Jag tror det är få villatomter där man får bygga tre lägenheter, men genom att utnyttja de olika delarna av Attefallslagen kan man få två stora lägenheter i ett hus och en liten (ca. 20 kvm) i ett annat.
 
  • Gilla
hyweu
  • Laddar…
D
Är det svårt att få tag på tomter man kan bygga ett 20-tal lägenheter?
Hade jag gjort något sådant så hade man ju velat få till lite större förening.
Tänker både inte så sårbar, samt tanke om man har fler lägenheter få ner priset för totalen.
 
De flesta sådana projekt som genomförs idag, baseras på att man bryter mot andemeningen i detaljplanen för området. En vanlig metod är att bygga ett hus med två lägenheter, max vad det. planen tillåter. Sedan slår man upp ett attefallshus som blir en 3e lägenhet. Därmed har man uppnått minsta tillåtna storlek för en bostadsrättsförening.

Som jag skrev tidigare så kan det vara en del risker att köpa en bostadsrätt i en så liten förening. Dels gillar inte bankerna det, jag vet att vissa banker sätter en gräns vid 10 medlemmar, om du skall låna.

Dels så kan det bli väldigt stora problem om det kommer in en medlem med udda ideer, eller bara en personlig agenda. Eller en medlem med ekonomiska problem. Slutar en medlem betala måndasavgiften så tar det ofta 3 - 6 månader innan lägenheten kan tvångsförsäljas, det förekommer att det tar över 2 år. Under den tiden får övriga medlemmar stå för de kostnader som uppstår.

I föreningen har ni väldigt små möjligheter att påverka vem som blir ny ägare när en bostadsrätt säljs.

Det kan ju vara problem på andra hållet också, i en så liten förening är det inte ovanligt att medlemmarna inte tycker att "formaliteter" och lagar är så viktigt, vilket kan innebära att en enskild medlem (ofta den i den lilla attefallsbostaden) kommer i kläm.

Här var ju för något år sedan en tråd om en kille som hade en liten 25 kvm lägenhet (ovanpå garaget) i en förening som i övrigt bestod av några villor. Där hade de under lång tid helt skippat det där med andelstal, så om månadsavgiften höjdes med 1000 kr för villorna, så ökade den med 1000 kr även för 25 kvm lägenheten. Jag tror att han med lite hjälp härifrån lyckades få någon sorts ordning på läget.
 
D
Har ju sett det byggs en del lägenheter på grön ytor längs väggarna.
Finns en väldigt stor gräsmatta vid motorleden i närheten av mig är ju bara stora bostadshus i området så borde ju vara ok enligt detaljplanen men har inte kollat.

Har ju i bland haft tanken på hur det hade varit om man kunde få bygga där. Vist är ganska nöjd med lägenheten man har nu även om lite o bli klar med. Sedan hade gärna haft andra grannar och gärna lyxen med en hiss. Men hade man kunnat få större, nyare och göra en planlösning som helt är mer efter hur man vill ha det än att ändra så den bättre passar. Sen vet jag inte hur ekonomiskt det skulle vara om man hade gått plus på om man kunde få igenom bygge jämfört med nuvarande lägenhet. Man se ju hur dyra nybyggen är när de säljs.
 
I det här fallet skulle ju TS eller någon av hans bröder dessutom bo kvar i en lägenhet. Hade nog aktat mig för att investera i en sån förening. "Byggaren" har ju antagligen utformat hus och fastighet efter sina behov/önskemål och kan göra allt han kan för att motstå förändringar även om de två övriga medlemmar är eniga.
Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men från en köpares synpunkt hade jag sett en klar risk.
 
Om det är en grönyta mellan bef. bostäder och vägen, så är det nog oftast detaljplanerad som något annat än byggbar mark.
 
D
hempularen skrev:
Om det är en grönyta mellan bef. bostäder och vägen, så är det nog oftast detaljplanerad som något annat än byggbar mark.
Men tänker ju att liknande om inte mindre såna grönområden nu byggs för fullt i Göteborg. Vet inte om de släpper på reglerna för bostadsbristen. I min närhet har ju två större bostadsprojekt byggs på liknande marker men där varit vanlig vägg i stället för motorled.

Någon som har lite kolla vad byggkostnaden kvm för lägenhet blir om man bygger större bostadshus. Vist har ju byggkostnaderna gått upp men undrar om de verkligen gått upp lika mycket som bostadskostnaden. Har ju varit en rätt stor ökning de senaste åren.
 
D
Googlade lite på byggkostnad på hyreshus. Hittade denna länk vet inte hur verklig de priserna är men lätt intressanta:
http://www.industrifacket.se/home/da/home.nsf/unid/9F56325B0F1D195EC1256B7A002BDB7D?OpenDocument

Tänker kan man bygga flera bostadslägenheter för säg 15'000/kvm skulle jag då välja uppgradera till störe lägenhet på 100 kvm borde den kostnaden bli ca 1,5 m kr antagligen skulle vara en 4. Hade jag sålt min 3 som är mindre så hade jag fått pengar över.
Min förening har ju en del lån, vist så borde väl bli lite lån för kvm som är de gemensam utrymmena och kanske lite annat man inte tänker på. Men tänker jag fel man skulle kunna ha en rätt låg månadskostnad för borde väl vara mest driftkostnader än lån.
När man ser nybyggda lägenheter till salu så känns som rätt högt pris både på lägenhet men även månadskostnaden.
 
Men vem tar man kontakt med angående själva bostadsrättbiten? Bygga hus, det kan jag, bygga flera hus, tja, det får jag ha lite hjälp med, men det med bostadsrätten, vem kontaktar jag angående det (för en förutsättningslös diskussion vill säga).
 
Jag har gjort jobb åt en som istortsett bara höll på med bildandet av Brf er.
Köpte bla ett hus med 3 lgh där jag renoverade en stor del, bildade en Brf såld 2 och behöll 1 i ett år sen såldes även den.
Själva bildandet av Brf bör man göra i samarbete med en jurist som kan den biten så allt blir rätt.

Problemet som brukade uppstå var att de som köpte en lgh trodde att min bekante också var nån typ av vaktmästare så de ringde han (det här var när allt var sålt) och vill ha hjälp med det ena å andra, han fick säga till dom att jag har inget med er Brf att göra det får du ta upp med styrelsen då vart dom väldigt förvånade... Han hade iof då dels byggt, haft visningar osv så det är kanske inte så konstigt.

Kan säkert förmedla kontakten med hans jurist så du får prata men det kostar ju säkert endel även att bara bolla idéer och frågor.

Tror firman köpte huset och stod för ombyggnaden, sen skapades en Brf som lånade pengar till att köpa huset /lgh av firman, därefter såldes lgh och endel av lånen betalades tillbaka.
 
D
Nu var jag inte med när min förening ombildades. Men de fick ju hjälpa av firma som sedan skötte den ekonomiska förvaltningen vill inte göra reklam för den firman då den sedan blev sämre. Kanske bättre anlita egen jurist men tänkte lika bra nämna.
 
K Karl P skrev:
Exempel från päronens område:

[länk]

Tog en befintlig 2-familjsvilla och totalrenoverade samt kompletterade med en komplementbyggnad. Tror den gamla planen från 1930ish inte tillåter mer än 2 lägenheter i huvudbyggnaden. Därav komplementbyggnaden.

Notera att villan såldes för ca 8mkr till en firma, totalrenoverades och byggdes till, såldes till en tom Brf för 18mkr som sen sålde andelar för 12mkr. Avgiften i föreningen motsvaras i princip av föreningens lån på 6mkr... Fin operation av företaget ifråga...
Hej, jag har en äldre villa som kan ombyggas till tvåfamiljhus och även en attefallhus kan byggas i tomten för att kunna forma en förening och sälja lägenheterna igenom BRFen. Jag har ingen erfarenhet med nybygge men har funderat på det här länge och har några frågor. tänkte kanske du som har gjort nåt liknande kan hjälpa mig? Eller tipsa vem man kan vända sig för att få råd?
 
Sanaz Shahriar Sanaz Shahriar skrev:
Hej, jag har en äldre villa som kan ombyggas till tvåfamiljhus och även en attefallhus kan byggas i tomten för att kunna forma en förening och sälja lägenheterna igenom BRFen. Jag har ingen erfarenhet med nybygge men har funderat på det här länge och har några frågor. tänkte kanske du som har gjort nåt liknande kan hjälpa mig? Eller tipsa vem man kan vända sig för att få råd?
Kan du inget om bygge och kanske inte är så sugen på att läsa på så är kanske rätt.väg att prova sälja huset till någon som kan eller ev skaffa en partner som kan den biten.

Tror inte det är helt lätt med allt som krävs.

Är det Stockholm?
 
nino nino skrev:
Kan du inget om bygge och kanske inte är så sugen på att läsa på så är kanske rätt.väg att prova sälja huset till någon som kan eller ev skaffa en partner som kan den biten.

Tror inte det är helt lätt med allt som krävs.

Är det Stockholm?
Ja det är det. Jag är sugen att läsa och lära mig och håller på att göra men det är så mycket att fundera :) jag har funderat på att dkaffa en partner och har pratat med en kandidat, men behöver ha egen rådgivare även om jag vill få en partner. Det är därför frågar jag om nån kan råda vem man ska få hjälp av!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag tror (men kan ha fel) att tiden för sådana miniföreningar är över. Fler har blivit medvetna om att de flesta banker vägrar att belåna en bostadsrätt i en förening med färre än 10-12 bostadsrätter. Det gör dem svårsålda, många som köpt sådana på senare år har i någon mån blivit lurade. Man kan inte jämföra pris mot en ”vanlig” bostadsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.