Hej har lite funderingar på om man kan belåna sin bil i huset?

mvh matte
 
Du menar att ta ett lån med huset som säkerhet för att köpa en bil...?
 
Ja det är nog det jag menar :)

har lite funderingar om det går och i så fall hur det skulle gå till

//matte
 
Det är väl ett rätt vanligt tillvägagångssätt för att få bra ränta. Förutsättningen är väl att huset inte redan är belånat upp till skorstenen.
 
men hur funkar det?

bakas lånet in i huslånet heller vad händer?
 
Det blir en dyr bil...
 
Äsch - mina senaste fem bilar 'är begravda' i mitt f.d. hus. Har du inte alltför stora lån på huset får du definitivt bättre ränta på detta än om du tar ett separat billån via banken.
 
hittat en bil för 230 000

det skulle kosta mig nästa 3000 i månaden och det är rätt hårt när man har nytt hus borde ju bli billigare om man lyckas baka in det i huslånet eller?
 
ring banken, säg som det är... du vill bygga veranda och köpa rullgräs å skit för 230k ;D

(fattar det som du byggt nytt)
 
he he ja det stämmer ju bra ;)

Jag får nog ta och ringa banken och tala om att jag måste ha en veranda

Men jag undar om det blir mycket billigare detta sett?

JAg vet att det är både fördelar och nackdelar med det.
nackdelen är väl den att dett är risk att man "lånar" på sig för mycket som det så fint heter i dag

/matte
 
har du bestämt att köpa bil så har du... då är detta ett smidigt sätt att komma billigare undan på...

värre om du gör så för att köpa en extrabil, eller en sportbil att leka med ;D
 
Köpe rman bil via bolån amorterar man den på 30 år... Kan bli dyrt i längden med 30 års ränta på en bil som du kanske behåller i 10 år...

Men är du duktig på att se till amortera så det blir bilensvärde (30.000) om 6 år så är det hela mycket billigare än billån.
 
Jag skulle aldrig låna till en bil. Ännu mindre lägga det på huslånet. Kul att betala för något du inte ens har kvar om 3år...(om du då byter till annan bil menar jag)Måste du låna så ta ett separat lån och förhandla till dig en bra ränta på det i stället. ;)
 
Coolman skrev:
Köpe rman bil via bolån amorterar man den på 30 år... Kan bli dyrt i längden med 30 års ränta på en bil som du kanske behåller i 10 år...

Men är du duktig på att se till amortera så det blir bilensvärde (30.000) om 6 år så är det hela mycket billigare än billån.
Men Om man lägger 50 000 kontant på bilen som kostar
230 000 och sedan amorterar bilens värdeminskning på 6 år ca (30000)

vilket skulle bil ca 500 kr i månaden.

Är det något i den stilen du menar?

i så fall är det ju rätt förmånligt eller?!?!?!?!
mvh Matte
 
skyfox skrev:
Men Om man lägger 50 000 kontant på bilen som kostar
230 000 och sedan amorterar bilens värdeminskning på 6 år ca (30000)

vilket skulle bil ca 500 kr i månaden.

Är det något i den stilen du menar?

i så fall är det ju rätt förmånligt eller?!?!?!?!
mvh Matte

Säg till om du hittar en bil som bara miskar 30' i värde på sex år. En sådan vill jag ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.