OK, så LED branschen har kommit på Filament, och alla älskar det.
Det finns stora, det finns små.
Det finns tom bilsocklar, BA15D, fast de används för 230V :wow:
http://cat.nl.eu.criteo.com/deliver...iteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=criteo_se_sv

(Är det egentligen tillåtet med 230V i sådana socklar pga förväxlingsrisken?)

Men, vad är detta, samtliga utbytbara ljuskällor är ju försedda med egna drivdon, som sällan medger dimning ens. Och kvaliteten o effektiviteten vet vi ju inte mycket om heller.
Varför tillverkar ingen isåfall ljuskällor med socklar för CC så man kan börja bygga om alla gamla lampor man vill spara av olika skäl?
De lampor man idag kan köpa med inbyggda LEDljuskällor är ju fö lätt räknade (min regering har inte godkänt en enda), allt nytt o fräckt är ju fortfarande E27 eller E14, så det blir ju ingen vettig utveckling, iaf inte så länge man vill ha bra dimmerfunktion.
Varför????
 
Vad är det för en konstig länk du har där? Är det det virus?

Jag har tyvärr inget svar på dina frågor. De bör nog ställas till lamptillverkarna men de får ju inte medverka på detta forum. Jag tror dock det handlar om att produktutvecklingen går fortare än standardutvecklingen vilket resulterar i ett antal defactostandarder. Vi skulle ju inte behöva de ca 150 slags lampsocklar som finns idag. Och ang dimning av LED så verkar det återigen bottna i en brist på standarder.
 
Hej

Håller med, detta är en "bil" sockel för 12V, vi har många filamentlsmpor hemma, alla är dimbara, nåt annat skall man aldrig köpa, kanske i fönsterlampor så funkar det med vanliga, och utbudet är stort, handlar mycke från Kina..
 
Länken går till Elfa...
Men jag fattar inte, ifall någon bara började tillverka CC ljuskällor som var utbytbara via någon sockel, så skulle ju en gigantisk marknad öppna sig?
Samtidigt slapp världens alla lamptillverkare bry sig om att utveckla lampor med egna integrerade ljuskälkor, vilket förstås är mer krävande än att bara sätta dit den vanliga E27sockeln som man alltid har gjort.
När en std är mogen så kan alla byta socklar i sina älsklingslampor eller köpa nya lampor igen som har den nya sockeln.
Ska man behöva göra allt själv...
Vad har jag missat, innan jag lägger en större order vid nån kina-fabrik. .?
 
Man skulle i så fall behöva en sockel för varje ström som en LED vill ha, precis som det finns socklar för olika spänningar. Men visst skulle det gå. Den som har pengar och vågar satsa får väl ta fram en tillverkarspecifik standard som sedan blir den etablerade standarden. Men eftersom det alltid kommer att finnas någon som tycker att deras sockel är bättre så lär det blir lite krig, och sluta med 150 nya socklar för konstant ström...
 
Fast det där har ju löst sig rätt bra på spottar o liknande. Det är ju ofta samma AMP-kontakt oavsett vilken ström ljuskällan vill ha. .. När man konverterar eller konstruerar en lampa så får man förstås anpassa drivern och ledningarna till antal ljuskällor i lampan, strömbehov, dimmningsbehov, fjärrstyrning mm. Det går ju tydligen bra i fallet spottar.
 
Jag tror problemet ligger i vem som vill tjäna pengarna.
 
Robert-san01 skrev:
Jag tror problemet ligger i vem som vill tjäna pengarna.
Vill inte de två här inblandade, ljuskällor och drivers, båda tjäna pengar?
Har de en så långsiktig strategi att de vill få oss att först en gång byta alla E27 o E14 o GU10-lampor en gång till LED, för att sedan inse problemen med dimmning, effektivitet och hållbarhet, och då tvinga oss köpa nya, tråkigare armaturer som inte går att förändra ljuskällor i, efter tycke och smak?
Sådana stategier brukar sällan bli långlivade, särskilt inte i dagens trendkänsliga inredningskultur.
 
Redigerat:
Båda tjänar mer på var sitt håll än tillsammans. Det finns ju dimmbara E27/14 LED så jag ser inte riktigt problemet.
 
Problemet med det är precis detsamma som varför spottarna man sätter idag är CC, och inte 230V med inbyggda drivdon. Det blir ofta problem med dimningen och effektivitet/livslängd. Därför är det tekniskt riktigt att separera komponenterna och det blir också billigare.

De behöver egentligen inte heller jobba tillsammans, det gör de ju inte idag, en driver passar ju till alla CC i princip utan problem om man väljer rätt parametrar.
Med socklade ljuskällor kunde de fortsätta var och en på sitt håll....
 
Innom installation så blir det mer och mer LED som kommer med driver. Totalt blir det billigare med driver och LED i paket än att plocka ihop när man även räknar med arbete. Det är inte heller så ofta man behöver byta bara LED enhet eller driver så det är ett argument för att sälja dem delat.
 
Robert-san01 skrev:
Innom installation så blir det mer och mer LED som kommer med driver. Totalt blir det billigare med driver och LED i paket än att plocka ihop när man även räknar med arbete. Det är inte heller så ofta man behöver byta bara LED enhet eller driver så det är ett argument för att sälja dem delat.
Det beror väl på hur pass avancerad ljussättning man vill ha.
Idag duger det ju sällan med en enkel lampa i taket som man tänder via en brytare på väggen. Alla de krav som ställs idag på dimbarhet, styrning, olika effekter , EMC mm mm gör ju att man har koncentrerat sig på att bygga bra drivers i en begränsad mängd versioner som kan användas till samtliga CC-ljuskällor. Att utveckla en egen driver till varenda ljuskälla och sedan försöka få alla dessa unika drivers att samverka i närheten av varandra och dessutom vara styrbara på samma sätt, av kanske en enda dimmer, blir ju väldigt komplicerat. Hela tänket med 230V är ju bara för att underlätta direkt utbyte med glöd- eller energilampor hos konsumenter, det känns inte som framtiden.
 
Du får undersöka lite mer. De som säljs som komplett enhet är för nybygge. Samma med armaturer. De kommer färdiga med LED och driver inbyggda.

Det finns även några standarder för att kontrollera dessa. Dali, 0-10V, framkant, bakkant osv.
 
OK, men sådana armaturer hittar man ju inte i lampaffären eller på möbelvaruhuset. Eller rättare sagt, de väljer ju ingen för soffbordet eller i taket på sovrummet typ. Det är sällan hängande lampor utan plafonder.
 
Hej alla dimmer-fans!

Fattar ni inte att ni blir (xxx ordet censurerat)?
De enda som tjänar på denna dimmer-hysteri är tillverkare och säljare av lampor och tillhörande produkter.

Sätt in lagom mycket lampor, och tänd hälften eller alla, med vanliga strömbrytare.
Så blir livet mycket enklare och mer förutsägbart!

OBS: Detta tips är gratis och kan ej "dimmas" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.