RilleRock
Blaxtar skrev:
Om det inte finns att köpa fuktband kanske någon vill vara vänlig att förklara hur de fungerar för en nybörjare :)
Jag tänker mig att det borde vara så enkelt som att det är två koppartrådar där den ena är spänningssatt och om dessa två sluts, exempelvis mha. vatten, så triggas ett larm?
Helt rätt!
Ingången skall dock programmeras NO :)
 
  • Gilla
Blaxtar
  • Laddar…
Tack för svar, då blir det till att plocka fram symaskinen för att få det som vi vill :D
 
Kanske helt galet förslag, men jag ger tipset i alla fall...! :surprised:

När man vill bli av med mördarsniglar i trädgården så finns det en tejp med två koppartrådar invävda. Denna fäster man på rabattkanten, och man ansluter ett 9v batteri till koppartrådarna. När snigeln kryper över trådarna så får den ström i sig, och vänder om!

Tänk att du använder denna tejpen, men istället för att släppa på ström på trådarna så ansluter du dem till ditt fuktlarm?
 
  • Gilla
Blaxtar och 1 till
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Kanske helt galet förslag, men jag ger tipset i alla fall...! :surprised:

När man vill bli av med mördarsniglar i trädgården så finns det en tejp med två koppartrådar invävda. Denna fäster man på rabattkanten, och man ansluter ett 9v batteri till koppartrådarna. När snigeln kryper över trådarna så får den ström i sig, och vänder om!

Tänk att du använder denna tejpen, men istället för att släppa på ström på trådarna så ansluter du dem till ditt fuktlarm?
Gillar din tanke och det hade ju varit perfekt för mig :D
Problemen verkar dock vara att det är lika svårt att hitta den koppartejp som du beskriver som att hitta färdigsydda fuktband :confused:. Jag hittar bara vanlig koppartejp som sniglarna inte tycker om pga. att det genererar statisk elektricitet men inga som det år att koppla ett 9V-battri till. Någon idé om vart du sett denna tejp?
 
Skulle ett bit av ett vanligt elstängselband kunna fungera?
En lång remsa av vitt elstängselband med synliga metalltrådar insydda längs dess längd.

Där är trådarna insydda i ett syntestiskt band, jag tror inte trådarna är korsade så om du pillar ut dem i ena änden och löder på lämplig sladd kanske du är hemma?

Om du inte känner för att köpa en hel rulle kan jag låna en bit från farsgubben och skicka till dig. Han har nog kilometervis med överblivet band... :)
 
Ytterligare en fantastisk idé, tack! Spontant så tänker jag att det nog borde fungera, vet inte vad vår stående expert @RilleRock tror om det? Känns inte som att materialet är särskilt sugande men det borde ju bara vara att klä in det med ett bomullstyg?
 
Man lär behöva någon lämplig förstärkningskrets, det är inte rimligt att anta att man får "kortis" mellan trådarna.

Något i stil med det här, man får väl labba lite beroende på vilken "sensor" och spänning man använder.
 
Känner nog att det blev lite för komplext för att jag skall hänga med nu. Enheten är utvecklad för att agera som fuktlarm men problemet är att jag tycker att sensorytan är för liten då själva sensorn enbart är stor som ett knappnålshuvud. Eg. är den designad för att detektera översvämningar men min tanke var att den skulle gå att bygga om för att detektera mindre läckage. Vad skulle bli skillnaden med ett fuktband jämfört med den sensor som sitter på enheten idag? Varför skulle spänningen behöva förstärkas?
 
Blaxtar skrev:
Känner nog att det blev lite för komplext för att jag skall hänga med nu. Enheten är utvecklad för att agera som fuktlarm men problemet är att jag tycker att sensorytan är för liten då själva sensorn enbart är stor som ett knappnålshuvud. Eg. är den designad för att detektera översvämningar men min tanke var att den skulle gå att bygga om för att detektera mindre läckage. Vad skulle bli skillnaden med ett fuktband jämfört med den sensor som sitter på enheten idag? Varför skulle spänningen behöva förstärkas?
OK, var inte med på att du redan har en "enhet" och bara byter sensor. Kanske funkar. Dock är ju "kretsen" utformad efter tänkt sensor så vad som helst lär inte funka.
 
D
Den behöver nog inte förstärkas. Antingen köper du droppstop-kablarna eller gör en själv med liknande mått där avståndet mellan ledarna är relativt nära varandra. Fördelen med att ledarna ligger parallellt är att det räcker med att vattnet på bandet suger åt sig lite på ett ställe. Du måste ju löda på ledarna på din enhet antagligen?

Eller om nu enheten redan har befintlig kabel kan du köpa två skarvklämmor på kjell så slipper du löda. Det spelar som sagt ingen roll när du ska ha den gömd under maskinen.
 
Redigerat:
RilleRock
Blaxtar skrev:
Ytterligare en fantastisk idé, tack! Spontant så tänker jag att det nog borde fungera, vet inte vad vår stående expert @RilleRock tror om det? Känns inte som att materialet är särskilt sugande men det borde ju bara vara att klä in det med ett bomullstyg?
Bara till att testa, går de så går det men duger inte en kopparslinga med silvertejp så klä in de som du själv säger så de suger som en bra....dammsugare :p
 
kan man lita på ett sånt där larm sen då? Vad händer om det av någon anledning inte fungerar när vattnet kommer? Bör man då ha ett larm som varnar för funktionsstörningar i det första larmet?
 
D
Att själva fuktbandet inte fungerar är väl en risk man får ta, kommer det tillräckligt med vatten för att det ska vara relevant att reagera så får man väl hoppas att det gör det, och kanske inspektera ledaren i kopparen vart 10:e år.
TS vill ha det trådlöst. Faran ligger ju i batteri och om den varnar för det.
I annat fall är det ju kruxet med en NO-slinga och det är vattnet som ska sluta kretsen och att man inte bör använda sådan slinga för kritiska moment.
Man kan ju sätta både ändmotstånd och sabotage/felavkänning på slingan men det hjälper ju inte.
 
DMOL skrev:
I annat fall är det ju kruxet med en NO-slinga och det är vattnet som ska sluta kretsen och att man inte bör använda sådan slinga för kritiska moment.
Man kan ju sätta både ändmotstånd och sabotage/felavkänning på slingan men det hjälper ju inte.
Det är kanske att överarbeta, men hur kommer man över NO-problemet?
 
D
mexitegel skrev:
Det är kanske att överarbeta, men hur kommer man över NO-problemet?
Genom att använda en NC-slinga =)
Men vad ska vattnet göra? Starta en kemisk reaktion som löser upp ett material som leder ström? Räkna med att en bit flyter iväg från slingan?
Man kan nog ha kul med ett sådant projekt, men tror knappast att det är mer tillförlitligt än ett fuktband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.