Jag har ett 1 1/2-planshus med källare. Jag tänkte köpa ett larm som jg installerar själv. Min idé på placering av ovanstående komponenter är att sätta magnetkontakter på entredörr, altandörr, källardörr och balkongdörr, alltså totalt 4st. Sen tänkte jag sätta rörelsedetektorer i hallen på ovanvåningen, hallen på entreplan och vardagsrummet, alltså 3st. Sen även en kamera i vardagsrummet som även riktas mot hallen och 2st brandvarnare som placeras på entreplan och övervåning. Synpunkter på detta? Tänker jag rätt eller behöver det kompletteras med något?
 
K
Personligen hade jag skippat kameran och köpt brandvarnare för pengarna.
Har du källarfönster?
 
Redigerat:
D
Ja, men bäst är om du sätter galler där. Det finns justerbara som kostar 6-800kr/st vilka du skruvar fast på insidan med envägsskruv.
 
K
Fler deckare ger tidig upptäckt och larm och källarfönster är enkla att ta sig in i.
Galler är givetvis bättre.
 
D
Har ju ingen aning hur din planlösning ser ut så några råd om placering av IR är inte lätt. Men gissar att du har sovrum. Ska du inte ha IR i dessa?
En trådad IR kostar inte mycket..
Sen hade ju jag kompletterat med en brand i varje sovrum också. En på varje våning låger lite..
 
Enligt MSB räcker det med en per våningsplan. När jag hade Folksam här på försäkringsbesiktning så tyckte han att vi borde komplettera med en brandvarnare i varje sovrum också, och det är inte alls dumt så det kommer ske i samband med att vi renoverar sovrummen.
 
D
Backup är ju något MSB har lite problem med. Tex när man varnat dem i 4 år att det inte räcker med en DNS-server för krisinformation.
Så skaffa fler brandvarnare :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rökdetektorer MINST en per våningsplan enl mig. Själv har jag 3 st inkopplade i larmet på ett 1,5 plans hus 120kvm (utan källare) + 3 vanliga brandvarnare också (som snart också ska bytas och bli ihopkopplade med larmsystemet).
Bra livförsäkring och har högre prio än fler rörelsedetektorer som jag ser på det.
 
Tack för input, här kommer en liten planlösning, hoppas det syns hur vi bor.
3D-planlösning av ett källarplan med rum som bastu, badrum och hobbyrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planlösning av ett hus med markerade komponenter för inbrottslarm i diverse rum och korridorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planlösning av övervåning i ett hus med markerade positioner för larmkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta med galler blir nog lite överkurs men absolut, fler bramdvarnare kanske man ska titta på.

Min tanke när jag placerade ut komponenterna var att larma dom rum man har värdesaker+ hallarna. I våra sovrum finns inte mycket att ta och fortsätter dom in i huset så tar ju rörelsedeckarna dom.

Egentligen är skalskyddet prio ett då min fru vill känna sig lugn och trygg när jag är borta.
 
Redigerat:
K
Corpes skrev:
Detta med galler blir nog lite överkurs men absolut, fler bramdvarnare kanske man ska titta på.

Min tanke när jag placerade ut komponenterna var att larma dom rum man har värdesaker+ hallarna. I våra sovrum finns inte mycket att ta och fortsätter dom in i huset så tar ju rörelsedeckarna dom
Buset vet inte var du har värdesakerna. Sovrummet är vanligt att ha bland annat smycken i. Risken finns att det är första rummet de går på.

Corpes skrev:
Egentligen är skalskyddet prio ett då min fru vill känna sig lugn och trygg när jag är borta.
Är skalskyddet det du primärt är ute efter ska du dels se till att det larm du köper verkligen stödjer både hemma-, borta, och natt-tillkoppling.
Dels, var noga med att handhavandet är enkelt för natt- och hemmatillkoppling. Läs i manualen hur man faktiskt gör. Vissa system är lite bökigare än andra. Då finns risken att det inte används och investeringen förlorar i effekt.
 
Det system jag länkade till i posten ovan har dessa hemma/borta/natt skydd och det verkar vara enkelt att aktivera dessa.
Köper du mitt resonemang med rörelsedeckarnas placering? Även om tjuven tar sig in i ett av sovrummen (som ej är larmat), kommer hen inte längre in för då går larmet via rörelsedeckarna, eller hur?
 
DMOL skrev:
Hittar inte den på listan, vilket betyder att den inte uppfyller larmklass R.
[länk]
Behöver det betyda att larmet är skit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.