Är lite orolig då vi gjort ett tillbygge och grunden gjordes för ett år sedan.
Det är en torpagrund

Nygjord torpagrund med betongplintar och grus nära en delvis renoverad byggnadsgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pågående tillbyggnad med trästomme på en betonggrund, verktyg synliga, intill ett befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten som det skall sprängas en hel del på ligger 30-40meter bort.
Imorgon skall vårt hus besiktigas.
Vad tror ni, har vår grund satt sig tillräckligt för att det inte skall bli några problem?
 
Sprängningen ska anpassas efter rådande omständigheter, är din fastighet känslig så ska hans arbetsmetoder anpassas efter de.
 
  • Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
Sprängaren skall göra en riskanalys innan sprängning där det tas hänsyn till byggnaders känslighet samt även inredningens känslighet. Detta då känsliga byggnader kan skadas även om uppmätta mätvärden håller sig inom godkända intervall

"Riskanalys för större sprängningsobjekt skall utföras efter riktlinjerna i svensk standard SS 460 48 66. För mindre sprängningsarbeten saknas idag särskilda riktlinjer. " http://www.matpool.se/spr-utveckling/30.htm

Jag är lite nojjig kring sprängning och skulle någon spränga i min närhet skulle jag nog försöka att antingen tilläggsförsäkra mig eller höra mig för om byggherren har någon byggförsäkring där försäkring mot sprängskador ingår. Annars kan man om man drabbas av sprängskada och ha lite oflyt, ha det kämpigt i rättsprocesser i flera år mot otydliga motparter, även om man har rätt till ersättning.
 
i de fall jag "de" sprängt hos mig eller "de" sprängt hos mina grannar, så har sprängningen föregåtts av att en försäkringsman gått igenom de närmsta husen och skrivit protokoll på sprickor och sättningar.
( ev sprickor har mätts upp )
Därefter har vibrationsmätare monterats på grannarnas husgrunder.

Tycker man efter sprängningen att man fått skador har man ett protokoll att jämföra mot.

( Kan tillägga att en äldre dam i huset bredvid beklagade sig för försäkringskillen att hon fått sprickor i köksväggen av sprängningen hos mig. Han tittade på henne och sa "vi har inte sprängt ännu, vi besiktar inför sprängningen. " :)
 
  • Gilla
dajaskazal och 5 till
  • Laddar…
Nån försäkringskille kommer inte, utan de är representanter från besiktningsfirmor. Ex nitro consult, ansvarsbesiltningar, etc. De beräknar även de vibrationsvärden som gäller för varje fastighet, beräknas enligt svensk standard.
Riskanalysen gör även dem, och delges entreprenören som utför arbetet. De är utifrån de här sprängjobbet får sin utformning.

En rutinerad sprängare kan knalla runt lite o man ser direkt om de finns känslig utrustning eller fastigheter i närheten, redan innan man lämnar offert, ex mexitegel villor, transformator, nära stora vägar där de krävs avstängningar, ev polis, fastigheter med stora spännvidder, ex kyrkor, tunnelbanor etc etc.

Utifrån detta kan priserna på sprängning skilja enormt, i ett dagbrott kanske du får 8-12kr ton för sprängning, medans de i villaområden kan kosta allt från 250-1000kr m3
 
nu när du säger det så stämmer det att det nog snarare stod "nånting-konsult-nånting" på hans papper än "nånting-försäkringar-nånting". :)
Men jag förutsätter att den besiktningen är relaterad till en försäkring som byggaren / sprängaren har ?
eller kör de utan försäkring och förlitar sig på att den som får sättningar / sprickor inte skall orka tvista om det ?
 
Thiasvovve skrev:
Är lite orolig då vi gjort ett tillbygge och grunden gjordes för ett år sedan.
Det är en torpagrund

[bild]


[bild]

Tomten som det skall sprängas en hel del på ligger 30-40meter bort.
Imorgon skall vårt hus besiktigas.
Vad tror ni, har vår grund satt sig tillräckligt för att det inte skall bli några problem?
Nix er grund ser bräcklig ut...hur såg armeringen ut i sulan????
Hur ser armeringen ut i väggen?

Dessutom har ni kopplingen till det gamla huset? Står någon del av grunden direkt på berg?
Jag skulle hyra egen sprängklocka och vara hemma när de spränger för att se att de inte fuskar.
 
Vad är en sprängklocka? Vibrationsmätare?
 
ja det är en mätare för hur mycket energi som når din fastighet
 
Räcker det inte med den som sprängattentat sätter dit? Man måste ju dessutom ha beräknade värden att jämföra mot?
 
En besiktning görs innan av en oberoende firma och be om en vibrationsmätare om du är väldigt bekymmrad men på de avstånden är det inte någon större fara, sedan så kommer man känna vibrationer när dom spränger höga som låga men det regristrerar mätaren så de går inte fuska :)

Skickar med en bild för att visa när sprängnig sker "nära huset":) Byggplats med ett upphöjt hus och närliggande sprängd sten och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mbqmbq och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Skall ut och fota för dokumentation så vi får hoppas att det inte blir några problem.
 
hyggabus skrev:
nu när du säger det så stämmer det att det nog snarare stod "nånting-konsult-nånting" på hans papper än "nånting-försäkringar-nånting". :)
Men jag förutsätter att den besiktningen är relaterad till en försäkring som byggaren / sprängaren har ?
eller kör de utan försäkring och förlitar sig på att den som får sättningar / sprickor inte skall orka tvista om det ?
Är nog ingen sprängentreprenör som vågar ens köra utan försäkring, i så fall lever de oerhört farligt ;)
Besiktningen är till för bägge parter, man vill ju veta om de finns skador, känsliga objekt osv i närheten, och grundläggningen på fastigheterna, berg är bäst såklart.

Riskanalysen som han upprättar, får vi ju del av, där får man svart på vitt hur känsligt de är, många gånger tar de i med hängslen och livrem, enbart för att klara sitt eget skinn vid ev skada.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
30 m är inte långt bort, inte för vibrationsskador, fastigheter grundlagda på berg inom 50 m ska alltid besiktas, 75 m på morän och 100 m på lera.
Du behöver inte hyra egen vibrationsmätare.
Allt loggas och sparas i 10 år.

Vibrationsvärden kommer på sms ca 10-15 sec efter salvan har gått, och dagens mätare går inte manipulera som de gamla ;)
 
Ska inte vara några problem om grannens sprängare gör rätt och grundarbetet på ditt hus rätt utfört. Vår granne sprängde över 800 enheter och som närmast mindre än 10m från vårt hus, ingen påverkan på vårt hus öht, men visst var jag nervös under tiden, speciellt med sakerna jag gjort själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.