Kaboff skrev:
Skickar med en bild för att visa när sprängnig sker "nära huset":) [bild]
Jäklar vad snabba ni måste varit att få dit stämpen när ni sköt bort halva källaren! :wow:
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
30 meter i tätbebyggt o få vibrationsskador pga överskridet värde då får man vara ouppmärksam på sin omgivning,
Jobbar snabbt vettu ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är inte alltid så enkelt att den som orsakar skadan är ansvarig. Finns ett fall i Luleå/Gammelstad där kommunen grävde VA i närheten av några hus, med påföljd att det blev sättningar och sprickor. Problemet är att det finns riktlinjer för skak och vibrationer, och om byggaren håller sig under dessa anses han ha gjort tillräckligt.

I detta fall är marken extremt dålig (gammal sjöbotten/lera), och således skadades husen trots vibrationer inom gränsvärdena. Fallet har valsat runt i rätten, men det ser ut som om kommunen går fri. Om huset skadas trots att byggaren klarat rådande gränsvärden bedöms huset ha haft befintliga byggnadstekniska brister, som då utlösts av de (tillåtna) vibrationerna. Sådana fel och skador är husägarens ansvar.
 
Redigerat:
C
O de här med försäkring....Att spränga är ungefär som att försäkra ett hus som brinner...Det är höga premier och sprängaren har hög självrisk. Förhoppningsvis är det inte en liten skuttare som spränger utan en större välrenomerad sprängfirma som också har en gällande försäkring som
är betald o som gäller när de spränger....

Och om det här i Luleå..Kommuner kan ha så hög självrisk som 1 miljon,vid vissa sprängningsarbeten,beroende på hur farliga sprängningsarbetena anses vara. /Jmf. att försäkra ett hus som redan brinner /....
 
Jag fick veta efteråt om att sprängfirma tillämpade något protokoll (ISO?) som fungerar på mer moderna byggnader i omgivning och inte gäller sådana gamla hus som mitt (byggt 1932) och jag kan därefter inte ställa högre krav på grannens ansvar trots att det sprängdes 4 meters hög berg till 4 meters djupt hål i endast 5 meters avstånd fån mitt hus på samma moren; för stora stenar därefter inte kunde levereras och bilades på plats i månader; sprickor i kakel på laminatsskiva inomhus samt på betongputs ute på trappor inte avses vara skador orsakade av den sprängning. Det är mitt problem men kan någon kommentera sådan situation och vad man kan bevisa för att söka försäkring? Kanske kan vara intressant även i den diskussion.
 
lolita skrev:
Jag fick veta efteråt om att sprängfirma tillämpade något protokoll (ISO?) som fungerar på mer moderna byggnader i omgivning och inte gäller sådana gamla hus som mitt (byggt 1932) och jag kan därefter inte ställa högre krav på grannens ansvar trots att det sprängdes 4 meters hög berg till 4 meters djupt hål i endast 5 meters avstånd fån mitt hus på samma moren; för stora stenar därefter inte kunde levereras och bilades på plats i månader; sprickor i kakel på laminatsskiva inomhus samt på betongputs ute på trappor inte avses vara skador orsakade av den sprängning. Det är mitt problem men kan någon kommentera sådan situation och vad man kan bevisa för att söka försäkring? Kanske kan vara intressant även i den diskussion.
Förstår ingenting ?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Detta med protokoll som tillämpas för vibrationsnivå vid sprängning - är det riktigt att det finna olika gränsvärden för olika typ av grannfastighet? Eller hittar bara grannen på med detta för att inte ansvara för skador för ett gammalt hus? Ursäkta om jag inte kan uttrycka mig rätt; om det fortfarande inte går att uppfatta bortse bara från min fråga
 
Buspojken kan svara bättre, men gränsvärdet sätts utifrån de geologiska förutsättningarna och hur huset är byggt (träfasad tål mer ön putsad tex), grundläggning etc. Så olika hus kan få olika gränsvärden. Ett trähus nära som står helt på berg får troligen högre gränsvärde än ett putsat hus på med grund på lera längre bort.

Men sprängaren har ett sk. strikt ansvar. Det innebär att de i princip alltid är ersättningsskyldiga om skada uppstår. Om vibrationsvärdena är överskridna är det dock lättare att få ersättning.

Med reservation för att jag missförstått något :)
 
Redigerat:
Det är en svensk standard de utgår ifrån när de sätter värden, precis som mexitegel skriver här ovan så kan 4 hus bredvid varandra få helt olika värden, man utgår först ifrån grundläggningen, står huset på berg? Lera? Morän? Känsligast är mexitegel villor på lera. Samma standard används oavsett när huset är byggt,

Sen finns naturligtvis undantagsfall, där tyvärr 3;e man kan hamna i kläm vid ev skada, ett sånt exempel är delad grundläggning, besiktningsmannen sätter värden efter att huset står på berg, men andra halvan står på morän eller lera, då kommer tvist och krångel som ett brev på posten

Enkelt uttryckt så går besiktningsfirmans försäkring in om värdena är lägre än de utsatta, och högre så är de sprängfirman alt byggherre.

Vid sprängning så gör man oftast en testsalva, för att känna på berget, funkar hålsättning, blir styckefallet (bergets fragmentering) ok, hur blev vibrationerna, osv osv, därefter justerar man om de inte blev som tänkt, många tror att sprängning är matematik och formler för laddning, visst finns dem men inget som används, allt går på känsla och erfarenhet.
Brukar jämföra sprängning med att spela poker, du lär dig de på en vecka, tar en livstid att bemästra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Varför lera är "sämst" att spränga mot, har att göra med den chockvåg av vibrationer som blir av sprängning. "Vågen" blir mer som en havsvåg, där de blir spänningar och dragkraft i materialet, på berg så går vågen mer upp och ner, ungefär som en lögndetektor maskin du ser på tv.
Ju närmare en fastighet du kommer, ju högre värden får man ha, därför är alltid vibrationskraven avståndsberoende, ex 90 på 10m men bara 8 på 70 m
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alltid informativa och konkreta inlägg från dig buspojken (y)

Jag har trott att vibrationvärdet sätts utifrån vad huset tål, men det alltså också avståndsberoende? Hur hänger det ihop?

Att vibrationerna avtar med avståndet är ju självklart och att markförhållanden påverkar hur vibrationerna sprider sig likväl.

Men jag hänger inte med på varför två likadana hus med samma grundläggning men med olika avstånd skulle få olika vibrationsvärden? Huset längre bort tål väl lika mycket som det andra?
 
på mitt jobb så har jag serverhallar med 100tals servrar som står mot en vägg. På utsidan av väggen kom kommunen på att man skulle köra med en markvibrator av större modell. Då hårddiskar i servrar inte mår bra av vibrationer samt man inte kan stänga ner hela serverhallen så fick jag lite magknip. Efter kontakt så kom ett företag och monterade utrustning som dels mäter väggens vibrationer samt en mätpunkt för golvet.

Det skakade bra när de körde men jag kunde se att värdena inte gick över specen på hårddiskarna. Jag tror inte du behöver bara så orolig för detta men se iaf till att få mätutrustning utifall något händer. Det är ju bra för båda parter.
 
Jag svarar mig själv och hoppas få det bekräftat av någon som kan mer än att bara googla :)

Svensk Standard SS 4604866:2011, som används vid beräkning av byggnaders tillåtna vibrationsnivåer, utgår dels från byggnadens undergrund samt dels från avstånd till sprängplats. Dessutom kompenseras för ingående byggnadsmaterial, typ av byggnad samt hur ofta sprängning sker. Om sprängning förekommer ofta kan värden reduceras ner till 75 %, se Figur.

Orsaken till att avstånd behandlas i standarden är att vibrationens frekvens har stor betydelse. Nära en sprängning är frekvenserna på vibrationen höga och med ökande avstånd minskar de höga frekvenserna och till slut kvarstår endast de låga. Hus är känsligast för vibrationer med låga frekvenser då de ligger nära konstruktionens egenfrekvenser (ofta i intervallet 4 – 20 Hz). Detta betyder att hus är känsligare för de vibrationer som förekommer på långa avstånd. Vibrationerna blir även mer lågfrekventa i lera än i berg. Sammanfattningsvis innebär detta att lägst tillåtna värden tillåts på långa avstånd och mjuk undergrund medan de högsta tillåts på korta avstånd och på berggrundläggning.

Graf över tillåtna vibrationshastigheter i byggnader baserat på avstånd och undergrund, med olika linjer för berg och lera samt sprängningsfrekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Figur heldragna linjerna gäller för sprängning sällan och de streckade för sprängning ofta. På grund av ingående byggnadsmaterial kan värdena reduceras ytterligare något.

(Källa; Nitros rapport för Cemetas kalkbrott i Skövde, http://www.cementa.se/sites/default...nov_2012_rapport_1231_2033_r_01_m_bilagor.pdf)
 
  • Gilla
lolita
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Alltid informativa och konkreta inlägg från dig buspojken (y)

Jag har trott att vibrationvärdet sätts utifrån vad huset tål, men det alltså också avståndsberoende? Hur hänger det ihop?

Att vibrationerna avtar med avståndet är ju självklart och att markförhållanden påverkar hur vibrationerna sprider sig likväl.

Men jag hänger inte med på varför två likadana hus med samma grundläggning men med olika avstånd skulle få olika vibrationsvärden? Huset längre bort tål väl lika mycket som det andra?
De stämmer alldeles riktigt de du skriver, de beräknat fram vad gränsvärden för varje hus, men riktigt så enkelt är de inte, att en siffra är hela sanningen, utan du får olika värden på olika avstånd, har också att göra med utformningen av kurvan från vibrationen, ju längre ifrån huset står sprängningen desto flackare blir vibrationen, därmed större risk för skada. Så huset kanske tål 100mm på 10m men bara 8 på 100 m.
Om du hade ett och samma värde att utgå ifrån hela tiden, skulle de inte vara möjligt att genomföra traditionell sprängning i närheten av hus. att värdet ändras med avstånd beror alltså på hur kurvan på vibrationen utformas genom avstånd, den ser alltså annorlunda ut ju längre ifrån sprängningen du kommer.

Att de kan skilja från hus till hus kan vara flera anledningar, delad grundläggning, ålder och skick på hus, platta på mark, plintgrund, k märkt hus, hus med stor spännvidd (kyrkor) men är de liknande hus, liknande skick osv så brukar de få samma värde.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mellergard skrev:
på mitt jobb så har jag serverhallar med 100tals servrar som står mot en vägg. På utsidan av väggen kom kommunen på att man skulle köra med en markvibrator av större modell. Då hårddiskar i servrar inte mår bra av vibrationer samt man inte kan stänga ner hela serverhallen så fick jag lite magknip. Efter kontakt så kom ett företag och monterade utrustning som dels mäter väggens vibrationer samt en mätpunkt för golvet.

Det skakade bra när de körde men jag kunde se att värdena inte gick över specen på hårddiskarna. Jag tror inte du behöver bara så orolig för detta men se iaf till att få mätutrustning utifall något händer. Det är ju bra för båda parter.
När man spränger i närheten av serverhallar och liknande brukar man lägga dämpkuddar under, funkar förvånansvärt bra
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.