A
Jag skulle gissa att "frukostflingorna" du fick ur rören är kalkavlagringar.
 
Kan vara så, de såg dock ut att vara plast.

Efter att ha duschat ett par gånger kan jag konstatera att det är tillräckligt med kraft i varmvattnet nu, det tar bara lite tid innan det kommer igång. Kallvattnet har lite högre tryck men det kan jag leva med.

Tack för all input!
 
Det lär vara väldigt nyttigt att duscha kallt!

Kallades förr för kall avrivning :p
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
M
Det är ju mycket mer ekonomiskt också!

Låt duschen gå ett tag nu och gör om det hela igen för att se om det kommer ut mer pryttlar, vad det än må vara :)
 
Om jag skulle låta min familj duscha kallt skulle det inte alls vara nyttigt - för mig :D
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Sätt upp en myntautomat för varmvattnet till duschen.
Då får övriga i familjen välja om de vill duscha varmt eller kallt.
Väldigt populärt.:p

Myntautomat med prissättning för varmvatten, grönt ljus indikerar aktiv tjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
M.Kristensen och 3 till
  • Laddar…
Jag har hotat med det. Min farbror gjorde det när hans dotter blev tonåring. Hon höll på att klösa ögonen ur honom, ändå hade hon fått påökt på månadspengen :D :D
 
M
Jag har alltid tänkt att det hade vart praktiskt med en kulventil utanför badrummet lagom till att barnen blir äldre :)

Alternativet för att fortfarande stå högt i popularitet är att kanske gå över till något annat än värmepump när den tar livet av sig, typ pellets eller ved, då är varmvattnet billigt (men även av andra anledningar så klart).
 
Marcussjogren skrev:
Jag har alltid tänkt att det hade vart praktiskt med en kulventil utanför badrummet lagom till att barnen blir äldre :)

Alternativet för att fortfarande stå högt i popularitet är att kanske gå över till något annat än värmepump när den tar livet av sig, typ pellets eller ved, då är varmvattnet billigt (men även av andra anledningar så klart).
Är varmvatten billigare när man kör pellets jämfört med luft vatten?
 
M
snowjim skrev:
Är varmvatten billigare när man kör pellets jämfört med luft vatten?
Beror ju på vad du har för inköpspris på pellets och el, men jag har fått uppfattningen om att det fortfarande är så ja. En luft vatten är rätt dålig på att värma varmvatten då den måste upp i temperaturer som den nätt och jämnt klarar vintertid. Du får heller inte upp vattnet i mycket mer än 50C
 
M
Ehrm - givet att man eldar mot en ack-tank med VVB givetvis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.