Hejsan!

Lite funderingar...

Blev tidigare invinkad av en polisman då det utfördes en hastighetskontroll med laser.
Det var trångt på platsen, så jag kunde inte köra in helt på fickan där de stod, utan en annan lastbil var först tvungen att flytta sig något. Efter det kom polisen med lasern fram till mig, och bad mig ta med körkort och gå till deras buss så länge. Blev omhändertagen av ett par andra killar, och först efter en stund kom han med lasern tillbaka. Då knappade han på lasern och fick fram min hastighet, som sedan låg till grund för vad som skrevs ner på boten.
Jag var trött, stressad och på allmänt tråkigt humör, så jag skrev under (utan att egentligen veta om att jag därmed erkände min fortkörning). Det kändes heller inte lämpligt att börja knöla med fyra poliser runt mig. Jag varken erkände eller nekade muntligt heller, utan gjorde bara vad de sa åt mig.

Men det slog mig sen, jag fick aldrig se resultatet i lasern, förrän han efter en bra stund kom till bussen. Han skulle lätt kunnat skjutit 20 andra fordon under den stunden, hur vet jag att just den mätningen var min? Jag skrev alltså (dumt nog) under på att jag kört denna hastighet, även om denna siffra skulle kunna vara tagen när som helst, och kanske inte i närheten av vad jag egentligen körde.
Borde man inte få se resultatet på en gång, så att man själv är säker på att det verkligen var ens hastighet, och inte någon annans?

Har väl väldigt liten chans att jag skulle klara mig undan detta, men jag blev bara så fundersam på hur det gick till. Vore kul om någon här vet vad som egentligen gäller.
 
Man visar ofta inte hastigheten som visas på laserinstrumentet eftersom det ofta är olika personer som sköter mätningen och utfärandet av ordningsböter. Hastigheten, ditt registreringsnummer, exakt tidpunkt, mätpunkt med mera noteras dock i ett protokoll direkt.

Efter hastighetskontrollen jämförs sedan samtliga böteslapparna mot detta protokoll för att säkerställa att det inte blivit fel. Så du behöver inte oroa dig för att det var någon annans hastighet.

Handlar det om att du vill bli friad ändå så får man begära upphävande av ordningsboten och det går då till tingsrätten där den mätande polismannen vittnar på händelsen med protokollet som grund. Så där lär du inte komma undan.


Edit: Du har alltså ingen laglig rätt att kräva att se själva mätintrumentets värde på plats. Du har dock rätt att neka och få saken utredd/prövad i domstol. Det är dock oerhört ovanligt att man blir friad eftersom systemet är så säkert.
 
Redigerat:
Nu är du troligtvis medveten om att du körde för fort, eftersom du erkände på plats. Är det rimlig hastighet som lasern noterat, är det knappast lönt för dig att nu börja protestera.

Annars är förfaringssättet att vid tveksamhet, att begära rådrum!

RPSFS 2000:10
Rådrum
9 §
Vid utfärdande av föreläggande av ordningsbot får rådrum med
godkännandet medges. Till den misstänkte lämnas då exemplar 2 av
föreläggandet, inbetalningskort samt svarskuvert.
Den misstänkte skall underrättas om innebörden av rådrum, dvs. att ett
godkännande kan ske inom viss tid antingen genom påskrift av exemplar 2
som insänds till utfärdande myndighet eller, då fråga inte är om förverkande,
genom full betalning av den förelagda boten.
 
Åker raggarbil och vi har under sommaren haft väldig problem med flygande besiktningar här i länet så jag har läst en hel del och det verkar som om de flesta tycker att man alltid ska begära rådrum,aldrig skriva på nåt...
Ganska troligt att fallen läggs ner då det annars måste dras till tinget och kostnaden oftast överstiger bötesbeloppet
Ovan gäller såklart om man anser att polisen har fel, vet man att man har tex kört för fort så ska man väl ta sitt "straff"
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Körde du för fort? Om ja, skriv på direkt. Varför slösa med skattemedel när utfallet blir det samma?

Har fått 5 botar för lite för hög hastighet och har alltid fått sett lasern med mätningen. Vet man att man kört för fort så skriv på.

Körde långtradare förut och då hade vi på åkeriet att man aldrig skulle skriva på något direkt vad det än gällde förutom hastighet.
 
Tackar för era svar.

Det kan hända att det gick lite fort. Men det är egentligen inte det saken handlar om.
Det jag mest undrade var varför man ska lita på vad polisen säger, när de inte direkt kan visa att ens hastighet var vad de säger att den var.
Nu kanske jag inte har så stor tillit till polisen, eller övriga rättssystemet i övrigt.
Men vad är det egentligen som hindrar dem från att ge en högre bot än vad man egentligen skulle haft..?

I mitt exempel, de kunde vinkat in mig för att jag körde en "bötesklass" för fort. De visste med andra ord att de hade mig. Under tiden kunde ju "lasermannen" gått ut mot vägen och letat efter någon som körde ännu fortare, men som inte vinkades in eftersom jag redan stod där. Mätningen från den snabbare bilen kunde sedan påstås vara min hastighet, och jag får böta ännu mer/flyttas upp till näsa nivå. Och jag kan inte säga någonting, eftersom polisens ord väger så tungt, och det står en siffra på deras instrument, som eventuellt mättes på mitt fordon.
En lasermätning är väldigt exakt, men när man inte på en gång får se den uppmätta farten känns det hela ändå väldigt osäkert, enligt mig.

Jag har ju redan skrivit under lappen, och därmed erkänt. Jag kommer heller inte att krångla med betalningen, utan pröjsar skiten när lönen kommer nästa vecka. Men själva diskussionen tycker jag kan vara intressant, hur man som privatperson verkligen kan lita på vad polisen säger, när de inte har tex en bild som tas i samband med mätningen, där man tydligt kan se vilket fordon som mätningen avser, typ som på en fartkamera.
 
Du ska inte skriva på något. Du borde istället ha begärt att få se mätprotokollet för att se om alla kalibreringar och funktionsprov på lasern är genomförda samma dag.
Oavsett hur fel allting är och dåligt skött av polisen har du ganska dåliga odds och är de facto närmast rättlös.
I mitt fall mättes jag från en plats där vägen hade olika hastighetsbegränsningar åt båda hållen. De kunde inte ens bevisa åt vilket håll jag körde, och därmed om jag körde för fort eller inte.
Men det hjälpte inte ens i domstol. Nämndemännen sov. Åklagaren tyckte sig veta att jag körde åt det hållet där min uppmätta hastighet var under begränsningen. Ändå dömde de till min nackdel.
Polisen har a priori alltid rätt. Ungefär som i Ryssland.
 
Den enskilda polisen har ju inte provision på bötesbeloppet, däremot riskerar polisen bli av med jobbet om dom medvetet gör fel. Men det argumentet biter väl inte på en konspirationsteoretiker.
 
  • Gilla
Alriksson och 2 till
  • Laddar…
Vet man att man kört för fort är det ju bara barnsligt att bråka. Men bortsett från det så är det inte ovanligt att man kan ha lite tur och klara sig undan genom formaliafel av polisen. Missat att kalibrera, eller miss i tidsangivelser osv
 
  • Gilla
ordain och 1 till
  • Laddar…
Calle Andersson. Precis som Mellanbarn skriver; Varför skulle någon riskera sitt jobb och riskera böter bara för att få dig att betala några hundralappar mer i böter? Någon som aldrig träffat dig tidigare eller har någon som helst egen vinning av att göra något sådant? Det är inte ens ologiskt att resonera som du gör, det är nästintill korkat.
Det du mest undrade var varför du skulle lita på polisen.
Min undran är, varför skulle du INTE lita på polisen?
Om det varit i något gammalt öststatsland eller asiatiskt land hade jag förstått din oro, men inte i detta fallet.
 
Poliser är bara människor och kan göra fel som alla andra. Och de gör fel. Därför finns möjligheten att överklaga böter som utfärdas av polisen. Men om inte ens domstolar värderar fakta korrekt eller dömer på osäkra grunder utan starka bevis så är rättsäkerheten i fara. Och så är fallet.
Att bara blint lita på polisen är ganska naivt.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Att bara blint lita på polisen är ganska naivt.
I det här fallet finns inget behov av att blint lita på polisen. Det är bara att med öppna ögon ta ställning till om det polisen säger är sant eller inte. Stämmer polisens uppgift om hastighet med det man redan sett på sin hastighetsmätare litar man inte i blindo på polisen. Man vet om han har rätt eller inte. Givetvis gör poliser fel, men att försöka få det att verka som om de gjort fel när man vet att så inte är fallet är ganska onödigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E
Calle Andersson skrev:
I mitt exempel, de kunde vinkat in mig för att jag körde en "bötesklass" för fort. De visste med andra ord att de hade mig. Under tiden kunde ju "lasermannen" gått ut mot vägen och letat efter någon som körde ännu fortare, men som inte vinkades in eftersom jag redan stod där. Mätningen från den snabbare bilen kunde sedan påstås vara min hastighet, och jag får böta ännu mer/flyttas upp till näsa nivå.
Så polisen skulle alltså medvetet ha undvikit att få in din bot OCH den högre boten bara för att nypa åt dig lite mer?
 
Begär alltid rådrum för att rådgöra med ett trafikjuridiskt ombud samt en kopia på platsprotokollet så du kan se när utrustningen är kalibrerad mm.
Det är endast dumt att skriva under några papper under den rådande situationen då du känner dig pressad/tvingad att skriva under samt inte tänker klart.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.