Förr var kyrkan och prästgården samhällets naturliga medelpunkt. Idag har många prästgårdar blivit privatbostäder fulla av spännande historia. Linda och Carl-Philip flyttade in i sin prästgård 2013 och ångrar det inte ett ögonblick.

Du kan läsa artikeln här: Nytt liv i den gamla prästgården
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vilket läckert hus! Det man får se ser väldigt fint och mysigt ut. Som småbarnsförälder blir jag väldigt imponerad av de som orkar ta tag i så här gamla och stora hus och restaurera. Själv är jag så glad att jag bor i ett nytt hus där allt är i tipptopp, men ibland så drömmer jag mig ändå bort till de riktigt gamla och charmiga husen, med snickarglädje och charm.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Så skulle jag också vilja bo. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det här var riktigt fint! Jag blir avundsjuk :)
 
Ser verkligen fint ut! Men det påminner mig även om varför vi byggt ett nytt lättskött hus....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kök byggt i gammal stil ?
 
Vad får man ge för en sådan prästgård?
 
Enligt Booli 1,8 Mkr.
 
Jättefina gedigna bostäder (y) Vi sneglade själva på en prästgård för några år sen.
Det som ofta avskräcker är värmeekonomin. Drar lätt iväg rörliga kostnader för det i stora gamla hus.
 
G
Vilket fint kök, i äldre stil, vad är det för tillverkare på detta?
 
gäst skrev:
Vilket fint kök, i äldre stil, vad är det för tillverkare på detta?
Kvänum.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Man verkar få mycket för pengarna när man köper en prästård. Gemensamt verkar vara att de har riktigt stora tomter på bra läge och de flesta är runt 300 kvm stora. Tittade på några som är till salu just nu här:
5 fina prästgårdar – från heligt hem till privat palats
Precis!
 
Vattenburen värme med en vedpanna i källaren och ett gäng braskaminer.
Ett gäng hektar tillhörande skog så man kan hämta ved.

Billigt och bra, men endel jobb, med bra motion :)
 
Polos skrev:
Kök byggt i gammal stil ?
Ja, med innanförliggande luckor och målat på plats ger det en äldre platsbyggd sekelskifteskänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.