Spännande! Är det intuitivt eller krävs att man kan en del kodning? Inte för att jag sitter med en Mac hemma, men det går ju att lösa
 
Eller förresten, det kanske in te är ett alternativ. Mjukvara + beg Mac mini + z-wave + rfxtrx. Då är man uppe i 7000 i runda slängar. Det är lite i överkant för mig som måste köpa in allt.
 
Exile82 skrev:
Mjukvara + beg Mac mini + z-wave + rfxtrx. Då är man uppe i 7000 i runda slängar.
Mjukvara Indigo Domotics cirka 2400 SEK
Z-Wave sticka Aeon Labs S5 Gen5 539 SEK
Mac Mini begagnad för max 1500 SEK
RFXtrx433e för 995 SEK
Totalt runt 5400 SEK

Zipato:
Zipabox 2000 SEK
Zipabox 433MHz modul 595 SEK
Totalt runt 2600 SEK

Så ja, Zipabox blir billigare alternativ men du blir mer "låst" till företaget Zipato samt att din kod ligger hos/exekveras på Zipatos servrar...
 
CrazyFin skrev:
Jag prövade Zipato Zipabox för ett par år sedan och har prövat det mesta (HS3 PRO, Fibaro, Domoticz m fl). Det enda jag inte har prövat än är Vera.

Det slutade dock med att jag helt gått över till Indigo Domotics som enbart finns på Mac tyvärr. Jag kör den på Mac Mini och måste säga att GUI:t och ALLA möjliga plugins som finns till Indigo Domotics är helt underbart.

Bland annat har jag en Verisure-plugin som gör att jag kan kolla status på mina Yale Doorman-lås.

Jag kör dessutom med 433MHz-transceivern RFXTRx433e från RFXCOM och det funkar hur bra som helst mot mina Oregon sensorer och även med alla mina (snart utrangerade) Nexa-prylar.

Jag är grymt nöjd med den här setupen och efter att dom släppte version 7 så kan jag nu också köra med min nya Aeon Labs S5 Gen5 USB-sticka och då låta den sitta kvar i Mac Mini och köra inkludering/exkludering av enheter remotely i huset med hjälp av en laptop.

Självklart har även Indigo Domotics buggar och egenheter som alla andra hemautomations-plattformar men efter att ha testat REJÄLT många olika så fastnade jag till slut för Indigo Domoticz.
Håller helt med!
Jag tycker det förefaller som att de flesta som provar Domoticz, oavsett plattform; har svårt att sedan sluta! :) Kör själv på Raspberry PI 3 och det är möjligt jag skaffar en kraftfullare plattform så småningom men Domoticz får nog bli kvar så länge det fungerar så bra som det gör.
Det bästa är att det rullar helt lokalt men kan opereras remote når så behövs.

Kommer aldrig glömma ett 48 timmars avbrott i fibernätet förra vintern tillsammans med Zipaboxen som startade om var 20:de minut och opererade helt utan kunskap om statusen före omstarterna Inget funkade.
//Henry
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
HenFre skrev:
Jag tycker det förefaller som att de flesta som provar Domoticz, oavsett plattform; har svårt att sedan sluta! :)
Ja, jag prövade även Domoticz som du nämner men det jag pratar om är Indigo Domotics (med s på slutet) som är en helt annan mjukvara än open-source Domoticz... ;-)

Indigo Domotics (enbart på OS X)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Exile82 skrev:
Eller förresten, det kanske in te är ett alternativ. Mjukvara + beg Mac mini + z-wave + rfxtrx. Då är man uppe i 7000 i runda slängar. Det är lite i överkant för mig som måste köpa in allt.
En Raspberry PI blir betydligt billigare. Stannar under 3.000:-- Kr inkl. RFXTRx433e modulen. Men det kräver kanske aningen mer kunskap??

Du behöver inte kunna programmera LUA för att köra RPI men systemet blir betydligt mycket mer avancerat om man lär sig lite LUA. Man behöver inte kunna det fullt ut om man installerar dzVents i Domoticz på RPIn.
//Henry
 
CrazyFin skrev:
Ja, jag prövade även Domoticz som du nämner men det jag pratar om är Indigo Domotics (med s på slutet) som är en helt annan mjukvara än open-source Domoticz... ;-)

Indigo Domotics (enbart på OS X)
OK, missade det! :)
Är de inte släkt alls?
//Henry
 
HenFre skrev:
Är de inte släkt alls?
Nope det är 2 heeeelt olika programvaror.
Domoticz är open source och går att köra på Linux, Raspberry, Windows och även Mac OS X.
Indigo Domotics kostar pengar och finns bara för Mac OS X.
 
CrazyFin skrev:
Nope det är 2 heeeelt olika programvaror.
Domoticz är open source och går att köra på Linux, Raspberry, Windows och även Mac OS X.
Indigo Domotics kostar pengar och finns bara för Mac OS X.
Jo, jo, men det hindrar ju inte att man hämtar hem Open Source och tar det som modell för ett specialsystem. Det händer ju hela tiden med Linux. Nästan vart enda OP i NAS-diskar är ju modifierad Linux. Men OK. Ett synnerligen dåligt namnval av en av dem då! :)
//Henry
 
HenFre skrev:
Jo, jo, men det hindrar ju inte att man hämtar hem Open Source och tar det som modell för ett specialsystem. Det händer ju hela tiden med Linux. Nästan vart enda OP i NAS-diskar är ju modifierad Linux. Men OK. Ett synnerligen dåligt namnval av en av dem då! :)
//Henry
He he njaee nu håller jag inte riktigt med... GUI:t i Indigo Domotics är helt annorlunda och kärnan i systemet likaså.
Enda likheterna är båda stödjer Z-Wave (och även andra protokoll som Insteon, X10 m fl och protokoll interface till t ex 433MHz som t ex RFXCOMs prylar) OCH att dom båda har namnet Domoticz... Domotics är väl franska för automation så det är väl egentligen inte Domoticz som egentligen var först med namnet?

Indigo Domotics startade 2002.
Open source Domoticz började 2012 vad jag kan se så det jag kör, Indigo Domotics verkar ha varit före... ;-)
 
CrazyFin skrev:
He he njaee nu håller jag inte riktigt med... GUI:t i Indigo Domotics är helt annorlunda och kärnan i systemet likaså.
Enda likheterna är båda stödjer Z-Wave (och även andra protokoll som Insteon, X10 m fl och protokoll interface till t ex 433MHz som t ex RFXCOMs prylar) OCH att dom båda har namnet Domoticz... Domotics är väl franska för automation så det är väl egentligen inte Domoticz som egentligen var först med namnet?

Indigo Domotics startade 2002.
Open source Domoticz började 2012 vad jag kan se så det jag kör, Indigo Domotics verkar ha varit före... ;-)
:) Jag har inte studerat historien och tror dig! Men så långsökt är det väl inte? OS X bygger ju på den öppna källkoden i UNIX världen - Darwin.
//Henry
 
Ja, jag gjorde en snabb uppskattning. Slängde iväg en fråga till en macnörd till kollega och han sa snabbt 2500 för macmini, skulle kanske kollat ner noggrant.
Jag har redan nu en Tellstick Duo som ska fungera med Domoticz, som jag borde kunde köra på servern hemma. Kanske ska börja där och se vad man kan få ut. Saknar lite enklare IFTTT-stöd bara, men det går tydligen med URL POST/GET har jag läst mig till.

Jakten går vidare...
 
Skärmdump av automation regel med Fibaro rörelsesensor som styr motorvärmaren baserat på temperatur och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


funkar denna regel?
 
Funkar gör den nog, men förmodligen inte som du önskar. Villkoret säger att temperaturen ska vara 15 eller mer och gå under 15 inom tidsintervallet. Om temp redan är under 15 så händer inget.
Trigga på tiden och testa på temperatur i stället.
 
Det beror på om du bara vill att det händer när temperaturen går från 15 -> 14 grader för det är endast då som regeln kommer startas! Jag hade i villkoret för When satsen skrivit "All" eller liknande för att varje gång ett nytt temperaturvärde läses in då startar regeln. Detta innebär att du får ha ett AND villkor i if satsen där du tittar på både tid och att temperaturen är under 15 grader.

Kanske ovan behöver förtydligas men jag har just nu inte möjlighet att lägga in exempel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.