Det skulle va kul med en uppdatering! :)
 
Jösses va fint bygge 🙂
 
Ja för hoppningsvis har dom inte skilt sig som alla andra som bygger hus.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Det skulle va kul med en uppdatering! :)
Japp det kommer! Bygget har gått på tiondelsfart pga ännu ett lägenhetsprojekt som klämde sig före. Status nu är i alla fall att huset är målat och klart ute. Övervåningen nästan klar, snickerier, målning och tapeter kvar.
Undervåningen är fortfarande byggarbetsplats utan innergolv och vi våndas över hur vi ska lägga golvbrädorna. (Betonggolv med värme.) Limma direkt på eller skruva på flytande plywood? Limma = oskönt stumt vs flytande = tjockt och sämre värmegenomföring.
Båda badrummen kaklade och ska snart få porslin och armaturer.
Kök ej påbörjat.

Siktar på att få allt klart till sommaren men..

Bilder kommer!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Höök skrev:
Japp det kommer! Bygget har gått på tiondelsfart pga ännu ett lägenhetsprojekt som klämde sig före. Status nu är i alla fall att huset är målat och klart ute. Övervåningen nästan klar, snickerier, målning och tapeter kvar.
Undervåningen är fortfarande byggarbetsplats utan innergolv och vi våndas över hur vi ska lägga golvbrädorna. (Betonggolv med värme.) Limma direkt på eller skruva på flytande plywood? Limma = oskönt stumt vs flytande = tjockt och sämre värmegenomföring.
Båda badrummen kaklade och ska snart få porslin och armaturer.
Kök ej påbörjat.

Siktar på att få allt klart till sommaren men..

Bilder kommer!
Kul, själv har vi gjort färdigt nedervåningen men övervåningen är på göra-listan.

Jag kan ju berätta mina erfarenheter av trägolv på platta med ingjuten golvvärme. Jag ville absolut ha riktiga trägolv och hade också huvudbry om tillvägagångssätt. Eftersom jag inte ville limma golven så återstod att lägga flytande på osb/plywood eller skruva.

Eftersom jag inte ville skruva av rädsla att träffa något vattenrör så återstod byggskiva + golv. Jag valde OSB + tunna trägolv på 13mm för att inte få ett alltför tjockt och värmetrögt golv.

Det hela verkade gå som smort tills jag provgick golvet och upptäckte att det sviktande likt en brottarmatta. Det visade sig att ojämnheterna i plattan inte fungerade med flytande osb-skivor.

Slutsats, har du inte en jättejämn platta, alternativt flytspacklat plattan, så fungerar inte den metoden.

Jag åkte och hyrde en hilti scanner PS38 som sades kunna hitta vattenrör i betong och började scanna golvet för att kunna se på vilket djup rören låg på. Tyvärr hittade Hilti-maskinen ingenting tillförlitligt. Min röris sa att jag nog hade en 8cm på mig så jag tog en chansning och borrade flera hundra hål i plattan som jag pluggade och skruvade fast osb-skivorna i. Därefter skruvade jag fast golvet och det blev jättebra. Inte upplever jag det som för stumt heller. Totaltjockleken blev ca 25mm.

Trägolv som skruvas fast, synlig skruv och träspån vid kanten av en golvplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag gjort om det idag hade jag nog sett till att plattan var mycket jämn och fin innan jag lade golven. Därefter är jag osäker på om det bästa sättet hade varit flytande rejäla golvplank skruvfästa i varandra eller direkt bultade i plattan. Kanske jag hade provat det förstnämna och kollat resultatet och om det sviktat bultat det. Jag hade nog försökt skippat extralagret med OSB om möjligt.

Jag tror också det är lite överdriven rädsla kring värmetrögheten med trägolv och ingjuten golvvärme. Alla jag rådfrågade innan avrådde men ingen verkade ha någon negativ erfarenhet av det heller.

/nochl
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
Tack Nochl för den inputten.
Enligt flera trägolvtillverkare är det ok med 12 mm plyfa + ända upp till 25 mm golvplank men det beror även på hur tätt man har med vattenslingor, för att systemet ska få igenom värmen ok.
Ang stumhet; Jag har nu en lägenhet med ett stavparkettgolv (14 mm solid ek) som vi spikade i 12 mm plyfa som sitter med spikplugg i betonggolvet. Lite lite knirr här och var, precis lagom för att det ska kännas någorlunda "levande". Vi kunde ha limmat staven direkt på men jag blev avrådd för det blir kännbar skillnad, tydligast i köket där man står och jobbar etc. så någon millimeters svikt gör tydligen skillnad.
Tillbaks till huset; Jag är nu inne på att spikplugga plyfa på betongen och sen skruva plank på det. Har någon ytterligare erfarenheter kring ämnet så skriv gärna! I stort sett alla existerande trådar som berör trägolv på betongplatta/värme handlar om lamell- eller laminatgolv och det är inte aktuellt.

Och igår glömde jag min mobil, med ett halvårs bilder/dokumentation, på ett sasplan så sökområdet är ganska delikat. "Skönt att ha något att göra."
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Det kanske du har rätt i att det blir en del svikt ändå som faktiskt gör stor skillnad. Lite knarr och springor blir det trots lumppapp och tät och nitisk skruvning. Men vill man ha ett "dött" golv skulle man inte valt trä. :)

Jag måste bara passa på att tipsa om bästa skruven för tunnare trägolv. Jag provade först några andra varianter men dels sprack det, dels var huvudet för stort. Den här fungerade mycket bra.

Förpackning med list/golvskruv placerad på ett trägolv, med fokus på skruvarna och informationsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/nochl
 
Hej väldigt vackert hus!
Har du ritningar kvar på huset? Skulle gärna bygga ett liknande hus själv.

/David
 
Japp, alla handlingar för bygglov + konstruktionsritningar finns här. Återkom via PM om undrar mer.
 
Bygget fortskrider, men inte så fort. Här kommer lite bilder på en del av de moment som avklarats senaste halvåret.

Målarföremål på ett bord inklusive hinkar, burkar, penslar och ett färgstänkt skyddstyg framför en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är färdigmålat. Alla foder etc med linoljefärg och det tog två veckor trots skylift.
Rött trähus delvis målat med skylift, snickarbod och stege synlig, oanlagd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Borrmaskin används för att borra hål i trädstubbe under byggprojekt, med röd husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att slippa stubbfräsarn. Borra hål uppifrån och fyra hål från sidorna, så långt ner som möjligt, som funkar för till-luft. På med en skvätt diesel och..
Trädstubbe i trädgård med borrade hål och pågående bränning, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. du har en liten kakelugn. Men av ek denna gång så det funkade inte. (Med gran- och tallstubbar går det galant.)

Brinnande vedträn på marken framför stenar och växtlighet, används för att bli av med stubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ge inte upp, fram med vedträn…
Korv som grillats över glödande kol från en stubbe bredvid en ölflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. korv och öl. Några timmar senare är du mätt och nöjd och stubben är borta.

Barn iklädd jacka och gummistövlar iaktar en tippbil som levererar material vid en rödfärgad byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för gräsmatta.
En färdigmålad röd timmerstuga under arbete med en grävmaskin och två personer som förbereder marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ville vara ekonomisk och så med frön men saknade helt koll. Spred ut fröna och åkte till Italien i tre veckor.
Rödmålat hus med vita fönster och grönvuxen gräsmatta efter en längre frånvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kom hem till detta. :p

Nästan färdigställt badrum med toalett, handfat, spegel och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wc nästan klar.

Nyrenoverat rött hus med vita knutar i soligt landskap, en klassisk grön Land Rover på förgrunden, stubbar och grönt gräs syns även.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgraderat vagnparken.

Dessutom, golven klara. Furugolv på övervåningen och ekparkett nere. Övervåningen tapetserad och nästan klar. Mer bilder kommer.
 
  • Trähölje med texten "SNART ÄR DET KLART" och en kabelrulle i ett under-renovering rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyfärdigmålat rött hus med tegeltak omgivet av gröna träd och ett gult gräsområde i förgrunden bakom ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
WC:n så verkligen mysig ut! Vad är det för klinker? Och muggstolen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Häftigt bygge!

Sitter och spanar på planlösningen men blev väldigt fundersam på hur man tar sig till sovrummet nere i vänstra hörnet. Kom fram till att det måste vara skjutdörrar mellan hallen och "slussarna"? Vore intressant att höra mer om hur ni tycker det fungerar och kanske lite bilder på den lösningen.

Skulle också vara skoj med en bättre ritning med lite mått på :)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
WC:n så verkligen mysig ut! Vad är det för klinker? Och muggstolen?

Klinker från Höganäs. Grynna heter den. Påminner om cementklinker men betydligt lättare att hålla ren.
Wc-stolen är en gammal IDO med lite speciell historia, jag hittade den på Blocket och åkte ut till finfint hus på Lidingö och köpte den. Säljaren berättade att Margareta Bergman bott i huset i decennier - Ingmar Bergmans syster. Jag drog snabbt slutsatsen att Ingmar bör ha besökt sin syster ett antal gånger och helt säkerligen suttit på Idon när det nödgats. Detta lilla wc kallas sålunda för Bergmanrummet.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Häftigt bygge!

Sitter och spanar på planlösningen men blev väldigt fundersam på hur man tar sig till sovrummet nere i vänstra hörnet. Kom fram till att det måste vara skjutdörrar mellan hallen och "slussarna"? Vore intressant att höra mer om hur ni tycker det fungerar och kanske lite bilder på den lösningen.

Skulle också vara skoj med en bättre ritning med lite mått på :)
Jag antar att du syftar på övervåningen? "slussarna" kallar vi för smatt och har ingen dörr ut mot allrummet. Endast dörr in till själva sovrummen. Huset är relativt stort och vi gjorde på detta vis för att få lite vinklar och vrår, känns inte på något vis prångigt eller så. Ska försöka lägga upp ngn bild senare. Håller precis på och bygger garderoberna (en från varje sida) som ligger mellan smattarna.
 
H Höök skrev:
Klinker från Höganäs. Grynna heter den. Påminner om cementklinker men betydligt lättare att hålla ren.
Wc-stolen är en gammal IDO med lite speciell historia, jag hittade den på Blocket och åkte ut till finfint hus på Lidingö och köpte den. Säljaren berättade att Margareta Bergman bott i huset i decennier - Ingmar Bergmans syster. Jag drog snabbt slutsatsen att Ingmar bör ha besökt sin syster ett antal gånger och helt säkerligen suttit på Idon när det nödgats. Detta lilla wc kallas sålunda för Bergmanrummet.
Kul historia!
Fattar inte hur man kan kasta ut en sån fin toalett från en hus där den antagligen hör hemma.
IDO ja, tyckte väl att den såg bekant ut. Har en likadan själv men tyvärr är locket trasigt.
Undrar just om det ens går att få tag i ett helt?
 
  • Gilla
EliasF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.