Jehu skrev:
Engelskt röd, sandgul och köpenhamnsgrön om det vore Ottossons. :)

Vi valde liknande men bröt det gröna med vitt så det skulle se mer oxiderat ut.
Inspirerad av den här färgsättningen
[bild]
Snyggt! Skulle vara kul och hitta någon bild på liknande fast byta på röd och grön!
 
Grönt och gult är fint, gult och rött är lite svårare. Om det röda ska vara mot det gula så skulle jag köra engelskt rött, eller en mörkare, och en mkt blekgul/smutsgul. Eller grått på snickerierna och rött på bågarna.
 
lavin skrev:
Grönt och gult är fint, gult och rött är lite svårare. Om det röda ska vara mot det gula så skulle jag köra engelskt rött, eller en mörkare, och en mkt blekgul/smutsgul. Eller grått på snickerierna och rött på bågarna.
Ja men precis! Lite mer åt engelskt rött är planen! Färgerna är som sagt tagna från förra sekelskiftet, så finns inget mer tidsenligt! Hehe, gäller bara att hitta rätt nyans!
 
Bara för att det är tidsenligt behöver inte betyda att det är harmoniskt, färgseendet har inte ändrats även om modet har det. Fanns dåliga val även på den tiden, även om risken för att göra riktigt fel minskar när man använder linoljefärger, de pigmenten har ju en förmåga att förlåta de flesta felval. =)

Det här är en ljusgul-röd kombo, se länk nedan, det jag sett som är det närmaste att ha gult mot rött, men har inte lyckats hitta ett fint hus med röda foder och gula väggar.

http://gamlagardensundsvall.blogspot.se/2012/02/renoveringsbilder-pa-utsidan-del-2.html

Detta är bara en photoshop på fasaden nedan men det är inte så harmoniskt på bilden, det verkliga huset har nog blivit vackert men inte hittat bild på det tyvärr
https://bjorkhagagnesta.wordpress.com/2011/09/16/fargval-satter-sina-spar/

har ni provat alcros färgväljare? finns en del kulörer som är lika linoljefärger så att man kan se ungefär hur det kommer se ut. Denna är ett par exempel på bleka gula. Blir förstås att kolla av med färgprover, men som ett steg på vägen i färgvalsinriktningen....

http://studiokarin.blogspot.se/2014/05/testar-gula-fasader.html
 
lavin skrev:
Bara för att det är tidsenligt behöver inte betyda att det är harmoniskt, färgseendet har inte ändrats även om modet har det. Fanns dåliga val även på den tiden, även om risken för att göra riktigt fel minskar när man använder linoljefärger, de pigmenten har ju en förmåga att förlåta de flesta felval. =)

Det här är en ljusgul-röd kombo, se länk nedan, det jag sett som är det närmaste att ha gult mot rött, men har inte lyckats hitta ett fint hus med röda foder och gula väggar.

[länk]

Detta är bara en photoshop på fasaden nedan men det är inte så harmoniskt på bilden, det verkliga huset har nog blivit vackert men inte hittat bild på det tyvärr
[länk]

har ni provat alcros färgväljare? finns en del kulörer som är lika linoljefärger så att man kan se ungefär hur det kommer se ut. Denna är ett par exempel på bleka gula. Blir förstås att kolla av med färgprover, men som ett steg på vägen i färgvalsinriktningen....

[länk]
Ja alltså vi har bild på huset från förra sekelskiftet, colorerad, och det är ifrån den bilden vi har kommit fram till att vi vill ha den färgsättningen, alltså både en historisk tanke att återställa husets ursprungliga färgsättning och en harmonisk (och enligt vårt tycke och smak). Hade varit annorlunda om vi tex hade tyckt att färgkombinationen såg för hemsk ut, men vad du tycker är harmoniskt eller inte kanske skiljer sig lite från vad vi tycker, och tur är väl det, för om vi alla vore likadana skulle vi ju ha väldigt tråkigt landskap med bara liknande färger på alla hus! :)

Om du kikar längre tillbaka i denna tråd finns bilder på den södra sidan av huset, där har du exempel på hur det ser ut med röda foder mot ljusgul fasad! Huset har alltså delvis denna färgsättning idag! Vi sitter bara och filurer på exakt vilket pigment! Och vilken färg dörr/fönster skall få! Skulle vara intersssnt att se ett hus med Gul fasad (ljusgul), röda snickerier och foder, belastningar etc och gröna dörrar/fönsterbågar! :)
 
Martin_B
Inte direkt ljusgult fasad, men ändå:

Färgglatt viktorianskt hus med röda och gula fasader och spetsigt torn mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tvåvåningshus med ljusgul fasad och snötäckt tak omgivet av snö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad målad i en dov gul nyans med röda fönsteromfattningar och ett tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visa bilaga 103120

Tvåvåningshus med ljusgul fasad, vita hörn och fönsterkarmar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gult trähus med ett öppet fönster ramat i rött, med vita blomkrukor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Det är väldigt tungt med bara gult och rött ser jag dock. Skall ni även ha lite vitt för att lätta upp eller tänkte ni er enbart gult och rött?
Det går alldeles säkert kombinera ljusgult och rött, med förutsättning att det är rätt gul och rätt röd färgton. Det bör nog även vara vita detaljer för att lätta upp och skapa en mer exklusiv känsla.

Men färgvalet är säkert inte fel om man gillar den kombinationen, bara man använder passande kulörer.
 
Martin_B skrev:
Det är väldigt tungt med bara gult och rött ser jag dock. Skall ni även ha lite vitt för att lätta upp eller tänkte ni er enbart gult och rött?
Det går alldeles säkert kombinera ljusgult och rött, med förutsättning att det är rätt gul och rätt röd färgton. Det bör nog även vara vita detaljer för att lätta upp och skapa en mer exklusiv känsla.

Men färgvalet är säkert inte fel om man gillar den kombinationen, bara man använder passande kulörer.
Snyggt! Tack! Den bilden längst upp är väl mest likt det som vi tänkt oss! Men den gula är för gul och den röda är nog lite för "plastfärgsliknande", tungt var rätt ord som du använde! Skulle vara intressant med denna färgsättning fast med generellt ljusare kulörer!
 
Martin_B
Meurman skrev:
Skulle vara intressant med denna färgsättning fast med generellt ljusare kulörer!
Låt det blekna några år så är du i hamn sen :D
 
Roade mig med att använda ncs-nummer för solgul, engelskt röd och köpenhamnsgrönt i alcros färgväljare:
Trävilla målad i olika NCS färger: solgul fasad, engelskt röd foder, köpenhamnsgrönt för dörr och fönster, samt ljusgrå grund och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den gula är lite fel, sandgul är 2431 Y17R och denna 20130-Y20R

en variant med ljus, nästan creme, fasad och grågrönt foder Husfasad målad i sandgul med detaljer i grågrönt och färgprover nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och en där fönster fick bli röda istället Husfasad med färgprover, creme färgad fasad, grågrönt foder och röda fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade ingen riktigt bra gul i förvalda, men denna är min favorit med bladgrönt på dörrar och fönster och lite varmare gul. Fodret skulle varit aningen kulörtare.

Traditionellt hus målat i varm gul ton med bladgröna dörrar och fönster samt färgkoder för varje element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
  • Gilla
Kennethihbg och 2 till
  • Laddar…
Denna grupp är ju fantastisk! Tack för dessa bilder!!
 
Det röda blir lätt för starkt. Så fin balans med nedtonade kulörer, sandgul fasad, oxidgröna foder och oxidröda accenter.
Men detta har med smak att göra och det är kul att några vågar ha lite starkare färger.
Kanske har det med ålder att göra?
Jag tyckte förut vårt hus såg lite tråkigt ut. Den gula fasaden såg matt ut. Experimenterade med mer klargula kulörer, med rätt förskräckliga resultat. När vi nu skulle byta fasad såg jag huset på bilden ovan, från Smedjebacken, och tyckte det huset hade rätt nedtonad gul kulör.
När jag kollade den kulörten så var det exakt den vi redan hade. Exakt. Tydligen hade min uppfattning om vad som var snyggt ändrats med åren.
Sandgul träfasad med oxidgröna foder kring fönster och oxidröd dörr på en tvåvåningshus med trädgårdsstege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Jehu, jag tror att om du vill att den gula ska se varmare/gladare ut så kan du mjuka/ljusa upp färgen på foder. Kolla på de bilderna med "alg" respektive "ask" mot det cremevita, jag tycker att den gulaktigare ask gör fasaden lite gulare också. Kanske prova gulockra på foder som på den snöiga bilden från Martin_B?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.