Min poäng var att bara för att ett hus är arkitektritat behöver det inte vara dyrt per automatik. Så svårt är det inte att rita enkla hus som inte kostar så mycket. Hur billigt hus definieras kan diskuteras. Kvadratmeterpris är ett sätt, kubikmeterpris tycker jag själv är mer relevant då det inte bara är golvets area som är kostnadsdrivande. Ett annat sätt att se på det är att se på pris för rumsfunktioner där jag hävdar att det går att spara kostnader genom att göra planlösningen mer yteffektiv. I fallet med containerhuset förmodar jag att arkitekten har haft en viktig roll att utifrån containrarnas mått göra en effektiv och bra planlösning med rum som är bredare än 2,5 meter bland annat.

Vilket Älsvbyhus tänker du på? Det två husen jag hittar med runt 150 kvadratmeter kostar i Stockholms län 1.859.100 kr eller däröver. Deras 1,5 planshus på runt 150 kvadrat kostar från 1.480.100 kr men då är inte ovanvåningen inredd. Är osäker om markarbetet ingår annars tillkommer kostnader även för detta.
https://www.alvsbyhus.se/vara-priser/stockholms-lan/
 
Hade en 40-fotare som förråd. Plåten gör att det kondenserar oerhört mkt och snabbt på insidan. Det "regnade" från taket vissa dagar. Gjorde mig av med den och byggde ett luftigt trägarage istället. Prylarna rostade ju i containern.
Så jag misstänker att de har en utmaning där..
 
Annars är det vanligt att bygga garage av två containers, bara att ställa med en bit isär och sedan lägga takstolar ovanpå. Garage i mitten och förråd/verkstad på sidorna..
 
Stor övningsfältskänsla för mig som brandman. Många "hus" av containrar har man krupit runt i och släckt bränder på övning.

Då och då klagas det, med rätta, på att containrar inte är en verklighetstrogen övningsmiljö. Men det är många gånger den minst dåliga lösningen. Då är det ju glädjande att verkligheten i stället anpassar sig till övningsmiljön...
 
  • Gilla
jbvall
  • Laddar…
G
Johannes Carlsson skrev:
Vill man inte avslöja vilken typ av isolering man har känns det hela lite skumt. :/
Hej! Se svar längre ner i tråden. Min fru svarar på alla era frågor.

Mvh
Thomas, Containervillan.
 
G
Polos skrev:
Tror inte att det blir billigare för att man staplar containerns på varandra tvärt om. Det är inte stommen i ett hus som kostar pengar.
Hej! Se svar längre ner i tråden. Min fru svarar på alla era frågor.

Mvh
Thomas, Containervillan.
 
Blir säkert coolt och inte som vanligt.
Skönt att inte bo i ett massproducerat kataloghus!
 
gäst skrev:
Hej! Se svar längre ner i tråden. Min fru svarar på alla era frågor.

Mvh
Thomas, Containervillan.
Hur har ni löst hålrummet mellan containrarna när dom står på varandra.
 
L
Hej! Wow, vad mycket frågor! Vad kul att ämnet verkar engagera!

Vi försöker svara på allt vi kan.

Johannes Carlsson: Att vi inte vill avslöja isoleringslösningen är att den är, precis som folkeorg skrev, en utmaning. Det har tagit tid och pengar att ta fram en lösning som gör att detta hus kommer att ha samma livslängd som ett "vanligt" hus och vi känner oss väldigt nöjda med den metod och de material vi nu använder. Är någon intresserad av att bygga på liknande sätt så är de välkomna att kontakta oss eller vår arkitekt för mer info. Mexitegel, tror du också får svar på en av dina frågor i detta stycke.

Polos och Mexitegel: Containrar är ganska billiga, de kostar olika beroende på i vilket skick de är i men är hur som helst inte särkilt dyra. Vi har dessutom kunnat välja containrar med bucklor, så länge de bucklorna varit där vi ändå ska kapa väggar. Vi har ett tydligt fokus på att använda oss av material som återanvänds och då är begagnade containrar ett bra sätt att göra det på. Vi vill ha ett hus som vi tycker är roligt både att bygga och bo i. Eftersom vi lever på ett sätt där vi försöker spara på jordens resurser där vi kan, trots att vi kör bil och lever vanliga liv, så är sjöcontainrar ett alternativ som vi gillar.

Odjuret, Polos, Thomasx, Johannes Carlsson, Heimlaga: Vi har en tight budget och det är en av våra utgångspunkter. Det är också en av de förutsättningar vi gav arkitekten. MEN, oavsett hur rubriken är satt här på sidan så är vår största utgångspunkt att vi vill ha ett miljövänligt producerat hus. Och vi ville kunna bygga det själva. Det är alltså inget vi gör bara för att vi måste, vi ville både hålla nere kostnader och göra detta tillsammans. Det får ta den tid det tar och vi lägger ner så mycket tid på det som vi kan och vill utan att det ska gå ut över barnen eller äktenskapet ;) Vi har ju aldrig gjort något liknande förut så vi lär oss allt eftersom. Och den totala kostnaden kommer att vara under 13000/kvm och då är utvecklingskostnaderna en stor post av budgeten. Skulle vi bygga ett till hus på samma sätt så skulle det bli väldigt mycket billigare för nu är alla isoleringslösningar etc gjorda.

Odjuret och Kalle55: Vi bygger av sjöcontainrar som är 2,90 i höjd. Isoleringslösningen är gjord på sådant sätt att minimalt av denna höjd försvinner. Vad gäller avloppet så har konstruktörerna löst det på fiffiga sätt genom att använda containrarnas förutsättningar. Vi fick t.o.m. beröm på tekniska samrådet med byggnadsnämnden i kommunen för att projektet är så väl genomtänkt och genomarbetat.

Polos: Renovering kostsam? Vet inte vad du menar? Ifall det var med tanke på isoleringen så har du svar ovan. Och vad gäller återvunnet så har vi filosofin att inte köpa nytt material om det finns bra, redan producerat, material att tillgå. Och det gör det ju om man bara vågar tänka så. Vi hittar det vi behöver, utan att behöva anpassa varken ritningarna eller våra önskemål. Och om vi inte hittar något på det viset så köper vi det på vanligt sätt. Och så det där med isoleringen igen. Det är inte Foamking som sprutar isolering överallt, de gör det på några specifika ställen, resten är en annan lösning. Och vi vet hur det ska färdigställas, det är en arkitekt och två konstruktörer från Sweco och Ramböll som ritat och gjort alla lösningar på huset. Men vissa moment vet vi inte riktigt vilken metod vi ska använda innan vi kommer dit. T.ex. visade det sig först när vi hade alla containrar på plats att det fanns vissa små skillnader på olika fabrikat. Sådant har vi löst vart eftersom. Min pappa som har haft en mekanisk verkstad halva sitt liv har också ibland gjort förändringar tillsammans med konstruktören för det har visat sig att det finns andra sätt att göra saker på än de vi först trodde vi skulle använda.

Thomasx: Tror du redan fått svar om kostnaderna ovan. Men det är alltså inte 2,5 miljoner för huset som du skrev, utan under 2 miljoner. Och det där med Blocket beskrevs lite konstigt i artikeln, som jag nämnde ovan. Vi väljer att köpa mycket begagnat för att vi vill det. Vi vill hellre det än att köpa ett nytt kök, t.ex. Köket är planerat av arkitekten och vi vet förstås var det ska vara, hur stort det ska vara, vilka mått som gäller och så. Men sedan har vi fått ett kök från ett kontor som ska göras om till bostäder och vi kommer att komplettera det vi fått med andra stommar som vi behöver, utifrån vad vi hittar när vi letar efter det. Luckor har vi en idé om att antingen göra själva eller få till på något annat sätt. Sådana detaljer är inte klara än och kommer inte vara det heller förrän vi ska bygga köket.

Thomasx, Polos och Surfarn: Huset är arkitektritat rakt igenom. Arkitekten Måns Tham och konstruktörerna Egil Bartos och Johan Hagberg är med oss genom hela byggprocessen och Måns har även planerat huset inuti, utifrån våra önskemål. Han har ritat huset med miljön, tomten, containrarnas mått, enkelhet och tight budget som några komponenter. Där det går att behålla containerväggar som stommar inuti huset så har detta gjorts, t.ex. Planlösning har jag ingen ritning att visa upp här för jag har den inte i datorn, Surfarn. Men jag lägger länk till vår blogg längst ned i svaret så kan du kolla på mer bilder där, då kanske du får bättre överblick.

Haavard: Golven är urtagna, de är behandlade för att kunna frakta frukt och annat så de är inte ok att ha i ett hem. Ingen av containrarna har luktat, vi kanske haft tur! Containrarna är ordentligt förstärkta på massor av ställen för att vi skulle kunna kapa väggar, de är ju liksom en del av den hållbara konstruktionen och måste ersättas av andra förstärkningar. Sådant har konstruktörerna koll på.

Kalle55: Arkitekten har förstås ritat huset utifrån väderstrecken, satt fönster utifrån det etc. Vi har använt kranbil och burit en hel massa saker. När vi behövde få upp en liten grävmaskin så byggde vi först en liten väg upp. Och visst är det kul att berget är orört! Kolla på fler bilder på vår blogg så kommer du att få se vilken fantastiskt fin berghäll vi har på baksidan av huset.

Thomasx och Heimlaga: Måste nog vidhålla att under 2 miljoner är billigt i Sthlm. Kataloghus är inte för oss och det har förut gjorts försök att få till bygglov för "vanliga" hus på den här tomten men de har inte gått att få igenom. Att vi kan få in 150 kvm är för att övervåningen kragar mot det sluttande berget bakom och för att undervåningen är betydligt mindre än övervåningen. Kolla gärna in på bloggen så får ni en bättre överblick av hur liten platån där det går att bygga är. Thomasx, tror du förstått på det jag skrivit ovan att huset även inuti är arkitektritat och planerat utifrån våra behov, inte bara ihopplockat som det kan låta när man läser artikeln.

PNO: Du är varmt välkommen att komma och titta på containrar som inte brinner! :)

Thomas_Bleking: Ja, vilken himla tur att allt fler förstår hur viktigt det är att leva hållbart!

Tror jag svarat på allt. Vi brukar få frågor om energiberäkningar och sådant så jag passar på att förklara att huset byggs utifrån svenska byggnormer och att det uppfyller de höga krav på energieffektivitet som nybyggda hus måste göra.

Vi finns på facebook och instagram, där heter vi Containervillan.

Vi bloggar också på klokahem.com/blog

Fråga igen om jag missat något!

mvh
Linda
 
Hejsan Linda

Tack för utförligt svar!

Om jag förstår rätt ligger alltså er kostnad för själva huset på runt 2 mille, totalt inklusive konstruktörer, arkitekt osv.
Och om jag förstod rätt angående själva bygget så gör ni i stort sett allt arbete själva.
Är det rätt uppfattat så?

Bilden med bilen från Weber/Saint-Gobain med vad som ser ut som ett lösullsaggregat kan man misstänka avslöjar en del om valt isoleringsmaterial ;)

Men varför är de lösningarna hemliga, ska de patenteras eller vad?

Nu med mer information kring detta inser jag att containrarna i stor utsträckning "bara" utgör stomme. Om man skulle jämföra med ett traditionellt hus så motsvarar de ungefär stommen med yttre fasad, yes?

Jag såg på någon bild där det var klart för att gjuta golv att ni har lagt golvvärme och armering, så jag antar att det är betonggolv som gäller? Har ni det i hela huset, eller bara på bottenvåningen?

Jag har full respekt för ert val och erat bygge och ni är helt klart seriösa i att bygga rätt och riktigt. Du nämner att ni har en tajt budget, och för mig förefaller det som att den huvudsakligen hålls igen på vad gäller byggmaterial, eller vissa byggmaterial, men det känns som det äts upp ganska rejält i andra änden med konstruktörer, arkitekt och att utveckla nya metoder och lösningar till containerstommen. Så jag köper era beslut och ert tänk, jag instämmer bara inte i att det är billigt, och jag kan inte låta bli att fundera över hur prisbilden hade sett ut om man valt att bygga ett hus i lösvirke istället, med motsvarande yttre form och inre planlösning. Jag är inte övertygad om att det hade blivit lika kostsamt eller dyrare. Jag har full förståelse för att det inte var ett alternativ för er, men som jämförelse rent kostnadsmässigt.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Markarbeten och sprängning mm som skulle behövas för att bygga ett Älvsbyhus ingår inte i prisuppgifterna du anger.
Det gör det inte heller för containerhuset, varför det är jämförbart, det var liksom min poäng.

Man behöver inte utföra markarbeten och sprängning för ett älvsbyhus, man kan precis lika gärna ställa det på pålar också.

Nu efter Lindas beskrivning, med en övervåning som är större än undervåningen till följd av bergets form, så förstår jag varför ett katalog aldrig hade kunnat komma på fråga i deras fall även om man pålat. Men rent tekniskt kan man lika gärna ställa ett sådant på pålar som vilket annat hus som helst, och kostnaden för respektive hus är då jämförbara (just eftersom det är utan ev. markarbeten)
 
Tack för svar Linda.
Det jag menade med renovering är att ni köper in en gammal produkt som måste renoveras/modifieras och det är kostsamt.
Nu verkar Thomas var väldigt händig och kunnig och gör det mesta av jobbet själv, men om man inte hade haft den kunskapen som ni har så tror jag att container val av stomme är ganska dyr.
Men lycka till med bygget och följer med glädje eran blogg, alltid kul med människor som vågar gå mot strömmen och inte bygger som alla andra.
 
thomasx skrev:
Det gör det inte heller för containerhuset, varför det är jämförbart, det var liksom min poäng.

Man behöver inte utföra markarbeten och sprängning för ett älvsbyhus, man kan precis lika gärna ställa det på pålar också.

Nu efter Lindas beskrivning, med en övervåning som är större än undervåningen till följd av bergets form, så förstår jag varför ett katalog aldrig hade kunnat komma på fråga i deras fall även om man pålat. Men rent tekniskt kan man lika gärna ställa ett sådant på pålar som vilket annat hus som helst, och kostnaden för respektive hus är då jämförbara (just eftersom det är utan ev. markarbeten)
Finns hustillverkare som bygger ganska exakt som detta container hus.
Dom bygger moduler i fabriker som måste kunna fraktas på lastbil så deras begränsning är max måttet av vad som får köras på vägarna.
Och deras moduler skulle kunna ha bygts på detta sätt
Sen vet jag ej om dom tillverkarna kan kallas kataloghus.
 
G
thomasx skrev:
Det gör det inte heller för containerhuset, varför det är jämförbart, det var liksom min poäng.

Man behöver inte utföra markarbeten och sprängning för ett älvsbyhus, man kan precis lika gärna ställa det på pålar också.

Nu efter Lindas beskrivning, med en övervåning som är större än undervåningen till följd av bergets form, så förstår jag varför ett katalog aldrig hade kunnat komma på fråga i deras fall även om man pålat. Men rent tekniskt kan man lika gärna ställa ett sådant på pålar som vilket annat hus som helst, och kostnaden för respektive hus är då jämförbara (just eftersom det är utan ev. markarbeten)
Jo, kostnaden för markarbeten är inräknad i totalkostnaden för huset. Det gissas en väldig massa i den här tråden och påstås lika mycket felaktigheter att man ibland undrar om ni ens har läst hela texten i artikeln?

Mvh
Thomas/ Containervillan
 
G
thomasx skrev:
Hejsan Linda

Tack för utförligt svar!

Om jag förstår rätt ligger alltså er kostnad för själva huset på runt 2 mille, totalt inklusive konstruktörer, arkitekt osv.
Och om jag förstod rätt angående själva bygget så gör ni i stort sett allt arbete själva.
Är det rätt uppfattat så?

Bilden med bilen från Weber/Saint-Gobain med vad som ser ut som ett lösullsaggregat kan man misstänka avslöjar en del om valt isoleringsmaterial ;)

Men varför är de lösningarna hemliga, ska de patenteras eller vad?

Nu med mer information kring detta inser jag att containrarna i stor utsträckning "bara" utgör stomme. Om man skulle jämföra med ett traditionellt hus så motsvarar de ungefär stommen med yttre fasad, yes?

Jag såg på någon bild där det var klart för att gjuta golv att ni har lagt golvvärme och armering, så jag antar att det är betonggolv som gäller? Har ni det i hela huset, eller bara på bottenvåningen?

Jag har full respekt för ert val och erat bygge och ni är helt klart seriösa i att bygga rätt och riktigt. Du nämner att ni har en tajt budget, och för mig förefaller det som att den huvudsakligen hålls igen på vad gäller byggmaterial, eller vissa byggmaterial, men det känns som det äts upp ganska rejält i andra änden med konstruktörer, arkitekt och att utveckla nya metoder och lösningar till containerstommen. Så jag köper era beslut och ert tänk, jag instämmer bara inte i att det är billigt, och jag kan inte låta bli att fundera över hur prisbilden hade sett ut om man valt att bygga ett hus i lösvirke istället, med motsvarande yttre form och inre planlösning. Jag är inte övertygad om att det hade blivit lika kostsamt eller dyrare. Jag har full förståelse för att det inte var ett alternativ för er, men som jämförelse rent kostnadsmässigt.
Hej!

Vi har räknat med MAX 2 miljoner, men har en bra bit kvar tills vi är där.. Då är det inklusive ALLT. Och utvecklingskostnaden är som sagt en stor del av kakan. Själva huset i sig kostar inte speciellt mycket att uppföra.Vi kan om vi har tur hamna en bra bit under detta. Att hamna på under 13 000:-/m2 för ett specialbyggt hus som är anpassat till vår tomt tycker i alla fall jag är ett bra pris. Sen har vi under resans gång valt andra dyrare material än vad som var tänkt från början. De stora fönsterpartierna från Velfac är även de en stor budgetpost, men de gör mycket för husets utseende och höjer värdet.

Weber står inte för isoleringen. Weber står för golvlösningen, det blir betonggolv (designgolv) med ingjuten golvvärme i hela huset.

Vi tittade på andra huslösningar innan vi påbörjade projektet och ingen husbyggare kunde matcha detta pris eller anpassa sina hus till vår tomt.

Mvh
Thomas/Containervillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.