Hur djupt de gått ner och lagt fibern har jag ingen aning om, men såret i asfalten är inte brett.
 
Det låter som man sågat ett spår och lagt ner dukt. Då blir det som lbgu beskriver.

Googla på "micro-trenching" så ser ni hur det funkar.
 
J
Microtrenching är ofta bra, men har sina nackdelar. Som bäst fungerar det när man kan gå i vägbanan, och gärna längre sträckor eftersom det är svårt med svängar och stick åt sidorna. Många kommuner tillåter tyvärr inte microtrenching som alternativ förläggningsmetod eftersom man inte anser det tillräckligt beprövat. Man är rädd att det sjunker, eller så vill man ha trottoaren återställd i sin helhet. Ofta kräver man att just trottoaren används eftersom den inte utsätts för trafik. Däremot vill inte nätägare vanligen trencha där eftersom det ligger för mycket rör och ledningar där i osäkert läge. Det är alltför lätt att såga av ledningar etc utan att det upptäcks också. Det är en slags fog man tätar med i spåret.
 
Fiber projj skrev:
Det du sett är garanterat kallasfalt som använda tillfälligt innan man asfalterar om.
Vi måste ner på minst 30cm sen padda med grus och i 90% av fallen på med kallasfalt som får ligga tillfälligt tills kommunen har tid att renskära och göra en ordentlig asfalts återställning.
Men kallasfalt lägger ni väl bara vid avgrävning av cykelbana eller trafikerad väg? I vanliga villakvarter och trottoar läggs ju inte kallasfalt såvida inte någon kommun har speciella krav, det lär ju bli dyr hantering annars.
 
Jocke Best skrev:
Ofta kräver man att just trottoaren används eftersom den inte utsätts för trafik. Däremot vill inte nätägare vanligen trencha där eftersom det ligger för mycket rör och ledningar där i osäkert läge. Det är alltför lätt att såga av ledningar etc utan att det upptäcks också. Det är en slags fog man tätar med i spåret.
Stämmer bra att kommuner ofta hellre tar längsgående schakt i trottoar än avgrävning av väg.
Samma problem med avkörning av ledningar i trädgård finns med kedjegrävare/plog/etc, såvida man inte gör utsättning av ledningar.
 
F
AndersS skrev:
Men kallasfalt lägger ni väl bara vid avgrävning av cykelbana eller trafikerad väg? I vanliga villakvarter och trottoar läggs ju inte kallasfalt såvida inte någon kommun har speciella krav, det lär ju bli dyr hantering annars.
Stämmer att det är så i vanliga fall, dock har min kommun utökat detta till att gälla i princip överallt förutom industriområden där det räcker att grusa sålänge. Problemet har varit att det grävts nått otroligt här i stan och då vi bara grusat förut så har det blivit stora hålor efter regn. 10dagar efter jag skickat in om återställning till kommunen så går ansvaret för gatan över till kommunen vilket gjort att de fått massor av klagomål då de inte kunnat återställa tillräckligt snabbt.
Lösningen blev att vi är tvungna att köra kallasfalt i princip överallt och inga mer klagomål.
 
Vid sommarstugan så pratade de om att de skulle "skjuta" fibern under vägen utan att gräva av den (landsväg). Hur det går till vet jag inte men jag föreställer mig en torped med snöre och PEX-slang, alternativt ett låååångt spett. :p
 
MathiasS skrev:
Då borrar man med "styrd borrning". Här är ett exempel:

[länk]

Finns rätt små maskiner som gör sådant idag.
Ditch-witch !
 
Jocke Best skrev:
Microtrenching är ofta bra, men har sina nackdelar. Som bäst fungerar det när man kan gå i vägbanan, och gärna längre sträckor eftersom det är svårt med svängar och stick åt sidorna. Många kommuner tillåter tyvärr inte microtrenching som alternativ förläggningsmetod eftersom man inte anser det tillräckligt beprövat. Man är rädd att det sjunker, eller så vill man ha trottoaren återställd i sin helhet. Ofta kräver man att just trottoaren används eftersom den inte utsätts för trafik. Däremot vill inte nätägare vanligen trencha där eftersom det ligger för mycket rör och ledningar där i osäkert läge. Det är alltför lätt att såga av ledningar etc utan att det upptäcks också. Det är en slags fog man tätar med i spåret.
Ja, vi fick ytterligare fibermöjlighet här i Partille med den metoden (Skanovas entreprenörer) och det har vad jag sett fungerat mycket bra. Man gick som sagt i vägbanan då, vilket var trist för oss som inte kom förbi med våra bilar, men det gick ganska snabbt över. Det verkade dock bli visst extra grävarbete på småsträckor, jag tror för avstick.

Så hade det inte varit för att vi redan haft fiber (från när fjärrvärmen installerades) så hade det ju varit välkommet. Jag har alltså två slangar nu. En in i huset, och en till tomtgräns... Lite overkill eftersom vi redan har öppet stadsnät.
 
Intressant, bygger Skanova ett nytt nät för de som inte har fjärrvärme då?
 
karlmb skrev:
Intressant, bygger Skanova ett nytt nät för de som inte har fjärrvärme då?
Ja, som jag förstod det så var det kanske inte riktigt så huvudlöst som det låter. Vi fick fiber i samband med fjärrvärme utbyggnad i kommunen för tio år sedan, men man drog inte fjärrvärme till alla ställen. Bla de som bodde högre upp på dalsluttningarna fick inte. Så efter det så har tydligen kommunen tecknat avtal för att erbjuda samtliga fastigheter i kommunen (iaf centralt) fiber, så då drogs det fiber till samtliga fastigheter, oavsett om de redan hade det eller inte.

Detta för fö tvärtemot vad Telia/Skanova var beredda att göra innan det. De har haft sin egen "Telia öppen fiber"-utbyggnad tidigare, men då blankt vägrat att ha något med det gator som redan haft fiber indragen att göra. Mina grannar som missade fjärrvärmesvängen (eftersom de redan satsat på annan uppvärmning) de fick vackert vänta på fiber i tio år. Dock lyckades de bli efteranslutna till Itux nät precis året innan Skanova kom för andra gången.

Så man har väl fått någon deal av kommunen som gör att man istället för att räkna på det ha gått med på att "då plöjer vi ner det överallt istället, oavsett".
 
karlmb skrev:
Haha, ok.
Så ni har faktiskt konkurrens på näten då ?
Annars lär det ju bli så här på de flesta ställen i slutändan:
[länk]
Ja, i någon mening så har vi ju det... :)

Jag har lite svårt att bedöma rimligheten i hur stor risken för nätavgiftsträsk är. Elnätsexemplet förskräcker ju å ena sidan, å andra så fungerar andra liknande naturliga monopol bättre. Så f-n vet...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, i någon mening så har vi ju det... :)

Jag har lite svårt att bedöma rimligheten i hur stor risken för nätavgiftsträsk är. Elnätsexemplet förskräcker ju å ena sidan, å andra så fungerar andra liknande naturliga monopol bättre. Så f-n vet...
Fast vi ser ju redan i artikeln hur dyrt det blir... Det kan alltså skilja 2-4000 per år i extra nätavgifter. Vem bryr sig om en lite högre anslutningsavgift på några tusen då...?(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.