Ulff skrev:
Det är flera längor. Högtemperatur från 1970-tal. Ingen golvvärme, rejäla radiatorer.
Rejäla? Det är ovanligt vid högtempsystem men har du koll på vilken framledning ni har in till huset vid DUT (kallaste dagen på året)?
 
pelpet skrev:
Att det är kulvertgropar är ju rätt bra, så kanske man kan använda sig av styrd borrning för att borra, trycka nya rör under huset direkt från grop till grop. Det finns en massa exempel på schaktfria metoder och man ska inte alls vara säker på att de lokala firmorna kan använda den mest rimliga tekniken.

Jag visade den här tekniken (hydro vaccum trenching) för en grävfirma och de hade aldrig ens hört talas om det.

[video=youtube;6YdZ2rWNSL8]https://www.youtube.com/watch?v=6YdZ2rWNSL8[/video]
En gissning är att tekniken är ruskigt dyr och det verkar gå rätt långsamt men är säkert bra vid speciella tillfällen.
 
I filmen så gräver de 3 meter i gräsmatta på 5 minuter utan risk att skada kablar och rör.

Kostnaden borde vara likvärdig med en sugbil för en större hydro excavator. Antar att det handlar om samma kostnad som en grävmaskin ungefär. Dock behöver man ingen extra lastbil vid hydro vac-grävning.

Detta är vanligare i USA där man har högre skadestånd för kabelavgrävningar.
 
En sug bil brukar ju ligga runt 2000 kr tim det får du en ruskigt stor grävare för och i alla 2 tim körning med en måttlig maskin och 35 cm djup grävning går fort. Men precis som jag skrev tidigare kan tekniken säkert vara bra vid speciella tillfällen som tex vid risk för att skada kablar som redan ligger i marken då kan det säkert vara motiverat med en kostsammare metod än vanlig grävning.
 
karlmb skrev:
Rejäla? Det är ovanligt vid högtempsystem men har du koll på vilken framledning ni har in till huset vid DUT (kallaste dagen på året)?
"Rejäla" är att ta i. Vid -10 har vi framledning på ca 65 grader.

Hade värmepumpsföretag här idag och de räknar fram lite olika lösningar - både för enskilda fastigheter och att köra fastighetspump med befintlig fjärrvärme som spets. Men som snacket gick är läget besvärligt och speglar vad som framkommit från olika håll här kring att låta ledningar ligga kvar där de är och köra på. Vi får se vad de kommer fram till.

Det rör sig framåt i alla fall. Fast långsamt.

Man skulle köpt villa =)
 
OK. 65 grader är tufft, och ni vill ju slippa uppgradera alla raddar kanske, men det går ju iofs att göra. Finns det källare eller krypgrund under husen?
 
Ja, vi slipper gärna uppgradera. Husen står på en betongplatta på sprängsten m.m..

Alternativ som har varit uppe har gått ut på att dra ledningar 7m i boyta in till kulvertgrop i varje hus, om vi ska ersätta ledningarna under radhusens plattor. Antingen då från fjärrvärmeväxlare i fasadskåp eller placering av innedelen för värmepump i ett isolerat förråd med 3m kulvert fram till hus - vvc behövs. Därtill saknas brunn i kulvertgrop.

Det kan hända att nöten blir för dyr att knäcka alls och att det är lättare/enklare att låta allt vara tills det riktigt... hur stora problem med sekundärnätet vi har nu håller på att utredas långsamt, men vi har problem med funktion, hög tryck i ledningar och mindre läckage (kanske 20l/vecka på systemet för ca 70hus - men vi vet inte hur mycket eller varför eller var, men kanske i fastighet) - men det går segt.

Men det går ju framåt i alla fall.
 
Hur ser det ut på vindarna? Skulle det vara möjligt att gå med rör där?
 
Jo vi har rejäla kallvindar. Fiber är dragen där exempelvis. Vissa hus har inrett vinden. Tänkte att man inte får dra rör där - eller vad gäller?
 
Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag är osäker på om man får dra isolerade värmerör där.
 
Ulff skrev:
Jo vi har rejäla kallvindar. Fiber är dragen där exempelvis. Vissa hus har inrett vinden. Tänkte att man inte får dra rör där - eller vad gäller?
Det borde gå bra! Det är väl pga luftningsproblematiken man inte brukar göra så, men det går ju att hantera.
Och så en bvp vid gaveln på varje länga.
Kan de som inrett vinden acceptera det hela så är det absolut det allra bästa.
De som är rädda för läckage kan ju lugnas med att de går att utföra som vanlig kallvatteninstallation idag, dvs med rör i rör och läckageindikering via täta skåp för värmemätaren och avgreningen till varje lägenhet.
 
Jag tror problemet ligger i säker vatten. Jag är osäker på om det är ok att dra värmerör i oisolerade utrymmen.
 
pelpet skrev:
Jag tror problemet ligger i säker vatten. Jag är osäker på om det är ok att dra värmerör i oisolerade utrymmen.
Men om det är säkrat som kallvattenledning så kan det ju inte vara några problem.
 
Så här står det i säker vatten från 2011:

Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag. Servisledning genom krypgrund eller annat ouppvärmt utrymme ska skyddas mot frysning. Utvändig vattenutkastare ska vara försedd med dränering som tömmer vattenutkastaren på vatten även om slang är ansluten.

Så om man får förlägga en ny sekundärkrets på vinden beror ytterst på hur man tolkar säker vatten. Kan man betrakta fjärrvärme i en sekundärkrets som en servis? Alt får man göra ett undantag från säker vatten men då gäller det nog att ha försäkringsbolaget med sig och se till att det är ordentligt säkrat mot frysning. T.ex. med en värmekabel och en möjlighet att tömma ur kretsen på vinden om man skulle bli utan både el och vatten.
 
Inga värmeledningar i isolerade bjälklag?
Detta är väl iaf att se som servis ledning, hur nu det blev mindre farligt map läckage...
Det finns väl två alternaitv då, antingen värmekabel, fast det är ju bara vid strömavbrott som det normalt är risk för frysning..., eller frostkyddsmedel i vattnet.
Hade nog valt det senare om försäkringsbolag propsar på ett skydd. Ser dock inte varför de inte lika gärna skulle kunna godkänna yttre läckagesäkring mha dubbla rör eller liknande.
Sedan är ju säker vatten inte någon lag...

En annan aspekt på detta är ju att ifall man säkerställer att minst ett element i lägenheten längst bort inte kan stängas av eller att det sitter en bypass där, så kan det aldrig bli tal om frysning så länge det finns el i huset (eltillskott går in om vp stannar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.