Du har trefas i den lägenheten. Det går utmärkt att montera en 3 polig 10 a säkring och dra en 5g 1.5 ekk eller eklk till enanslutningsdosa eller säkerhetsbrytare. Där ansluter man anslutningskabeln från mangeln.
 
  • Gilla
Justus-Wild
  • Laddar…
Etikett på maskin med märkningen D1B och spänningsangivelserna 230/400 V.
Som jag förstår märkningen på din mangel så kan den kopplas på både en eller 3 faser.
Antagligen finns ytterligare beskrivning vid anslutningen.
Alltså ändra kopplingen till 230 volt.
 
Redigerat:
BerraBo skrev:
[bild]
Som jag förstår märkningen på din mangel så kan den kopplas på både en eller 3 faser.
Antagligen finns ytterligare beskrivning vid anslutningen.
Alltså ändra kopplingen till 230 volt.
Fast det där ser ut som en typisk skylt som sitter på elcentraler.
Alltså namn på centralen, vilken typ av ledare som matar centralen, samt spänningen på centralen.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
tommib
Precis, det där är centralmärkningen, inte mangeln.

Som andra har sagt är lägenheten trefasmatad. Baserat på namnen på säkringarna är det 2 rok. Så nu är jag ännu mer nyfiken på den här mangeln. Snälla TS, kan du inte lägga upp en bild på den :)

ps. Jag förstår helt och fullt varför man vill ha släta lakan. Jag hatar skrynkliga lakan men kan inte få min fru till att ta ut dem ur torktumlaren så att de inte blir det. Hon bryr sig inte.... ds.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Helt sant, denna lilla skylt sitter i elskåpet..


Mangeln kommer här...
Mangel med röd strömkabel i ett rum, bredvid står längdskidor och en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild av en blå THEBECO-skylt på en elskåpsdörr med "START FRIKOPPLING" och en vred omgiven av heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ok, där var den, 3-fasmangeln för hemmabruk.:)
 
åhhh de minns man från hyreshusen när man var liten runt slutet av 70talet.
 
Gillar att man är tydlig på skylten: "Hjo Fabriks AB, Hjo". Så att nu ingen skulle förledas att tro att Hjo Fabriks AB skulle ligga i exv. Falköping... ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är inte speciellt konstigt med en trefasmotor på lägre effekt när det är äldre utrustning.
Hur många miljoner cirkulationspumpar med trefas på bara 50-100W har det inte satts upp här i Sverige?

Man valde motorn för att den skulle vara robust och kunna gå länge utan underhåll, såsom att byta kolborstar etc.
Det är inte typiskt dyrare att använda trefasmotor, att det nästan försvunnit tror jag mer har att göra med en internationell anpassning, att produkten passar i fler länder, i fler byggnader/lägenheter, utan att behöva finnas i olika utföranden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kolborstar har väl aldrig varit vanliga på småmotorer som tex enfas småpumpar och små enfas fläktar. Jag tror faktiskt att jag aldrig sett motorer med kolborstar i den typen av användningsområden. Att man använde trefas var väl bara för att dom var lite billigare.
 
Men varför finns det två säkringar märkt "tvättmaskin"?
 
Mikael_L
Ragnar_AT skrev:
Men varför finns det två säkringar märkt "tvättmaskin"?
Troligen är det draget en tvåfasgrupp för att försörja både en TM och TT
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Eller så matas tvättmaskinen med 400V ?? (mellan två faser), inte så vanligt kanske, men den torktumlare jag har är just installerad så (400V två faser två säkringar), för VV beredare är det också ett vanligt sätt att koppla.
 
Trefasmatning har du med all säkerhet i alla moderna hus/lägenheter, JFBn i centralen på bilden är ju trefas dessutom, och det finns lediga platser till höger om denna för en trefas dvärgbrytare. Sen behöver du då låta dra en femledare till mangeln från centralen.... kan kosta ... Annars brukar det faktiskt ofta varit draget just femledare (3 faser nolla och jord) från ELC till uttagen för fast installation av tvättutrustning... kolla i dosan... Men mangel.. trodde den var utdöd förutom hos 60+are..Behövs bara för linne...
 
Det finns en FB-grupp för oss knäppisar som heter : "Vi som fortfarande manglar våra lakan" ... inte vidare livaktig grupp visserligen ... (y)
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.