Det är alltid en avvägning, det absolut säkraste för att säkerställa att ingen blir inlåst är givetvis att montera bort låsmekanismen helt. Det är inget som vi gör för att det ger för stora problem i andra ändan, så att säga.

Man kan dessutom undvika allt brännbart i ett hus, inga soffor med klädsel, inga trägolv, bara betong och obrännbara material. Det väljer vi inte heller att göra.

Vad som däremot är relativt enkelt och icke-inkräktande är att installera ett sprinklerssystem i hemmet. De flesta gör inte detta, men det kommer säkerligen att öka i omfattning.

Så, med detta sagt och till viss del raljerat om det, allting är en avvägning som bara du själv kan göra. Jag känner mig trygg i att ha bortasäkning med larm i fråga om utrymning. Någon annan gör inte det och kan välja bort den kombinationen.

Låt nu denna tråd handla om Yale Doorman och inte sidospår som detta ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Läst en hel del på detta eminenta forum under det knappa året som jag renoverat, men här kommer mitt första inlägg. ☺️

Jag har införskaffat ett V2n med Verisureanslutning till min nya ytterdörr. Men när jag monterat på låset och ska slå in Master-koden så säger låset hela tiden att det är i Secure Mode. Hur kommer jag ur det läget?
Jag har testat med både resetknappen och totalåterställning med att plocka i och ur batterierna och byta läge mellan Easy och Advance på baksidan, men utan framgång. Är det någon här som har varit med om samma sak eller vet vad man ska göra?

Tacksam för svar!
 
Har du i verisuremodulen så lägger man till den i verisures system och styr allt från mina sidor där har jag för mig
 
  • Gilla
JerdaN
  • Laddar…
fremar skrev:
Har du i verisuremodulen så lägger man till den i verisures system och styr allt från mina sidor där har jag för mig
Ja, jag satte i modulen först, men eftersom hela huset är ett renoveringsobjekt så har jag inget internet där ännu och således ingen router att ansluta systemet till.
 
...men det kanske är läge att koppla in den i en router och göra ett försök därifrån? Det blir inget konstigt när jag flyttar låset och ansluter det till min egen router längre fram då bara?
 
Om autolås är på och man larmar av och låser upp den dörren, så låser dörren automatiskt efter 2 sekunder igen.
Är det fler som har märkt av den buggen?

Gäller Verisure och V2N-modellen. (har ej testat med äldre Doorman V2)
 
Hur kan systemet släppas med buggar?? Jag menar det är ju inget dataspel - det är ett låssystem som ska skydda folks hem mot inbrott, men inte stänga in dem om det brinner.

Hur länge har doorman funnits? Känns som prototyp fortfarande??
 
autolåset låser inte i bortasäkert läge utan vredet funkar från insidan så du kommer ut, du måste ju precis som på ett mekaniskt lås dra ner den svarta piggen för att aktivera bortasäkert läge
 
Pontiacgubben skrev:
autolåset låser inte i bortasäkert läge utan vredet funkar från insidan så du kommer ut, du måste ju precis som på ett mekaniskt lås dra ner den svarta piggen för att aktivera bortasäkert läge
Problemet för mig är att den svarta pigge är uppe och att låset är försatt i Secure Mode. Enligt Yales support ska detta vara omöjligt....
 
  • Gilla
s3b
  • Laddar…
Har du provat utan verisure modulen? Den behöver ju inte sitta där om du inte har internet
 
Pontiacgubben skrev:
Har du provat utan verisure modulen? Den behöver ju inte sitta där om du inte har internet
Ja, det har jag också testat. Även testat att reseta och återställa utan att ha den i,men ingen skillnad. Jag ska göra ett nytt försök idag när låset luggit strömlöst över natten.
 
Är det något knas är ju bara att åka dit man köpte det och hävda garanti och få ett nytt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Igår testade jag att logga in via Verisure's Mina sidor men utan resultat. Jag kan inte göra något där innan jag slagit in en Master Code och det är ju det som hela mitt problem handlat om.

Låset står fortfarande i bortasäkert läge, trots att den svarta piggen är uppe i låskistan. Yale's egen support hävdar fabrikationsfel...
 
Supporten är ju bara för sköna.

Fråga: "Låset funkar inte fastän jag har gjort reset och piggen står rätt etc etc".

Svar: "Du har fel, det är omöjligt."

Tar de fortfarande betalt när man ringer dem?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Enligt deras säljare på säkerhetsmässan är det gratis nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.