Jag har meddelat dem nu att ni har lite frågor och bett dem svara när de har tid.

Edit: De kommer in ikväll och svarar :). Har ni fler frågor så passa på att skriva dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasx och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar vad de gjorde med containrarna innan de började bygga i dem. Under mitt tidigare liv transporterade jag 15 - 20 000 sådana containrar och flertalet stank av olja och andra kemikalier. Trägolvet revs ut eller?

Sen rumsindelningen: Vad gjorde de för att ersätta invändiga väggar så att inte allt kollapsar?
 
gäst skrev:
Är inte alla hus arkitektritade per definition?
Inte om inte en arkitekt har ritat det. Visst, arkitekt är ingen skyddad titel, men jag tycker att det är mycket stor skillnad på ett hus som är ritat av en utbildad arkitekt. Anlita en själv så kommer du att inse vad det handlar om.

Här kan du läsa vad en arkitekt gör: https://www.byggahus.se/arkitektur/sa-mycket-kostar-arkitekt
 
I det här fallet har den här killen http://manstham.com valt var containrarna ska placeras på tomten, hur de ska staplas på varandra, var fönstren ska placeras, var rummen ska placeras, hur man ska röra sig mellan rummen etc, vilket tak man ska ha, vilken fasad etc. Det är det som gör det arkitektritat.
 
Förstår inte varför det skulle vara mindre arkitektritat för att de använt containrar som "byggblock"? Containrar är väl ett byggmaterial/element som alla andra, men visst är de lite större än en tegelsten förstås. Skulle inte ett hus byggt av prefab betongelement kunna vara arkitektritat tex? Det är ju också bara "ihopplockat".

Och visst är 2 miljoner dyrare än något standard Älvsbyhus, men inte så mycket, och med tanke på att de får ett annorlunda och spännande arkitektritat hus är det inte så dyrt.

Tomten verkar de också ha fått billigare pga att det inte gick att ställa dit ett typhus, från tex Älvsbyhus, så det är naturligt att det hus som ska byggas på platsen blir dyrare än ett standard. I huspriset får man kanske också räkna av markarbeten, genom att bygga med containrar på "styltor" verkar de ha kunnat undvika större markarbeten, för att kunna jämföra med ett "vanligt" hus måste markarbetena för det vanliga huset då räknas med. Gissa vad det skulle kosta att spränga på tomten i fråga, om de ens fått tillstånd...
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag håller nog inte riktigt med om att man kan kalla detta för ett "arkitektritat hus". Möjligen arkitektinredda containrar och jag tycker nog inte riktigt att enbart det motiverar en så hög kostnad när allt annat är ett sådant "plickeliplock" av gamla grejer.
....
Huset är ritat av en en arkitekt och är alltså arkitektritat. Arkitekt kan vem som helst kalla sig, men Arkitekt SAR/MSA är en skyddad titel, dock vet jag inte vilken titel som arkitekten i reportaget innehar. I detta fall har arkitekten fått förhålla sig till platsen och "byggblocken" och har utifrån det ritat fasader och planer. När man köper arkitekttjänster för att bygga hus kan man stanna vid bygglovshandlingar men man kan också nyttja arkitekten för mer detaljerade ritningar om man behöver hjälp att uppnå ett visst "helhetsuttryck".

Fråga 1 till byggherrarna: Kan ni inte visa planlösningen?
Fråga 2: Hjälper er arkitekt till genom hela byggprocessen eller stannar det vid bygglovsritningar?
 
Frågor:

I vilket väderstreck ligger huset (med tanke på utsikt och solinstrålning)?
Hur fungerade det att ta dit material och maskiner, med tanke på hur brant tomten ser ut?
Hur blir takhöjden invändigt efter att isolering i tak och golv monterats?

Mycket spännande hus, alltid kul att se någon bygga personligt. Extra plus för att ni sparar berget!
 
surfarn skrev:
Huset är ritat av en en arkitekt och är alltså arkitektritat. Arkitekt kan vem som helst kalla sig, men Arkitekt SAR/MSA är en skyddad titel, dock vet jag inte vilken titel som arkitekten i reportaget innehar. I detta fall har arkitekten fått förhålla sig till platsen och "byggblocken" och har utifrån det ritat fasader och planer. När man köper arkitekttjänster för att bygga hus kan man stanna vid bygglovshandlingar men man kan också nyttja arkitekten för mer detaljerade ritningar om man behöver hjälp att uppnå ett visst "helhetsuttryck".

Fråga 1 till byggherrarna: Kan ni inte visa planlösningen?
Fråga 2: Hjälper er arkitekt till genom hela byggprocessen eller stannar det vid bygglovsritningar?
Vi har väl helt enkelt olika uppfattning om vad som krävs för att man ska kunna kalla något för "arkitektritat hus".
Du skriver att arkitekten ritat fasaden, men det framgick bestämt av artikeln att containersidorna ska utgöra fasad, de skulle bara målas om. Möjligen har arkitekten gjort en ritning på den färdiga sammansättningen där containrarnas sidor syns, men, för mig är inte det en arkitektritad fasad.

Vi har ju en annan aktuell tråd på forumet om en betongplatta på pålar, nog sjutton hade man kunnat ställa en betongplatta på pålar här också, och ställt ett typhus på det. Så de där "självklara" kommentarerna om att man inte kan köra på ett typhus här köper jag inte riktigt.

Sedan har jag full förståelse för paret som köpt tomten och byggt huset, wild and crazy, helt i min stil :) Vill gärna se lite mer inifrån också! (Jag tycker bara inte att det är "billigt", och det var det jag kände var fokus i artikeln)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ja just det.

Det är trevligt med människor som bryter normerna.
Jag tyckte bara att det var fel att framhålla ett 2miljonerkronorshus som billigt.
 
heimlaga skrev:
Ja just det.

Det är trevligt med människor som bryter normerna.
Jag tyckte bara att det var fel att framhålla ett 2miljonerkronorshus som billigt.
Exaktemente, särskilt när det är byggt av "scrap", om uttrycket tillåts.
 
En duktig arkitekt ritar det kunden vill ha. Är kundens önskan ett billigt hus kan arkitekten rita yteffektiva och enkla lösningar och spara stora kostnader när varje kvadratmeter kostar 20k. Är kundens önskemål ett spektakulärt hus med coola påkostade lösningar blir det dyrt. Jag har jobbat med båda typerna av kunder.

2 miljoner för 150 kvadratmeter kan inte ens Älvsbyhus matcha. På en svåranpassningsbar tomt med speciella förutsättningar ännu bättre även om den låga kostnaden säkert till stor del beror på stor egen arbetsinsats. Alternativet att avstå lön för 150 kr efter skatt och lägga den tiden på att bygga jämfört med att anlita hantverkare för 500 kr blir billigt.

/Johannes, Arkitekt SAR/MSA
 
igelkotten82 skrev:
En duktig arkitekt ritar det kunden vill ha. Är kundens önskan ett billigt hus kan arkitekten rita yteffektiva och enkla lösningar och spara stora kostnader när varje kvadratmeter kostar 20k. Är kundens önskemål ett spektakulärt hus med coola påkostade lösningar blir det dyrt. Jag har jobbat med båda typerna av kunder.
Självklart ritar en duktig arkitekt det kunden vill ha, något annat jag ingen sagt. Vill kunden ha ett kök ritar arkitekten det. Men det var ju inte riktigt det som det handlade om.


igelkotten82 skrev:
2 miljoner för 150 kvadratmeter kan inte ens Älvsbyhus matcha.
Jo då, de inte bara matchar det, de är mycket billigare! Ett nyckelfärdigt Älvsbyhus på 155 kvm kostar 1,5 mille!
 
Markarbeten och sprängning mm som skulle behövas för att bygga ett Älvsbyhus ingår inte i prisuppgifterna du anger.

Övervåningen är inte heller inredd i Älvsbyhus 1,5-planshus.
 
I ett Älvsbyhus ingår allt montage, vitvaror mm. Jämför man med ex Fiskarheden som är byggsats och du lägger 2 mille så har du det klart utan att du behöver lägga 2000h eget arbete + 500h på Blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.