Hej!

Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus det börjar närma sig besiktning av huset och jag undrar vad man ska tänka på? Jag är mest orolig över badrummets fall att fallet inte är tillräckligt. Jag har råkat ut för det här tidigare när jag köpte nyproducerad lägenhet(min första) minns att besiktningsmannen tittade bara på kaklet och spolade lite vatten och tittade hur vattendropparna rörde sig och tyckte att allt var bra. Märkte direkt att fallet inte var tillräckligt påpekade det till besiktningsmannen men han sa att det räcker att droppar rör sig mot golvbrunnen för att göra lång historia kort fick bråka i 3 år med byggarna tills en "oberoende" besiktningsman kom och gjorde mätningar för hela badrummet.

Så min fråga till er är, hur ska en besiktningsman besikta badrum? hur brukar dem göra? och vad kan jag kräva? t.ex. kan jag kräva att dem börjar mäta? jag vill inte upprepa samma händelse som förra gången.
 
K
Roligt att du hittade en "oberoende" besiktningsman som sa det du ville höra. Det jag sett är att de har en nickelkula som ska rulla mot brunnen. Det är en ganska säker metod rullar kulan åt fel håll får de göra om. ..
 
Tycker du man ska ha en nickelkula med sig om besiktningsmannen inte har?
 
Om det känns viktigt att fallet verkligen uppfyller kraven i BBR/GVK/BKR så är det ju bäst och enklast att ta med ett vattenpass och en tumstock och mäta det.
 
Börja med att kolla att golvbrunnen är hel och att klämring finns och är korrekt monterad.

Kontrollera fall och blandare genom att spola vatten på golvet eller ta med några kulor som du rullar ut på golvet. De bör stanna på golvbrunnen.

Kolla att toastolen sitter fast, att det inte är några felaktiga vattengenomföringar genom golvet, att ventilation finns och fungerar, att ev fläkt funkar, att lampor funkar, att toan kan spola och inte läcker, att det inte finns synligt mögel, att det finns jordfelsbrytare om det finns eluttag, att eluttagen är jordade, att ev hål i tätskiktet är fackmannamässigt gjorda.
 
Redigerat:
Tack för tipset ska ta med mig vattenpass och nickelkula.

Förutom badrum något annat man ska tänka på som är viktigt?
 
Kolla över allt plåtarbete utvändigt och taket inklusive alla övergångar mellan olika byggnadsdelar. Det är inte raketforskning att se till att regnvatten rinner av taket korrekt, men förvånansvärt ofta blir det missar där även vid nybyggen. Och det är ju väldigt viktigt att det blir tätt.
 
Egentligen säger inte lutningen på ytskiktet något, det är lutningen på tätskiktet som är det viktigaste, och den kan vara både bättre och sämre än lutningen på ytskiktet...
 
Det som är viktigast är att du inte har mögel i huset. Kolla om konstruktionen är en riskkonstruktion, ifall det luktar mögel någonstans, gå upp på vinden och kolla taket. Om det är enskilt avlopp kolla att det har rätt konstruktion. Kolla tomtkartan och se till att tomtgränser är korrekta och att du har bygglov på alla byggnader. Vattenkvalitet på egen brunn. Ring på hos grannarna och hör om det är "något man bör känna till" eller liknande om området eller om huset. Grannarna kan ofta ge mycket bra information, och det är inte alltid säkert att de bara lyfter fram det som är bra.
 
Fast nu gällde det ju ett helt nytt hus.... ;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja så var det :). Då kan man ju skippa grannarna men mögel kan ändå vara värt att kolla. Har det byggfuskats vill man veta det direkt.
 
b8q skrev:
Egentligen säger inte lutningen på ytskiktet något, det är lutningen på tätskiktet som är det viktigaste, och den kan vara både bättre och sämre än lutningen på ytskiktet...
Nja, det är ju inte direkt så att det rinner under ytskiktet... Fukttransporten i fixen sker enbart genom diffusion och kapilläreffekter.
 
Vår besiktningsman hade med sig ett redskap som han lade över badrumsgolvet, där han fick fallet/lutningen digitalt.
 
Matrisen10 skrev:
Tack för tipset ska ta med mig vattenpass och nickelkula.

Förutom badrum något annat man ska tänka på som är viktigt?
En av dom viktigaste sakerna.

Du ska utse oberoende besiktningsman!

Inte gå på niten att ta den hustillverkaren rekommenderar.
 
f91jsw skrev:
Nja, det är ju inte direkt så att det rinner under ytskiktet... Fukttransporten i fixen sker enbart genom diffusion och kapilläreffekter.
Jodå genom en bruksfog/fix kan det visst rinna vatten i vätskefas.
Hade det enbart varit diffusion och kapilläreffekter hade ju fallet spela mindre roll under klinkerplattor, då hade ändå vattnet spridits hyfsat jämt över hela ytan under klinkerplattorna.
Det är särskilt så under klinkerplattor eftersom man har applicerat fixet med en kam så gör små fina kanaler för vattnet att rinna i.

Jämför vattendroppar genom betongpannor på tak där det också kan rinna vatten igenom pannor om de har slitet ytskikt, det är därför det där är viktigt med en takpapp som fungerar.

Mvh Loveboat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.