mellan gult och grönt som den skulle göra här, så upplevs den som "aningen smutsig engelsk röd" vilket är precis vad man vill uppnå, för att det inte ska bli för klarrött mot det gröna.
 
Mikael_L
Med röda knutar, foder och snickerier typ denna bild så blir färgsättningen helt klart mer dramatisk, och typ skriker "titta på mig!"
lavin skrev:
[bild]
Väljer man istället gröna knutar, foder och snickerier och sen rött till dörrar, fönsterbågar och andra accenter så blir hela färgsättningen mycket lugnare och mer vilsam.

Jag tycker inget är fel, och båda ger harmoni färgerna emellan bara man finner rätt kulör. Men sen är det helt enkelt att välja mellan dramatik eller lugn.

Jämför t.ex. med sista bilden från jehu.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Mikael_L
Generellt skulle jag nog själv välja den lugnare varianten.

Men tornhuset lite tidigare i tråden blir speciellt, ett sådant hus bygger man ju liksom inte för att det ska lugnt och diskret. Och då faller sig lite mer dramatisk färgsättning mer naturligt.
 
Mikael_L
Meurman skrev:
Om du kikar längre tillbaka i denna tråd finns bilder på den södra sidan av huset, där har du exempel på hur det ser ut med röda foder mot ljusgul fasad! Huset har alltså delvis denna färgsättning idag! Vi sitter bara och filurer på exakt vilket pigment! Och vilken färg dörr/fönster skall få!
Glöm bara inte att på denna bild är det bara fönsterfoder som är röda. Det blir ett helt annat uttryck när du också målar knutar och annat med denna röda.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Glöm bara inte att på denna bild är det bara fönsterfoder som är röda. Det blir ett helt annat uttryck när du också målar knutar och annat med denna röda.
Ja men exakt! Vet inte om jag lagt ut denna förr i tråden, men så här får man liksom försöka föreställa sig hur det ska se ut!


Traditionella svenska hus speglade i vatten med fokus på färgsättning för renoveringsidéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi för övrigt hittat en färgsättning som vi tycker om på Alcros färgväljare som ni tipsade om! Lägger upp en bild sen på den! :)
 
  • Gilla
morotsman
  • Laddar…
Så fin bild! häftigt att ha denna, du får springa över på andra sidan sjön och ta denna bild nu =) Notera också att det går att byta färg på tak och grund, så att man får med rätt matchning där också.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Fin bild! När är den tagen? Den ser nästan handkolorerad ut.
 
krillek skrev:
Fin bild! När är den tagen? Den ser nästan handkolorerad ut.
Det stämmer!

Vi vet inte exakt, men det röda huset ska ha byggts samtidigt ungefär, (som tvättstuga) och på den murstocken står det inristat 1907, så förmodligen runt 1907... :)
 
lavin skrev:
Jehu, jag tror att om du vill att den gula ska se varmare/gladare ut så kan du mjuka/ljusa upp färgen på foder. Kolla på de bilderna med "alg" respektive "ask" mot det cremevita, jag tycker att den gulaktigare ask gör fasaden lite gulare också. Kanske prova gulockra på foder som på den snöiga bilden från Martin_B?
Med tilltagande ålder växte jag från det solgula och gillar det smutsfärgade och oxiderade alltmer.
Så jag är mycket nöd med hur det ser ut.
På putsad fasad hade jag valt en annan gul kulör.
 
Det är svårt det här med färgsättning! Vårt hus har ju varit gult med vita knutar de senaste 50 åren, men den färgen var ju inte ursprunglig utan det har tidigare varit grönt men gissa om vi fått kommentarer från "lokalbefolkningen" när vi går ifrån det gula :D

Till syvende och sist är det ju ni som skall bo i huset och trivas med det, så välj en färgsättning så att ni blir nöjda. Andra skulle antagligen välja en annan färgsättning, men det är ju deras "problem" ;)
 
Martin_B
krillek skrev:
Det är svårt det här med färgsättning! Vårt hus har ju varit gult med vita knutar de senaste 50 åren, men den färgen var ju inte ursprunglig utan det har tidigare varit grönt men gissa om vi fått kommentarer från "lokalbefolkningen" när vi går ifrån det gula :D

Till syvende och sist är det ju ni som skall bo i huset och trivas med det, så välj en färgsättning så att ni blir nöjda. Andra skulle antagligen välja en annan färgsättning, men det är ju deras "problem" ;)
Exakt.

Sedan är det ju också så, att man inte skall bli allt för insnöad på den ursprungliga färgsättningen bara för sakens skull, eller bara för man tror att det är det mest passande

Det kan mycket väl vara så att huset inte målades i de kulörer som exempelvis arkitekten hade tänkt sig vid utformningen av huset. Arkitekten kanske inte hade tänkt sig någonting och inte lagt sig i alls, eller så kan han mycket väl ha ritat inspirationsbilder där han färglägger för att illustrera hur han tycker det bör se ut och vad som passar bäst.
Kunden kan sedan ha "förvanskat" det fullkomligt med egna önskemål. Och så som det har varit målat de första åren, kanske de första 30 åren rent av, kanske är helt fel och rent av "fult" i mångas ögon.

Så jag menar att man inte skall bli för insnöad på vad som har varit när man inte till 100% vet varför det har varit så - det kanske var fel från första början liksom.

Allra bäst gör man i att själv tänka ut vad man själv tycker är snyggt, samtidigt som man håller sig till normerna för att det även skall gå hem hos allmänheten. För hur snyggt man än tycker att exempelvis neongrönt och mörklila med självlysande blåa detaljer än är, så bör man så klart tänka på hur andra ser på den färgsättningen :D

Färgsätt efter egna önskemål men en liten hänsyn till allmänheten, så blir alla nöjda och glada :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Här är ett exempel som dessutom verkar vara färglagt av själva arkitekten, och som passar överens med den önskade färgsättningen, gult och rött, dock med en hel del inslag av vitt som lättar upp.
Är själv ganska säker på att TS hus hade gjort sig allra bäst med vita detaljer precis som på denna ritning. Det blir plötsligt så otroligt mycket mer exklusivt. Återigen en smaksak så klart :)

Arkitektritad färglagd skiss över hus i gult och rött med vita detaljer, inkluderar fasadvyer och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
"Fattiggård" var det, ja... (y)
 
Martin_B
oas skrev:
"Fattiggård" var det, ja... (y)
Ja, man är ju synnerligen fattig om man bygger ett sådant där "ruckel" som enligt ritningen ovanför! Inte minst med den tilltänkta "parken" på nedersta illustrationen som även visar planlösning.
En sådan där fruktansvärd enkel och fattig byggnad skulle jag inte ens uppföra till en herrelös hund :D
Man hade liksom skämts ögonen ur sig om man hade bott i ett sådant där hus? Förlåt, ruckel menar jag...
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ja, man är ju synnerligen fattig om man bygger ett sådant där "ruckel" som enligt ritningen ovanför! Inte minst med den tilltänkta "parken" på nedersta illustrationen som även visar planlösning.
En sådan där fruktansvärd enkel och fattig byggnad skulle jag inte ens uppföra till en herrelös hund :D
Man hade liksom skämts ögonen ur sig om man hade bott i ett sådant där hus? Förlåt, ruckel menar jag...
Fattiggård är väl en typ av dagens ålderdomshem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.