Hehe Auto.. självklart tänker jag inte inleda en politisk karriär och satsa allt på detta. Trodde du det? Mitt inlägg syftar att ställas mot de som motiverar KA kravet kontra de som tycker det inte behövs alls. Jag ville flika in med en tredje syn på saken. Alltså utöka Byggherreansvaret och gör KA frivillig.
 
Du vet väl att just dessa Entr. Frikändes genom av domslut för cirka 2 årsedan. (Gällande Enstegstätning)
 
Auto... "Preskiberingstider" gäller för de flesta brott, tex stöld eller misshandel. Som mitt exempel så är ekonomiska åtaganden i enskild firma livslånga. En annan sak som många ggr är livslång är bolåneskuld till banken. Ansvar för sina barn gäller också mer än den annars vanliga preskriptionstidstiden 10 år.
Tillägg: Min poäng är att ansvar har normalt inga preskriptionstidstider, det är lagbrott som har sånt.
 
Redigerat:
KTHochKA... Myresjöhus använde enstegstätade konstruktionen när de år 2000 konstruerade villor i Svedala vilket tidigt ledde till att fasaderna läckte och orsakade fuktskador på husen. Villaägarna drev ett rättsfall till Högsta Domstolen som år 2015 dömde till villaägarnas fördel. (Hämtat från Wikipedia) Se även... http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Enstegstatad-fasad/
 
Stort ursäkta till utsvävningen. Mitt råd till trådskadaren om denne vill bygga utan extern cert. oberoende KA är att bygga ett förråd. Därefter får du i flera etapper anmäla eller söka bygglov för åtgärder som gör att förrådet blir gäststuga. Det går teoretiskt att göra så eftersom enklare åtgärder normalt inte kräver KA. Men.. rent kostnadsmässigt blir nog det dyrare med alla bygglovsavgifter från kommunen ;-) Ett annat sätt är att certifiera dig till KA och sedan hävda för kommunen att du själv inte kommer utföra något eget arbete.
 
Hej!
Jag känner mig manad att svara på denna tråd då ingen kunnat hjälpa dig med din fråga: vad behöver jag för att slippa en kontrollansvarig?

Svar: du behöver en konstruktionsritning som visar i detalj den konstruktion du tänkt utföra för din byggnad. Detta är ett komplement till din bygglovsansökan. Med en sådan så kan du själv överta ansvaret som KA.

Konstruktionsritningen visar detalj över bärande väggar och dess överföring till takstolar samt grund. De kompletta kraven finns på din kommuns hemsida för bygglov, vad gäller bygglov och konstruktionsritning.

Jag vet detta, för jag har gjort flertalet bygglov- och konstruktionsritningar som blivit godkända under detta år med byggherren som KA.
Lycka till!
 
Tyvärr HELT fel. En KA måste vara certifierad och får inte kontrollera sitt egna arbete.

Däremot så kan BN låta bli att kräva KA i fall som är i gråzonen om de anser lämpligt. Där har man nytta av bra underlag och kunskap.

femer skrev:
Hej!
Jag känner mig manad att svara på denna tråd då ingen kunnat hjälpa dig med din fråga: vad behöver jag för att slippa en kontrollansvarig?

Svar: du behöver en konstruktionsritning som visar i detalj den konstruktion du tänkt utföra för din byggnad. Detta är ett komplement till din bygglovsansökan. Med en sådan så kan du själv överta ansvaret som KA.

Konstruktionsritningen visar detalj över bärande väggar och dess överföring till takstolar samt grund. De kompletta kraven finns på din kommuns hemsida för bygglov, vad gäller bygglov och konstruktionsritning.

Jag vet detta, för jag har gjort flertalet bygglov- och konstruktionsritningar som blivit godkända under detta år med byggherren som KA.
Lycka till!
 
Femer... Det är ett bra tips och jag betvivlar inte att det stämmer i praktiken som du beskriver. Det finns dock inget i lagtext som bestyrker förfarandet så jag tror att framgången helt beror den enskilde bygglovshandläggarens förhållningssätt och byggherrens övertalningsförmåga. Kan även vara så att din kommun har en inofficiell lokal policy.
 
Det finns inget i lagen som hindrar byggherren att själv vara KA så länge denne är certifierad och kan hävda att hen inte själv kommer utföra något arbete (som enligt kontrollplanen ska kontrolleras). Många större byggherrar har KA anställd för att minska på konsultarvoden.
 
oj oj oj. Femer
Detta borde du inte gå ut med offentligt. Byggnadsnämnden har gjort grava fel och brutit mot lagen så länge byggherren inte själv är certifierad Kontrollansvarig och inte utför byggarbetena själv. För då går det utmärkt.
 
Fermer har inte specat vad för projekt det handlat om. Byggnadsnämnden har rätt att tolka den del av lagen som säger att enklare åtgärder ej kräver cert. KA. Så det är inte solklart enkelt att de bryter mot lagen. Men om man kan anse Boverket vara vägledande så är enklare åtgärder på sin höjd garage/uthus/attefall eller mindre tillbyggnader. Om det i fermers fall gällt nybyggnad av enfamiljsvilla så har kommunen troligtvis brutit mot lagen.
 
Fermer sa att BH fick vara sin egen KA. Där av menar jag att BN brutit mot PBL 10 kap 9 paragrafen. Så länge inte BH är certifierad men då har man inte sluppit en KA bara KA kostnaden.
 
KTHochKA... du har rätt, alla KA ska vara cert. Undantagsregeln handlar om att det inte krävs KA vid små åtgärder. Men jag tror det är vad som skett i Fermers fall. BN har formellt skippat KA men i ordalag har de sagt att BH är KA. Min förutfattade gissning är att Fermer inte gjort några storartade konstruktionsritningar och att det handlat om till-/ombyggnation/attefallshus/garage. Ursäkta mig Fermer ;-)
 
Jag var kanske otydlig. Om jag ställer friggeboden en meter från befintligt hus och fyller upp mellanrummet med garderober då har jag en tillbyggnad på 20 kvm. Jag har aldrig tänkt att det ska betraktas som en friggebod. Vad jag menar är att jag föreställer mig att en serietillverkad byggsats till arkitektritad friggebod ska vara lättare att godkänna än ett lösvirkesbygge.

Off topic: Det råkar dessutom vara så att tillverkaren har tänkt sig att man ska ha en altan på taket, det är därför taklutningen är minimal (tills jag ändrar den). Det såldes t o m en spiraltrappa gjord för altanspekulanterna. Byggsatsen har helt andra dimensioner på virket än en vanlig friggebod, just för att klara tyngden från folk på altanen (upp till 2 ton).
 
nilsson.ph skrev:
Det finns inget i lagen som hindrar byggherren att själv vara KA så länge denne är certifierad och kan hävda att hen inte själv kommer utföra något arbete (som enligt kontrollplanen ska kontrolleras). Många större byggherrar har KA anställd för att minska på konsultarvoden.
Detta är fel, den kontrollansvariga ska ha en självständig ställning gentemot byggherre och entreprenör och kan alltså inte själv vara någon av dessa roller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.