G
Polos skrev:
Finns hustillverkare som bygger ganska exakt som detta container hus.
Dom bygger moduler i fabriker som måste kunna fraktas på lastbil så deras begränsning är max måttet av vad som får köras på vägarna.
Och deras moduler skulle kunna ha bygts på detta sätt
Sen vet jag ej om dom tillverkarna kan kallas kataloghus.
Hej!

Vi har kikat på detta och det är inget alternativ för oss. Detta för att vi har valt att göra nästan allt själva, det var en av de viktigaste punkterna när vi planerade husbygget.

Mvh
Thomas/Containervillan
 
Spännande projekt! Tack för att ni delar med er, följer det med intresse!
 
Tack så mycket Linda och Thomas för att ni delar med er av ert bygge och svarar på frågor! :)

Man blir riktigt lycklig att se ett så genomtänkt välprojekterat bygge med höga ambitioner både vad gäller kostnader, miljö och estetik. Lycka till med resten!
 
Jag kanske har missat det, men det egna arbetet verkar inte vara medräknat i kalkylen?
 
Tack för att ni tog er tid att svara, det ser ut att bli ett fantastiskt hur! Jag gläds åt att det finns de i Sverige som vill, och vågar, använda okonventionell formgivning och byggmetod! Att det blir en stor miljöbesparing, både med naturmiljön som får vara nästan orörd och byggmaterialet tycker jag är ett mycket stort plus.

thomasx: visst är ett Älvsbyhus, rakt av, billigare. MEN: du har fortfarande inte räknat in att de 2 miljoner som containerhuset beräknas kosta är MED markarbeten och grund. +utvecklingskostnader, som jag gissar kan komma att finansieras om det byggs fler hus med samma lösningar.

Försök hitta ett Älvsbyhus som du kan få sätta på samma typ av tomt, där markarbeten och grundläggning + hus går in under 2 miljoner. Visst går det att bygga betongplatta på pålar med huset uppe i luften, men det kommer 1:bli dyrt (mycket dyrt) och 2: svårt att få bygglov. Du jämför helt enkelt äpplen och päron. Glöm inte heller att tomten är otroligt billig för att ligga i Stockholmsområdet och vid en sjö. Hade det gått att smälla upp ett kataloghus där grund och markarbeten gått för under 500', hade tomten gått på MINST det dubbla mot vad den nu kostade. Förutom detta får de ju ett unikt hus, och med det ett högre värde på huset, både i pengar och boendekvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Vad kostade markarbetena för containerhuset?
 
kalle55 skrev:
Tack för att ni tog er tid att svara, det ser ut att bli ett fantastiskt hur! Jag gläds åt att det finns de i Sverige som vill, och vågar, använda okonventionell formgivning och byggmetod! Att det blir en stor miljöbesparing, både med naturmiljön som får vara nästan orörd och byggmaterialet tycker jag är ett mycket stort plus.

thomasx: visst är ett Älvsbyhus, rakt av, billigare. MEN: du har fortfarande inte räknat in att de 2 miljoner som containerhuset beräknas kosta är MED markarbeten och grund. +utvecklingskostnader, som jag gissar kan komma att finansieras om det byggs fler hus med samma lösningar.

Försök hitta ett Älvsbyhus som du kan få sätta på samma typ av tomt, där markarbeten och grundläggning + hus går in under 2 miljoner. Visst går det att bygga betongplatta på pålar med huset uppe i luften, men det kommer 1:bli dyrt (mycket dyrt) och 2: svårt att få bygglov. Du jämför helt enkelt äpplen och päron. Glöm inte heller att tomten är otroligt billig för att ligga i Stockholmsområdet och vid en sjö. Hade det gått att smälla upp ett kataloghus där grund och markarbeten gått för under 500', hade tomten gått på MINST det dubbla mot vad den nu kostade. Förutom detta får de ju ett unikt hus, och med det ett högre värde på huset, både i pengar och boendekvalitet.
2 miljoner men då gör dom mesta jobbet själva.
Varför skulle man bygga betongplatta på pålar?
Hade nog inte varit något problem och bygga ett katalog hus på den tomten, finns oändligt många hus efter alla möjliga förutsättningar på tomter.
Tomten är inte alls otroligt billig för Stockholmsområdet.
 
Polos skrev:
2 miljoner men då gör dom mesta jobbet själva.
Varför skulle man bygga betongplatta på pålar?
Hade nog inte varit något problem och bygga ett katalog hus på den tomten, finns oändligt många hus efter alla möjliga förutsättningar på tomter.
Tomten är inte alls otroligt billig för Stockholmsområdet.
Alternativet har troligen varit ett hus i lösvirke, och precis som du säger,man hade inte behövt gjuta en betongplatta då. Man kunde lagt att bjälklag på pålarna t.ex.

Med lösvirke kunde man ju också gjort allt jobb själva, fått det arkitektritat, använt återvunnet material osv, men sluppit ifrån allt det extra konstruktionsarbete som containrarna dragit med.

De har haft andra skäl för sina val, tänker jag.

Intressant att det ändå blir betongplatta i containerhuset trots allt 😉
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag har anlitat deras konstruktör en gång. Kostade ca 1000kr/h ex moms...
 
G
Polos skrev:
Finns hustillverkare som bygger ganska exakt som detta container hus.
Dom bygger moduler i fabriker som måste kunna fraktas på lastbil så deras begränsning är max måttet av vad som får köras på vägarna.
Och deras moduler skulle kunna ha bygts på detta sätt
Sen vet jag ej om dom tillverkarna kan kallas kataloghus.
Hej, sådana hus kostar betydligt mer än 13 000kr/kvm. Räkna med runt 18 000kr/kvm ex markjobb
 
Vad jag inte förstår är själva återbruksbiten. Varför är containrarna lämpligare att återvinna som hus än som containrar?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
G
surfarn skrev:
Jag kanske har missat det, men det egna arbetet verkar inte vara medräknat i kalkylen?
Eftersom jag arbetar på min fritid, dvs kvällar och helger, så är det rätt så ointressant att räkna med eget arbete i kostnaden. Vad ska jag ta för timpenning t ex? Jag gör ju mycket saker som jag inte har någon utbildning för och där en erfaren grävmaskinist skulle ha kostat x kr/timme medans jag som är självlärd inte kan räkna med samma timpenning.

Mvh
Thomas /Containervillan
 
G
Polos skrev:
Ja du har säkert rätt om det.
Jag ville bara säga att det finns alternativ till containers.
Sen så kan man inte gämföra med 13000 kvm eftersom det priset är taget ur luften.
Min beräkning om 13000/m2 är inte tagen ur luften.Den grundar sig på vad vi hittills har betalat för huset och på det som är kvar att göra. Och då har jag tagit i rejält i överkant så har vi tur hamnar vi även under denna siffra.

Däremot är många av påståenden på denna sida om vårt bygge rena antaganden och gissningar.
 
G
Polos skrev:
2 miljoner men då gör dom mesta jobbet själva.
Varför skulle man bygga betongplatta på pålar?
Hade nog inte varit något problem och bygga ett katalog hus på den tomten, finns oändligt många hus efter alla möjliga förutsättningar på tomter.
Tomten är inte alls otroligt billig för Stockholmsområdet.
Hej!

Jag kanske har missförstått något eller missat, men vårt hus står inte på betongplatta. Plintarna ( 22 stycken!) är dubbade rakt på berget (ibland hela 5 meter ner) och dessutom har vi en stor stödmur byggd som ett U. Denna är till för att ta upp alla sidokrafter. Betongplatta fungerar inte för vår lösning.

Problemet med att placera ett "vanligt hus" på vår tomt är att byggbar yta på platån är endast är ca 50m2.

Jag vet inte om du har prisbilden klar över tomter i Stockholmsområdet? Självklart påverkar tomtens läge priset, samt även i vilken kommun den ligger. En tomt mitt i tätbebyggda Tullinge Villastad kan nog ses som reletivt billig medan en tomt i ostört läge i Djursholm kostar betydligt mer per kvm.

Vi ligger som sista hus vid en återvändsgränd, skyddad mark runtom oss så det blir inga grannar nära inpå någonsin och vi har endast några meter ner till vattnet. Tomterna på andra sidan sjön såldes ungefär samtidigt och gick på mellan 3-4 miljoner.
Vi prutade dessutom ner priset ordentligt eftersom tomten är så svår att bygga på.

Mvh
Thomas/ Containervillan
 
G
mumiemonstret skrev:
Vad jag inte förstår är själva återbruksbiten. Varför är containrarna lämpligare att återvinna som hus än som containrar?
En sjöcontainer som inte är godkänd för sjöfart (utrangerad) passar utmärkt som stomme till bostad istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.