Hej!

För en vecka sedan startades den här intressanta forumtråden "Banker och kontanter".

På fredagskvällen efter middagen plockade jag fram mobilen för att jag ville läsa igenom den. Ljuset var nedtonat och jag hade druckit ett (eller kanske till och med två) glas vin och jag hittade inte mina läsglasögon. Då slog det mig hur liten texten var i mobilsajten. Jag kunde helt enkelt inte läsa vidare och fick övergå till något annat istället.

Men idag har vi gjort texten och radavståndet lite större samt bytt ut ikonerna där uppe som många av oss inte förstod vad de betydde till textlänkar istället.

Jämförelse av två mobilskärmar före och efter uppdatering, med större text och tydligare navigering efter uppdateringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni gillar det vi gjort och att ni får en bra helg!
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Tack Richard Tenggren!
 
En betydlig förbättring, bra jobbat Per!
Nu saknar vi bara en "senast olästa" knapp också, androidappen är ett föredömme där.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Bra förslag Lidd. Jag hade glömt bort hur användbar "Olästa" är. Vi kommer att lägga till den mellan Senaste och Bevakningar. Ändringen kommer att börja synas imorgon bitti.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Är det bara jag som inte ser någon skillnad på textstorleken?
 
Nej, det är nog fler än du som inte märker någon större skillnad. Och det är också meningen på sätt och vis.

Skillnaden är väldigt liten. Vi har än så länge bara ökat fontstorleken med en pixel (från 13 till 14px) samt ökat radavståndet (från 1,29 till 1,4).

Vi överväger också byta fonten från arial till mobilens standardfont (också det är en jätteliten ändring) för att se om det kan påverka läsbarheten positivt.

Vilken mobil använder du Gunnar?
 
Så, på Lidds begäran har vi lagt till "Oläst". Så här ser ut: Skärmdump av en forumtråd på Byggahus.se med diskussion ämnen och användarkommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi bara försöka få den valda fliken att bli synlig även efter man klickat på den. Vi ska också försöka göra så att man enklare förstår att man listen är scrollningsbar. Detta blev otydligare på min telefon nu när vi la till den nya länken. Utmaningen är bara att få detta att funka för alla oavsett mobil (iphone 5 är ju t ex smalare än samsung 6s som i sin tur är smalare än iphone 6 etc) men vi tror att vi har en lösning på gång.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker det är bra som det är nu, jag gillar speciellt texten istället för ikonerna. Det framgår ju tydligt att listen är scrollbar när man bara ser halva "deltagit" samt att den fadar ut.

Har dock sett en bugg, när man har bokmärkt "bevakat" så hamnar man där, men den där indikatorlinjen hamnar på den senaste besökta fliken. Hoppas det framgår hur jag menar ;)

Skulle varit trevligt om ni rensade upp lite i slutet av sidan med, typ "Relaterade artiklar" och sponsor inlägg. Men samtidigt kanske det är för att dra in pengar, men jag stör mig på att sidan blir för lång och tråden slutar en bit från botten.
 
Skärmdump av Byggahus.se forum med rubriken "Större text och tydligare navigering i mobilen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, konstigt jag har fått förstoringsglas på både höger och vänster sida. Provade att surfa privat och ladda om sidan utan att det hjälper
 
richardtenggren skrev:
Tycker det är bra som det är nu, jag gillar speciellt texten istället för ikonerna. Det framgår ju tydligt att listen är scrollbar när man bara ser halva "deltagit" samt att den fadar ut.
Från och med imorgon kommer alla användare se 4,5 textlänkar (eller 3,5 textlänkar om man har en iPhone 4 eller iPhone 5 som bara har 320 pixlars bredd) så att man garanterat kommer att förstå att det finns fler alternativ att välja mellan till höger.

richardtenggren skrev:
Har dock sett en bugg, när man har bokmärkt "bevakat" så hamnar man där, men den där indikatorlinjen hamnar på den senaste besökta fliken. Hoppas det framgår hur jag menar ;)
Detta är också fixat från och med imorgon. Tyvärr funkar det inte om du bokmärker Senaste, Oläst eller Deltagit eftersom du då kommer till en gammal sökning.

richardtenggren skrev:
Skulle varit trevligt om ni rensade upp lite i slutet av sidan med, typ "Relaterade artiklar" och sponsor inlägg. Men samtidigt kanske det är för att dra in pengar, men jag stör mig på att sidan blir för lång och tråden slutar en bit från botten.
Jag håller med dig. I androidappen har vi gjort så att man kan välja bort "Relaterade artiklar" eftersom det ger en "appigare" känsla och eftersom den gör mobilsajten något rappare, ska fundera på hur vi ska göra i mobilsajten.

Tack för bra feedback!
 
Lidd skrev:
[bild]
Hmm, konstigt jag har fått förstoringsglas på både höger och vänster sida. Provade att surfa privat och ladda om sidan utan att det hjälper
Den har vi inte sett förut. I mobilsajten eller i appen?
 
richardtenggren
Per Eskilsson skrev:
Från och med imorgon kommer alla användare se 4,5 textlänkar (eller 3,5 textlänkar om man har en iPhone 4 eller iPhone 5 som bara har 320 pixlars bredd) så att man garanterat kommer att förstå att det finns fler alternativ att välja mellan till höger.
För mig fungerar 5,5 bra idag på min 7+ :)

Per Eskilsson skrev:
Detta är också fixat från och med imorgon. Tyvärr funkar det inte om du bokmärker Senaste, Oläst eller Deltagit eftersom du då kommer till en gammal sökning.
Såg det, jag kör dock bara med bevakat som startsida för BH :)

Per Eskilsson skrev:
Jag håller med dig. I androidappen har vi gjort så att man kan välja bort "Relaterade artiklar" eftersom det ger en "appigare" känsla och eftersom den gör mobilsajten något rappare, ska fundera på hur vi ska göra i mobilsajten.
Skulle vara soft, jag kör alltid via safari på telefonen, men även stört mig på detta på datorn har jag för mig, där kör jag chrome.

Per Eskilsson skrev:
Tack för bra feedback!
Bara kul att bidra, tror jag sett någon bugg på förstasidan eller under artiklar med, det blir som infinity scroll på relaterade artiklar eller något, så man kommer aldrig till botten om man vill det eller något liknande? Kan kolla upp det imorgon när jag har tillgång till dator.
 
Per Eskilsson skrev:
Den har vi inte sett förut. I mobilsajten eller i appen?
Tror det kom när du bytte ut ikoner till text. Upptäckte det i mobilsajten när jag använde Microsoft Edge i en Win10-mobil. Lyckades precis återskapa det i datorn när man surfar på mobilsajten i Microsoft Edge
 
Ok, ska kolla i Microsoft Edge imorgon. Måste erkänna att vi aldrig testar i Win10-telefoner eftersom vi inte har någon sådan hos oss. Sorry.
 
richardtenggren skrev:
För mig fungerar 5,5 bra idag på min 7+ :)
Från och med imorgon har vi 2 brytpunkter;

320 pixlars bredd eller mindre då visar vi 3,5 alternativ
321-480 visar vi 4,5 alternativ

Iphone 6 och 7 har 375
Iphone 6+ och 7+ har 414

Google pixel och pixel XL har liknande bredder som de nya iphonsen.

Ladda gärna upp en skärmdump imorgon på din 7+ för att se om vi bör lägga till ytterligare en brytpunkt vid 414. Frågan är om det blir bättre eller sämre med att visa 5,5 eller 4,5 länkar i en stor mobil.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.