Jag håller på att sätta upp en ny skjutdörrsgarderob där jag tänkte sätta in belysning i form av någon utanpåliggande ledarmatur. Hur ska man tända den, finns några smarta idéer här?
Garderoben blir från golv till tak, 280 bred och 70 djup.
Funderat på automatisk tändning med rörelsedetektor, men vill nog egentligen också kunna smyga in och hämta något utan att lampan tänds, och framför allt släckas igen direkt när man är färdig.
Det alternativ jag tänkt mest på är nog två trappbrytare, en på insidan av varje gavel, men då måste man in och fiffla vid kanten varje gång den ska tändas och släckas.
Någon som gjort på nåt annat sätt?
 
I samband med ombyggnad så satte vi in ett par skjutdörrsgaderober. Någon belysning har inte blivit monterad ännu men vi förberedde med ett uttag i takhöjd på insidan i varje gaderob. Uttaget manövereras med strömbrytare som sitter tillsammans med övriga strömbrytare för respektive rum innanför dörren. D.v.s garderobsbelysningen tänds på samma ställe som övriga lampor i rummet. Än så länge har jag inte kommit på någon nackdel men vi har som sagt inte fått belysningen på plats ännu. I vårt fall så drogs ändå all el om så det blev s.a.s inga extra ingrepp p.g.a. detta.
 
engs
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00267626/

Samma med denna som det maah beskriver ovan, dvs tänds varje gång man öppnar.
Man kan sätta den i forcerat av / på / auto, men inte innan man ändå öppnat.

Edit: (Kan inte se något hinder att montera den i en icke-IKEA garderob bara den får plats fysiskt, man skruvar upp den på lämplig plats helt enkelt, sen får man borra för kabeldragningen).
 
Redigerat:
Rörelsedetektor med timer?
Lampan tänds varje gång du öppnar dörrarna, förutom de tider du inte vill att de ska tändas, dessa ställer du med timern?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för tipsen! Ikeas variant verkade ju inte så dum, nexagrejerna känns lite onödigt bökigt. Får fundera ett varv till så får vi se sen vad det blir...
 
engs skrev:
[länk]

Samma med denna som det maah beskriver ovan, dvs tänds varje gång man öppnar.
Man kan sätta den i forcerat av / på / auto, men inte innan man ändå öppnat.

Edit: (Kan inte se något hinder att montera den i en icke-IKEA garderob bara den får plats fysiskt, man skruvar upp den på lämplig plats helt enkelt, sen får man borra för kabeldragningen).

Intresserad av denna, men hur funkar den? Vad triggar den egentligen att tända? Och vad släcker den?
 
engs
davidhell skrev:
Intresserad av denna, men hur funkar den? Vad triggar den egentligen att tända? Och vad släcker den?
Gissar på någon IR-pryl, sitter två dioder där som jag antar känner om den kan studsa ljuset?
Så den ska alltså monteras längst fram (så den känner av dörren) samt högt upp, och lyser in mot garderoben.
Räcker med att sträcka upp en hand framför så slocknar den.

En möjlig nackdel skulle kunna vara om den är lågt placerad så man täcker sensorn med skallen och den slocknar av det.
 
engs skrev:
Gissar på någon IR-pryl, sitter två dioder där som jag antar känner om den kan studsa ljuset?
Så den ska alltså monteras längst fram (så den känner av dörren) samt högt upp, och lyser in mot garderoben.
Räcker med att sträcka upp en hand framför så slocknar den.

En möjlig nackdel skulle kunna vara om den är lågt placerad så man täcker sensorn med skallen och den slocknar av det.
Men då tänds den inte på natten, eller om man har ett kolsvart sovrum, alltså när lampan behövs som mest?
 
Jo, den skickar själv IR-ljuset, men du ser det inte.
 
Intressant ! Så är en form av fotocell som använder IR för att spegla mot ytan. Men om skenorna på garderobsdörrarna är ganska höga, är inte risken att reflektionen "tar" i skenorna och förblir släckta? Eller känner den skillnad på min borstfria kant på dörrarna, och den på skenan? Eller ska sensorn monteras längre ner mot glaset ? (glaspartier i garderoben)

Mvh/D
 
engs
davidhell skrev:
Men om skenorna på garderobsdörrarna är ganska höga, är inte risken att reflektionen "tar" i skenorna och förblir släckta? Eller känner den skillnad på min borstfria kant på dörrarna, och den på skenan? Eller ska sensorn monteras längre ner mot glaset ? (glaspartier i garderoben)
Mvh/D
Det finns distanser som följer med för att få den nedanför skenan, fast det är ju anpassat för deras PAX-system så inte säkert det blir rätt med en annan garderob.
Vi har en liten hylla högt upp på våra, som ljuslisten i sin tur är monterad under, så behövde inte dessa distanser.

Här syns den med distanserna.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/16283/
 
  • Gilla
davidhell
  • Laddar…
Snailman
Mitt fall gäller en nisch med skjutdörrar i min blivande hall (nybygge med öppna väggar och tak), Funderar på att göra som beskrivs nedan, alltså ett vägguttag högt upp strax innanför skjutdörrarna som man kan koppla en belysning till senare vid behov.

Det går ju att koppla om uttaget senare till att ge ström jämt om man skaffar någon belysning som tänds av sensor.


jac skrev:
I samband med ombyggnad så satte vi in ett par skjutdörrsgaderober. Någon belysning har inte blivit monterad ännu men vi förberedde med ett uttag i takhöjd på insidan i varje gaderob. Uttaget manövereras med strömbrytare som sitter tillsammans med övriga strömbrytare för respektive rum innanför dörren. D.v.s garderobsbelysningen tänds på samma ställe som övriga lampor i rummet. Än så länge har jag inte kommit på någon nackdel men vi har som sagt inte fått belysningen på plats ännu. I vårt fall så drogs ändå all el om så det blev s.a.s inga extra ingrepp p.g.a. detta.
Någon som har ny input innan jag smäller upp dosa och slang? (Blev åtta strömbrytare för att tända i hall/korridor = tre lampor plus en eventuell belysning i skjutdörrsnischen)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag står fast vid vad jag skrev tidigare, d.v.s. jag tror fortfarande att det är en bra lösning.

Jag har alltså nu två år senare ännu inte fått upp någon belysning :surprised:

Men vi har fått upp det mesta av inredningen i garderoberna ialla fall, inte allt men det mesta...
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
...och jag fick upp min belysning igår(!). Det slutade med enkla varianten. Ett vanligt vägguttag vid golvet och ett vanligt sladdställ med strömbrytare. Har vi klarat oss utan belysning i 2 år så kan vi nog sträcka oss och tända med strömbrytaren vid behov.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.