Kanske det gör men vet att man kan fylla med borr kax i alla fall och sen finns nån typ av flytande slurry som kan pumpas ner i torrt hål.
 
Ingen verkar tagit maskinernas livslängd med i beräkningarna? En värmepump kan antas hålla i högst 20 år. Dvs om man har en beräknad återbetalnings/investeringstäckning på hundra år så måste man ju också ta med att man har köpt en helt ny pump 5 gånger! Blir ju helt andra kostnader. Även FTXen har väl bytts en 2-3 gånger under denna tid?

Därför skulle jag tveklöst välja den lösning som hat billigast pumplösning (troligen FLV pump).

Kanske billigast trotts allt med en enkel elpatron om man tänker 100 år? Funkar ifs inte med Boverket, men en tanke
 
Per i Hamrånge skrev:
Ingen verkar tagit maskinernas livslängd med i beräkningarna? En värmepump kan antas hålla i högst 20 år. Dvs om man har en beräknad återbetalnings/investeringstäckning på hundra år så måste man ju också ta med att man har köpt en helt ny pump 5 gånger! Blir ju helt andra kostnader. Även FTXen har väl bytts en 2-3 gånger under denna tid?

Därför skulle jag tveklöst välja den lösning som hat billigast pumplösning (troligen FLV pump).

Kanske billigast trotts allt med en enkel elpatron om man tänker 100 år? Funkar ifs inte med Boverket, men en tanke

Funkar inte heller med enbart en FLVP och Boverket om du bygger nytt. Sedan är det väl ungefär samma renoveringskostnad för en FLVP och BVP. De brukar väl vara kompressorn som lägger av på båda. FLVP har jag fått för mig anses ha kortare livslängd än BVP.
 
Du kan inte beräkna livslängden lika på alla vp väldigt få flvp håller 20 år medans många bvp håller 20 år och tror nog att en lvvp även har lite kortare livslängd pga mer teknik samt sämre förutsättningar tex högre temp lyft.
 
Thomas Buskhagen skrev:
I ditt fall har du räknat rätt, men det går inte att rakt av jämföra två olika(?) huskonstruktioner då det gäller energiförluster och priser. Det är i första hand bygg- och ventilationsteknik som avgör. Eftersom jag inte vet något om konstruktionerna i de båda fallen kan din fråga inte besvaras fullt ut. Håller själv på att bygga om och till vårt hus så att det skall dra mindre än 25kWh/m2 och år. Minskad värmegenomgång sker bl a meddelst stående masonitbalkar i väggarna, nergrävda (>1,2m) rör för tilluft till värmeväxlare för att året om få jämnare temperatur i tilluften.

Byggnadsingenjör emeritus
Jag anser att svaren jag fått i denna tråd med råge besvarar mina delvis hypotetiska frågor.
Man skulle kunna fråga sig vad man ska göra med dessa teoretiska energiförbrukningsvärden. En bra sak är väll det som jag frågar. Jämföra olika byggsystem (byggkonstruktion och uppvärmning/ventilationsteknik) och skillnaden på kostnaden mellan dessa.

Är konstruktionerna lika mellan två leverantörer borde även energiförbrukningen teoretiskt bli lika?

Så som min fråga är ställd kan man så klart krångla till det ytterligare genom att blanda in förväntad drift tid (vilket många har påpekat).

Om man bara ser på det ekonomiskt (ej tekniskt) borde en flvp och en bvp ha samma avskrivningstid? Men detta är kanske att krångla till det för mycket samt att det kanske ska diskuteras i en annan forumdel :)

Om jag ska gå vidare i så kanske nästa relevant fråga är vad leverantören med flvp tar för att uppgradera till bvp och ftx eller vise versa.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Tomture61
FLVP levereras av minst 3-4 st tillverkare i Sverige :D
FLVP med friskluftsventiler i ytterväggar är billigt men ingen höjdare komfortmässigt :|
FLVP med förvärmd luft , likt FTX är en klar förbättring :wow:
FLVP med förvärmd luft via kanaler i backen (med en brunn närmast huset för fukt) måste vara en ekonomisk/komfortmässig höjdare (y)
och på sommaren nästan gratis AC
 
Robert-san01 skrev:
Funkar inte heller med enbart en FLVP och Boverket om du bygger nytt. Sedan är det väl ungefär samma renoveringskostnad för en FLVP och BVP. De brukar väl vara kompressorn som lägger av på båda. FLVP har jag fått för mig anses ha kortare livslängd än BVP.
Och varför skulle inte det funka vid nybygge? Funkade på 80% av husen i mitt område
 
bjornligan skrev:
Och varför skulle inte det funka vid nybygge? Funkade på 80% av husen i mitt område
Boverket har sedan 2016 krav på max tillförd effekt. Dvs hur stor elpatron/element du får ha. Kommer du till zon 3 eller lägre räcker inte stödet till när det blir riktigt kallt ute då FLVP trots allt har en begränsad energi att jobba med (normalt 30-50% av luftvolymen/h).
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tomture61 skrev:
FLVP levereras av minst 3-4 st tillverkare i Sverige :D
FLVP med friskluftsventiler i ytterväggar är billigt men ingen höjdare komfortmässigt :|
FLVP med förvärmd luft , likt FTX är en klar förbättring :wow:
FLVP med förvärmd luft via kanaler i backen (med en brunn närmast huset för fukt) måste vara en ekonomisk/komfortmässig höjdare (y)
och på sommaren nästan gratis AC
Vad är komfort ? De flesta Ftx låter en hel del och jag vill gärna ha tyst när man tex ska sova. Visst även en flvp låter från frånluftsdonen men dom brukar sitta placerade där oljud stör mindre. Jag har mekaniskt frånluft via återvinning till brine och märker inte av kallras från ventilerna visst sätter du handen på väggen vid ventilen så är den kall men vad gör det ? Vi har vanliga simpla väggventiler finns ju bättre typer som sprider luften mot taket.
 
smurfen72 skrev:
Vad är komfort ? De flesta Ftx låter en hel del och jag vill gärna ha tyst när man tex ska sova...
Jaså?
Här hos oss låter det inte ett skvatt.

Det måste väl bero på dålig dimensionering och installation om det låter illa.
 
Om det låter högt beror det på dålig dimensionering men låter gör det alltid har inte hört nått helt tyst mekaniskt vent system om det är tyst runt i kring så hörs det tydligt prova stäng av aggregat då hör man tystnaden.
 
Tomture61
smurfen72 skrev:
Vad är komfort ? De flesta Ftx låter en hel del och jag vill gärna ha tyst när man tex ska sova. Visst även en flvp låter från frånluftsdonen men dom brukar sitta placerade där oljud stör mindre. Jag har mekaniskt frånluft via återvinning till brine och märker inte av kallras från ventilerna visst sätter du handen på väggen vid ventilen så är den kall men vad gör det ? Vi har vanliga simpla väggventiler finns ju bättre typer som sprider luften mot taket.
Smurfen får läsa mitt inlägg en gång till tror jag , noga ;)
Jag föreslår 3 st olika system/lösningar.
 
Fick intrycket att du gillade FTX eller i alla fall förvärmd luft vilket brukar tillföras i rena rum som tex sovrum där i alla fall jag vill ha tyst men jag kanske missade nått ?
 
Per i Hamrånge skrev:
. Även FTXen har väl bytts en 2-3 gånger under denna tid?
Vet inte om jag håller med. En korsvärmevxlare med borstlösa assynkronmotorer har en extremt lång livslängd.
Den enda jag känner till som har behövt service har stått på dygnet runt sedan 1982. För några år sedan byttes lager i motorn för 60:- styck.
Bytet var extremt lätt men ytbytesmotor fanns också för en billig peng. 1000:- vill jag minnas.
 
smurfen72 skrev:
...prova stäng av aggregat då hör man tystnaden...
Precis vad jag har gjort här hemma.
Hör hur det susar i öronen.
Går bort till tvättstugan och stänger av FTX-aggregatet.
Susar lika mycket ändå.
Slutsats: Tinnitus :p Bästa hjälpen är att ha radion på lite svagt jämt. Så hör man inte suset i öronen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.