Jag behöver en fyrpelarlyft till gården för att lyfta bilar. Jag tänkte först bygga mig ett garage med platta men jag kommer ej ha tid och dessutom tycks det kosta en slant att gjuta plattan även om man är snål och gör allt jobb själv.
Funderar då på om det inte borde gå att ha fyrpelarlyften på marken med något smart direkt under benen. T.ex. fyra stycken stålplattor, betongfundament eller liknande.
Är det någon som har erfarenhet av detta? När det är en fyrpelare tycker jag man borde kunna komma undan att ha en hel platta.
 
Funkar med fundament om det bara blir stabilt och du ser till att det blir i våg är en här som har en fyrpelare ute på uppfarten sen ca tio år tillbaka
 
  • Gilla
hqenter
  • Laddar…
Hade en jobbarkompis som skaffade en rejäl stålplåt, 10mm eller så. Om jag minns rätt var det under en tvåpelarlyft. Hans betonggolv var för dåligt att fästa i. Två plåtar under en fyrpelare borde duga gott. Vad sådana plåtar kostar har jag ingen aning om.
 
Kan du gjuta en liten platta precis runt lyften kanske? Får du tid/råd/lust senare är det ju då bara att gjuta resten av golvet :). Det borde inte skilja mycket i pengar mellan det och stålplåtar.
 
Tackar för kommentarerna.
Har jag tur så har någon bonde i närheten stål eller betongplattor liggande (typ sådana man byggde vägar av i sovjet).
Om jag nu skulle ta och gjuta, då är frågan om det är bäst med fyra separata rejäla "fundament" betong eller en jämn platta?
Är lite lockad av tanken med fundament då jag borde bara kunna gräva lite och sedan bygga en träram för varje fundament, dessa skulle då också vara väldigt lätta att få vågräta. Om jag skulle köra på platta under hela lyften, vad tror ni det är för tjocklek som behövs? Duger det med ram av trä eller måste man köra med sådana där L-fundament?
 
Allmänna rekommendationen verkar vara minst 20 cm betong och dubbelarmerat under pelarna (lämpligen med god marginal ). Resterande yta under lyften räcker ju med 10 cm platta.

Gjutformen kan du lätt bygga av trä.
 
Någon som har en smart formel för vad platta kostar i material? Om vi utgår från t.ex. 4 meter lång, tre meter bred. Om jag svetsar på några stålplåtar under benen (kanske 50x50 cm) borde det fördela vikten väldigt effektivt över betongen.
 
Tror det kostar ca 1200/m3 betong med bil beroende på avstånd annars borde det bli ca 150 säckar grovbetong å 30kr om du gillar att jobba
 
Gjuter du 20-30 cm under pelarna behöver du inte krångla med plåtar. Betong tål tryck väldigt bra. Drag är det sämre med, därför armerar man.

4x3m och 10 cm tjock ger ju 1,2 kubik plus det extra du ska ha under pelarna. Drygt 1,5 kubik borde räcka överslagsmässigt.

Vill minnas att man får ut 60 liter betong ur en 25 kg säck cement. Så du borde klara dig med 25 säckar plus dryga kubiken grus och makadam om du ska blanda själv.

Priset på betong från station vågar jag inte riktigt svara på, kanske 5-6 tusen?
 
Vad är det för material jag behöver under? Isolera kommer jag inte göra.
Bara gräva ett hål och fylla med makadam (vilken höjd behövs? Någon duk motsv mellan makadam och betong?), bygga träram, armera, gjuta.
Eller är det lika bra att lägga ett lager cellplast också? Är lite fundersam över att plattan ska "vandra" då jag inte har väggar eller liknande, visst kan jag försöka ha ordentligt med jord mot sidorna men platta+lyft+bil kommer väga en del och jag vill inte att det ska glida på marken direkt.
Armeringen; Tittade på lite bilder och "folk" verkar köra på en ram av 12 mm armeringsjärn och sen nät över hela plattan. Är det lika bra att köra dubbla lager nät? Om vi säger att plattan blir 10 cm, ska jag då ta ett nät vid ca 2,5 cm och ett vid 7,5 cm? Räcker det med nät och ram av 12 mm stång eller ska det vara stänger i mitten också?
Kanske märks att jag inte gjutit betong tidigare, närmast jag kommer är en massa flytspackling...
 
Har du fyrpelarlift borde du klara dig med en brunnsring i vaje hörn, många av dessa liftar står ju tom hjul. Fyll de nedgrävda ringana med mackadam och sista 30 cm med betong.
 
Lägg en fiberduk på gruset så inte betongen rinner igenom bara. Beroende på marken kan du vara olika noga med grus. Många har gjutit direkt på sand med träram rut om med gott resultat. Armeringen i plattan gör i princip bara nytta nära botten
 
Framförallt ska du väl se till att du har en bra grundläggning så att du inte får sättningar. Sedan är väl det viktiga att se till att pelarna får den infästning de behöver för att inte börja skeva så du får problem/förslitningar med själva lyftan, en viss sendbelastning blir det ju. Även om det finns vissa som kan stå på hjul, så betyder ju inte det att alla kan. Viktigt att kolla alltså vad sjäva lyften kräver för typ av infästning och hållfasthet.
 
Igår fick jag hem en Stenhöj 3-tonslyft. Jäklar vad ramperna vägde, är lite matt i ryggen idag...

Jag har ett uthus som tidigare användes som lösdriftstall. Jord och grus som underlag. Jag tror inte det kommer bli mitt permanenta garage/verkstad men jag skulle gärna få upp fyrpelarlyften där så jag kan laga lite på bilarna.

Jag funderar på att gjuta tre stycken fyrkanter under varje pelare. Kanske 40*40 cm eller så i bredd och längd. Höjden vet jag inte men kanske 40 cm där också? Och så grus i botten och så trycker jag ner lite armeringsjärn. Det är som sagt en fyrpelarlyft och de är väl ändå ganska så stabila till skillnad från tvåpelare som får lite mer kraft innåt på pelarna. Blev insipirerad av en bild jag såg på blocket, se nedan.

Såg att det finns Weber vinterbetong som borde fungera nu när det är runt noll grader.

Tror ni lärda byggherrar att detta upplägg kan fungera?

Egentligen kommer jag väl inte vilja ha att beongplintarna går över marknivån så jag kanske bara gräver ur hål för betongen i marken så att uppkörningsramperna inte hamnar för högt över marknivå. Får väl se till att det blir rakt bara, annars får jag väl bygga upp en liten träform på det lägsta stället.
Röd Stenhöj 3-tonslyft på transportsläp utanför rött uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.