Hej alla kloka,
Jag har lagom till jul pyntat vår gillestuga som ett hobbysnickeri. Här skall jag i vinter bygga inredningen till vårt nya kök. Just nu är dock luften för dålig trotts att jag bara kört kap- och klyvsågen och inte ens börjat slipa! Sågarna är hela tiden inkopplade till min 1200W grovdammsugare. Ändå måste jag hela tiden jobba med min 3M 7500 skyddsmask med P3R filter på. Därför ber jag er om råd på de bästa åtgärderna till en budget om ca 3000 sek.

Först lite förutsättningar:
Gillestuga: 6.2x4.4x2.3m, 3 smala källarfönster, slutet rum, ingen tillluftsventil, dock en öppen spis kopplad till murstock.

- 1200W Numatic grovdammsugare med ganska stort HEPA filter.
- 1.5kW Spånsug, ca 2000m3 flöde/h, utan vidare filterpåse. (Denna vill jag helst inte flytta ned i källaren då den står i lilla uthuset med plan och rikthyveln. Vågade inte flytta hyveln ned för källartrappen. Uthuset är förlitet att bygga ett kök i.)


Egna tankar:

1) Skapa ett flöde av “ny” luft genom att borra en 125mm ventil och suga ut luft med en “badrumsfläkt” som jag har liggande. Sen öppna ett av källarfönstrena på glänt i andra änden av rummet, vola cirkulation.

2) Köpa en mindre Jet luftrenare för de små partiklarna.

3) Ändå flytta ned den kraftigare spånsugen och koppla in den när jag kör sågarna. Den skulle kunna gå lite extra för att rena luften på större partiklar men kommer med sin billiga filterpåse inte all många av de små farliga partiklarna som jag fattar det.

4) När jag kör slipen köra med grovdammsugaren okopplad.

5) Koppla på en trash-can-cyklon på grovdammsugaren.

6) Skaffa bättre filter till 3M 7500 skyddsmasken. Finns det?




Vilka åtgärden ovan tycker ni är bäst/ “ett måste” eller är onödig ?

Har ni för bättre förslag som ryms inom min budget?

Vill vara på riktigt säkra sidan för en dammexplosion.

Mvh
/Erik
 
Redigerat:
Bästa åtgärden är nog att sluta köra kap o gersågen (om det är en sådan som avses med kapsåg). Värre damm o spånsprutare får man leta efter. Vad är det för sågar du kör?

När dammet väl är i luften är det svårt att bli av med det så prio 1 borde vara att bli av med dammet vid maskinen.

Jag har liten källarlokal och lyckas väl hålla det ganska dammfritt. Kap o gersågen kör jag aldrig där nere, bordsågen är kopplad både till spånsug (kabinettet) och dammsugare (klingskyddet). Slipmaskin är alltid kopplad till dammsugare, fräsen likaså men den kan damma lite vid vissa fräsningar. Sen har jag en sån Jet luftrenare du länkar till, den hjälper en del men den suger ju inte i sig allt luftburet damm.
 
Lyft ut ena fönsterbågen och tillverka en platta där du skruvar fast en så stor fläkt som passar i fönsterhålet. Låt fläkten blåsa ut luft från rummet och du blir av med dammstoftet.
 
Även om det funkar är det lite synd att blåsa ut uppvärmd luft såhär års, tycker jag.

//Ronnie
 
engs
Pysslarn skrev:
Även om det funkar är det lite synd att blåsa ut uppvärmd luft såhär års, tycker jag.

//Ronnie
Jo, men det är en prioriteringsfråga om man vill ha det dammfritt eller varmt och mysigt. :)
Nu behöver knappast en sådan fläkt gå hela tiden, utan enbart under tiden när det såga/slipas.
 
Tack för de bra svaren.

@Ola_C
Sågarna är Bosch GTS10 "bygg" bordssåg och en Bosch GCM10SD kap- gersåg.

Håller helt med om att det låter smartast att fånga upp dammet direkt vid källan innan det är överallt.
Bra tips att minimera jobbet med kapger sågen också, dock tycker jag min GTS 10 bordsåg kastar en hel del damm också. Men det skulle ju kunna bli mindre om den kommer av sitt metallstativ och får något som sluter tätt under den så att inte gallret under blottas o släpper ute det inkapslade dammet igen. Klingskyddet på kanske också bidrar men jag har inget fansy utsug on top .Spånsugen istället för grovdammsugaren på bordssågen kan göra uppsamlingen bättre också.

Så du tycker inte at JET luftrenaren är något att hänga i gran?
Inte ens tillsamman med lite luftombyte 2ggr per timme med badrumsfläkten?

Har du någon mekanisk ventilation i din källverkstad?


@Thomas33
Ahh bra plan och ganska enkelt. Har du några hintar om en fläkt som skulle vara bra för ändamålet? Kapacitet och enkelt att fästa på osb + frigolit. Fönstret är 30cm högt.

Är min "badrumsfläkt " på tok för klen här?
Enligt spec ger kan den på max forcera 134m3 per timme. Rummet rymmer ca 63 m3 vilket gör att luften teoretiskt skulle bytas två ggr per h.

@engs
Man skulle ju kunna leda in den varma luften igen om man får till ett riktigt bra filter utanför huset. Men då är man där igen. Massa hemmapul innan jag kan börja jobba på riktigt. :)
 
Angående GTS 10 så gör dubbla utsåg underverk. Spånsugen ansluter du undertill och sedan dammsugaren till klingskyddet där uppe. Har du en äldre modell utan utsug i klingskyddet så går det att fixa. Jag tror det finns bilder någonstans på forumet, kan försöka hitta dem imorgon när jag sitter vid en riktig dator. Vill du sedan ta det ett steg längre så tätar du alla springor utan att för den sakens skull hindra att motorn får tillräckligt med kylning. Annars så är de grövre spånen som faller till golvet inte så farliga om än irriterande.
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
Idén kommer från en kille som använde en kylfläkt från en lastbil och med den vädrade ut allt slipdamm efter spackling av väggarna. Själv har jag använt en större bordsfläkt fastsatt på en spånskiva, med gott resultat. Nu var det inte i källaren, så fönstret var betydligt större.
Du skulle kunna montera två "badrumsfläktar" på skivan och då ha möjligheten att köra båda eller en, beroende på mängden damm i luften.
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
DinGranne skrev:
Tack för de bra svaren.

@Ola_C
Sågarna är Bosch GTS10 "bygg" bordssåg och en Bosch GCM10SD kap- gersåg.

Håller helt med om att det låter smartast att fånga upp dammet direkt vid källan innan det är överallt.
Bra tips att minimera jobbet med kapger sågen också, dock tycker jag min GTS 10 bordsåg kastar en hel del damm också. Men det skulle ju kunna bli mindre om den kommer av sitt metallstativ och får något som sluter tätt under den så att inte gallret under blottas o släpper ute det inkapslade dammet igen. Klingskyddet på kanske också bidrar men jag har inget fansy utsug on top .Spånsugen istället för grovdammsugaren på bordssågen kan göra uppsamlingen bättre också.

Så du tycker inte at JET luftrenaren är något att hänga i gran?
Inte ens tillsamman med lite luftombyte 2ggr per timme med badrumsfläkten?

Har du någon mekanisk ventilation i din källverkstad?
Min åsikt om JETen låt nog lite väl negativt. Jag tycker den är jättebra, men det är ju inte så att du kan dra igång en maskin så luften blir full med damm och en minut senare har luftrenaren rensat luften. Den skapar betydligt bättre luftkvalitet men står mest o puttrar i bakgrunden, skulle jag damma rejält har den rensat rätt bra någon timme senare men inte i den akuta dammsituationen.

Ingen mek ventilation, otätt hus och självdrag.
 
Om det finns intresse har jag 2 St ermator a25 stående för 1500 kr St plus frakt
 
DinGranne skrev:
@jac
ahh är det något sånt här du tänker på ?
[länk]
Just den modellen. Här är en artikel skriven av PHL här på forumet om hur han moddade sin GTS 10 ganska rejält:
http://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/
och en annan om hur han byggde ett helt nytt klingskydd till efterföljaren:
http://www.swedishwoodworking.com/articles/table-saw-blade-guard/

Jag fick sedermera ärva både basen och klingskyddet av PHL och det fungerar fortfarande väldigt bra. Men om man inte vill dra det till extremer så tycker jag att det gör ganska mycket nytta bara att få till ett utsug i klingskyddet. Sedan så är det nog ingen dum ide att försöka täta enligt nanowires länk ovan.

Notera också användningen av en sönderklippt övningskörningsskylt i en av de sista bilderna i PHLs artikel om GTS 10. Det stoppar faktiskt väldigt mycket spån från att krypa ut genom hålet på framsidan utan att vara ivägen när man ska ställa om klingan.
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
jac skrev:
Notera också användningen av en sönderklippt övningskörningsskylt i en av de sista bilderna i PHLs artikel om GTS 10. Det stoppar faktiskt väldigt mycket spån från att krypa ut genom hålet på framsidan utan att vara ivägen när man ska ställa om klingan.
Att få det hålet tätt är den näst viktigaste enskilda åtgärden efter utsug i klingskyddet. Eftersom det som täcker hålet på framsidan behöver vara lätt att flytta på vid vinkling av klingan löser man det lämpligen på magnetisk väg även om det som en tillfällig lösning fungerar med tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.