oceanis skrev:
Om det nu är som TS skriver 70-80 cm från vägg till fönstrets kant hur lyckas du då få in en 90x90 dusch där??
Ahh inser att jag såg fel på bilden, trodde blänket längst till vänster i bild var fönstret men det är bara fönstrets reflektion.

Då kan jag se tre alternativ

Bygg om badrummet. Vilket blir hiskeligt dyrt
Sätt en härdadglasskiva över en del av fönstret och sätt en in en fyrkantig duschvägg
Sätt in en rundad duschhörna där dörrarna går utanför väggfästena när de är stängda. Vi hittade en sådan 80x80 på bauhaus för ca 1100kr. Sitter i sommarstugan så jag kan inte kolla hur mycket väggvinst det är.
 
Säger inget om rätt eller fel, vi har haft fönster både i dusch, brevid dusch och ovan hela badkaret (olika badrum) - men jag vet ärligt talat inte om det finns några regler för sånt i nybyggen eller inte (våra hus har varit renoveringsobjekt)

MEN.. jag har roat mig med att försöka verkligen kolla in kakelplattorna i duschen/väggen för att räkna ut hur stort det är.. är lite av en utmaning. Men det är nätt o jämt 70 cm från hörn till fönster.. (om nu plattorna är 30).. första plattan mot hörnet verkar vara halv dvs 15 cm (andra halvan på andra sidan hörnet antar jag) och sedan är det 1 hel platta a 30 cm och ca 25 cm av nästkommande platta (ca 5 cm försvinner in under/runt fönstret)..

15+30+25= 70 cm

.. hade jag vetat hur bred skyddspappen var.. hade jag kunnat ta med den skarven i beaktning också..


Om ni godkänt det så har ni (då får ni kanske ha en lite mindre dusch), men jag hade inte gjort det personligen! Jag hade antingen haft fönstret helt i duschen (!) eller helt på sidan av.. nu hamnar de typ mitt i smeten så att säga (värsta möjliga positionering..).. trist på ett annars så fint badrum ju (inte klart än men det ser fint ut än så länge) :)
 
Så här gjorde vi, samma situation, mindre fönster.

Renoverat badrum med vitt kakel, duschhörna, mindre fönster med frostad ruta och mönstrad gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nino skrev:
Det finns faktiskt duschväggar i 90x90 som man kan fästa typ 60cm från vägg
Dom är asymmetriska eller vad det kallas, undra om det var en Hafa jag satt upp
Gjorde ett badrum i en Brf där fönstret satt ca 50cm från vägg och det gick inte att flytta duschen så då blev det en sån istället
Bra lösning och det finns även duschväggar och kabiner som är 70x90 cm.
 
oceanis skrev:
Men att rätta till innebär i princip ett nytt badrum från början.....nya tätsklkt etc. Kommer att bli dyrt vilket tyvärr brukar vara lika med problem.
Får väl hålla tummarna att dom är så måna om sitt rykte som du tror.
Varför ska de göra om helt. De får numera reparera tätskikt.
 
yonna skrev:
Jag har själv en grovingångsdörr närmare duschen och det funkar sedan många år tillbaka. Men jag torkar den biten efter dusch dvs innan jag går ut ur duschen. Visst har byggaren gjort fel som inte formellt fixat papper på ändringen men det kan vara vettigt att vara smidig och också ta hänsyn till den, tydligen stora, kostnaden att åtgärda felet. Varför inte föreslå att man sätter ett mindre glasparti eller annat snyggt och lämpligt mot duschen och att byggaren löser problemet som sin kostnad.

Man får nog räkna med att det lätt blir några missförstånd när ett hus byggs. Om man som beställare är tillmötesgående brukar utfallet bli ett bättre samarbete och totalt ett bra slutresultat. Vid mitt husbygge var jag noga med att byggaren inte skulle riva misstag. Tillsammans med arkitekten löstes de (få) problem som uppstod på bästa sätt.
Absolut ska man försöka vara smidig och naturligtvis kan misstag begås. Men för att just undvika misstag så gör man det lätt för alla parter och bokför ändringar på en ritning eller som någon form av dagboksanteckning som både leverantör/byggare och beställaren signerar.

I detta fallet är det inte ett misstag som begåtts utan en ren ändring från givna och ursprungliga ritningar. Sådana saker som att byta ut en storlek på fönstret och särskillt när det på något sätt har disskuterats eller nämnts under byggets gång så är parterna mer eller mindre medvetna om det hela och det kan då inte vara frågan om misstag utan en ändring till ursprunglig bygghandling. Om då parterna hade tagit 10 minuter och ritat in det på gällande ritning hade saken aldrig ens behövts komma upp på BH.

Jag skulle aldrig varit nöjd med ett fönster mitt i duschen om jag inte själv hade beställt det på det sättet. Och orsaken till att byggaren ville gå ifrån gällande ritning måste ju bero på något och isåfall borde ju byggaren sett till att få ändring godkänd skriftligt av beställaren för att slippa just den här situationen.
Så man måste nog skilja på misstag som inte påverkar funktionen och rena ändringar som påverkar fuktionen som absolut ska antecknas innan dom genomförs.
 
slurppe99 skrev:
Varför ska de göra om helt. De får numera reparera tätskikt.
Ja om tillverkaren godkänner det och även om det är ett foliebaserat tätskikt som det finns en godkänd reparationsmetod till så drar det ju med sig väldigt mycket att riva ut ett fönster för man måste ju frilägga allt runt karmen så reparationen blir omfattande.
 
Vi har nyss haft besiktning och det var ingen som brydde sig om att vi hade fönster i zon 1 i något av badrummen
 
Har ett fönster i våtrumzon 1 på ovanvåningen.

Var orolig för placeringen av detta då badrummet gjordes, givetvis för stänk eller annan påverkan av vatten då jag har två barn som duschar kors och tvärs emellanåt

Monterade en justerbar duschhörna från Macro som heter Skagen U (den stora). Denna kan flyttas efter behovet som du har i ditt badrum och är mycket rymlig inuti.

Rekommenderas verkligen, kan bifoga bilder från mitt badrum om så önskas.

Se videoklipp https://www.youtube.com/watch?v=L8Yy5KRyTpA
 
  • Gilla
Genvägen och 1 till
  • Laddar…
Det enda du behöver fråga dig själv godtar du ett större fönster, tycker du det ser fint utifrån. Är det ett problem att fönstret är närmare väggen än det är ritat på ritningen ?

Gör det inte svårare eller större än vad det är.
Ville ni inte ha det så, och detaljritningen visar något annat, ja då har de gjort en blunder och ni kan kräva att det skall göras om. Att ni kan, är inte samma sak att ni måste, eller att ni bara för sakens skull måste få rätt, oavsett om det är av betydelse för er.

Se det enkelt. Blev det finare än ni tänkt. Är ni nöjda och känner att det var nog inte så dumt ändå ?
Låt det isåfall vara. Hållbarhetsmässigt är det ingen fara. Fönstret kräver bara en påmålning om 5-6år.
Ni kan juh påpeka detta till byggaren och att ni skriver om ett kontrakt att de förbinder sig att restaurera fönstret om det sväller och påverkas av fuktigheten. Då gör ni båda en bra affär, under förutsättning att ni gillar det större fönstret.

mvh snickare
 
Vi hade samma problem när vi renoverade ett badrum. Det är 74 cm mellan fönster och vägg där duschen är och nästan lika trångt på andra väggen till handfatet, men vi ville ändå få plats med duschväggar. Lösningen blev böjda väggar som kan bukta ut så man får plats med rumpan när man böjer sig. Vi gjorde hörnet i 45 grader och satte duschen där men det är egentligen inte nödvändigt.
Ritning av ett hörnbadrum med böjda duschväggar och dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det inte vara värt det extra besväret att ha ett duschförhänge framför fönstret om ni på så sätt får husets utsida enhetlig? Finns inget fulare än fasader med fönster i olika storlekar huller om buller! Fönsternischen kan ni ha schampoflaskorna i.
 
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
yonna skrev:
Jag har själv en grovingångsdörr närmare duschen och det funkar sedan många år tillbaka. Men jag torkar den biten efter dusch dvs innan jag går ut ur duschen. Visst har byggaren gjort fel som inte formellt fixat papper på ändringen men det kan vara vettigt att vara smidig och också ta hänsyn till den, tydligen stora, kostnaden att åtgärda felet. Varför inte föreslå att man sätter ett mindre glasparti eller annat snyggt och lämpligt mot duschen och att byggaren löser problemet som sin kostnad.

Man får nog räkna med att det lätt blir några missförstånd när ett hus byggs. Om man som beställare är tillmötesgående brukar utfallet bli ett bättre samarbete och totalt ett bra slutresultat. Vid mitt husbygge var jag noga med att byggaren inte skulle riva misstag. Tillsammans med arkitekten löstes de (få) problem som uppstod på bästa sätt.
Om en arkitekt har tänkt på konsekvenser till ett beteende, sen har byggaren ändrat på ritningen, troligen, som nån sa, för att det fanns ett felbeställt fönster, så skulle jag gå tillbaka till den som en gång tänkt till om detta och fråga om de konsekvenser som fanns med i ursprungsritningen. Men även förstås tänka själv.

Varför ska jag, som kund, behöva anpassa mig till nån som gjort FEL, bara för att vara smidig.
Långtidseffekter dyker inte upp förrän just efter lång tid...
Sen får man ta med nåt i beräkningen som heter "beteende".

Under miljonprogramstiden på 60-70-talet så var man t ex mer rädd för skitlukt än fukt.
Man placerade tex vent-don över wc, istället för i närheten av våtzon 1. Likaså satt det fönster i badrum i vårzon 2, ibland väldigt nära eller i våtzon 1, med påföljd att när beteendemönstret hos människor efter tiotalet år, evolutionsliknade ställde sig upp för att göra sig ren, dvs ändrade beteendemönster, så hamnade fönstret fel och inget som hand om den ökande fuktmängd i luften, som duschandet utgjorde.
Likaså konstiga rörgenomföringar, som var ok sålänge badkaret stod där.

Detta har man lärt sig lite av idag...

MEN....Idag står vi ändå med de kostsamma långtidseffekterna av grundfelet som var att man inte tänkte på framtida beteendeförändring.
Bakteriell påväxt i taket ovanför våtzon 1,
fukt som träng igenom rörgenomföringar,
brunnar där klämringen inte är tät,
fönster som "ruttnar"
osv osv,
allt för att vi har ändrat ett mindre beteende...och ställt oss upp för rengöring av våra kroppar.

Vi använder också sjukt mycket mer schampo och balsam, vilka långtidseffekter det för med sig på materialval, när det påverkar en annan form av rengörning, dvs städning...för vart vart trivs mögel?

Så ibland kan det bli kostsamt att vara "smidig" mot en byggare som gör ett misstag eller vad man nu ska kallade det i detta fall... Det är inte bara kortsiktiga lösningar man ska titta på..

Hur länge ska vi/jag bo där?
Ska jag bli gammal i det huset?
Hur stor är familjen?
Hur ser ventilationen i badrummet ut idag, kan den komma att påverkas av ombyggnatioer?
Är badrummet framtidsanpassat, t ex om ett kortvarigt eller långvarigt funktionshinder dyker upp?

Dvs vilka framtida konstaterbara konsekvenser KAN och Kommer att dyka upp?

Det som är en skitsak idag och därför accepteras, kan bli enormt kostsamt bealut för att man inte tänkte längre än näsan räckte....och bara för att man var lite "smidigt" när byggare tog ett eget beslut...
-Ja ja.. Kör på du...det löser sig nog,..
Sen fick han det på papper och klarade sig...
 
ItWasntMe skrev:
Det enda du behöver fråga dig själv godtar du ett större fönster, tycker du det ser fint utifrån. Är det ett problem att fönstret är närmare väggen än det är ritat på ritningen ?

Gör det inte svårare eller större än vad det är.
Ville ni inte ha det så, och detaljritningen visar något annat, ja då har de gjort en blunder och ni kan kräva att det skall göras om. Att ni kan, är inte samma sak att ni måste, eller att ni bara för sakens skull måste få rätt, oavsett om det är av betydelse för er.

Se det enkelt. Blev det finare än ni tänkt. Är ni nöjda och känner att det var nog inte så dumt ändå ?
Låt det isåfall vara. Hållbarhetsmässigt är det ingen fara. Fönstret kräver bara en påmålning om 5-6år.
Ni kan juh påpeka detta till byggaren och att ni skriver om ett kontrakt att de förbinder sig att restaurera fönstret om det sväller och påverkas av fuktigheten. Då gör ni båda en bra affär, under förutsättning att ni gillar det större fönstret.

mvh snickare
OM fönstret sväller? Vad är det för argument?
Det är just det där med enkla läsningar som de flesta gör bort sig på...
-Ja men det är väl fint...
Vad händer om firman som inte klarar av att bygga efter en ritning, inte finns kvar när fönstret ruttnat?
Hur många lekmän ser att ett fönster "börjar" bli dåligt?
Eller att det smyger in fukt i väggen vid fönsterkarmen?

VARFÖR ska man rädda en DÅLIG byggare som gör fel, genom att acceptera avsteg från ritning?
Det verkar som att yrkeshedern att göra ett bra jobb, är som bortblåst, man ska bara acceptera avsteg idag... Med argument aom...-det blir kanske finare!

Följ som det står på ritningen, den har någon lagt tankemöda på.
Att byggare som inte kan följa en ritning, ska man inte som kund behöva acceptera följderna av, kortsiktiga eller långsiktiga.
Skulle aldrig anlita en byggare som inte förstår sig på en ritning.
 
  • Gilla
Linus Salava-Lindvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.