Tobbe_3 skrev:
En variant är att montera en tvåpolig brytare av infälld modell i en förhöjningram. Då kan man använda den som kopplingsdosa genom att koppla lampan till utgående anslutningar. Den nya kabeln ekk? Lägger man rpå inkommande anslutningar tillsammans med matande ledeningar. Dom nya brytarna är godkända för överkopplingar med max 2 ledare på varje anslutning ( skruv)

Då drar man en separat ekk till europlugg uttaget. Vilka längder pratar vi om??
Aha, så den brytar som sitter där idag får man inte koppla dubble kablar på in och ut koppling? Annars är din förklaring precis så som jag tänkt mig koppla. Dock skulle jag gärna vilja se att det går endast 1 kabel från brytaren och att den fördelas i en kopplingsdosa uppe vid taket istället.

Hur ser jag om en brytare uppfyller kraven för att få koppla in dubbla kablar?

Jag gissar på att det är MAX 5m.
 
hempularen skrev:
Jag fattar inte riktigt.

Det vi ser på bilden är ju en brytare och kabeln till den. Där finns i så fall fas och tandtråd i den kabeln. Ingen nolla.

Så hur tänker du koppla in uttaget?
Strömbrytaren är först kopplad med en kabel som kommer från väggen(bakom brytaren) på sin in-plint. Ut-plinten är kopplad till en annan kabel som går upp längs väggen och fram till lampan som sitter i taket.
 
oceanis skrev:
Varför krångla till det, sätt en dosa där strömbrytaren sitter och dra upp en ledning till en dosa vid taket, Sen är det ju lätt att koppla rätt och dra kablar snyggt på ett korrekt sätt till både lampa, strömbrytare och ett extra uttag..

Om det inte mot förmodan redan finns en infälld dosa ovanför strömbrytaren eftersom det kommer ett vp rör ut där.
Nja lösningen jag tänker mig är inte så krånglig men den är krånglig att förklara på ett tydligt vis. Att sätta en dosa där strömbrytaren sitter känns märkligt då strömbrytaren sitter där den förväntas sitta. Dessutom har jag ingen avsikt att bila in dosa eller kabeldragning utan allt ska gå utan på. I övriga rum i källaren så har man gjort så att strömbrytaren sitter där den förväntas sitta, sen går den upp till taket där det finns en kopplingsdosa och efter som den sitter uppe vid taket så tänker man inte på den så mycket. Kopplingsdosan har sedan oftast 3 kablar som går ut från den.

Kanske ta en en helhets bild på hur det ser ut idag så är det säkert lättare att förstå.
 
snowjim skrev:
Nja lösningen jag tänker mig är inte så krånglig men den är krånglig att förklara på ett tydligt vis. Att sätta en dosa där strömbrytaren sitter känns märkligt då strömbrytaren sitter där den förväntas sitta. Dessutom har jag ingen avsikt att bila in dosa eller kabeldragning utan allt ska gå utan på. I övriga rum i källaren så har man gjort så att strömbrytaren sitter där den förväntas sitta, sen går den upp till taket där det finns en kopplingsdosa och efter som den sitter uppe vid taket så tänker man inte på den så mycket. Kopplingsdosan har sedan oftast 3 kablar som går ut från den.

Kanske ta en en helhets bild på hur det ser ut idag så är det säkert lättare att förstå.
Att det är svårt att förklara ska gudarna veta...;)

Jag avsåg inte att man skulle bila eller fräsa in något utan använda utanpåliggande rakt igenom men eftersom det idag kommer ner fas och nolla mitt på väggen så borde det finnas en befintlig dosa ovanför strömbrytaren och då är det ju enkelt att utgå därifrån istället och bara dra ner fas och tändtråd till strömbrytaren istället och gå till lampan från dosan uppe vid taket var den nu finns....för finns gör den någonstans

Eftersom det idag kommer ut fas och nolla under strömbrytaren så verkar det ju mer troligt att det en gång i tiden suttit ett vägguttag där och att någon hemmapulare har satt en strömbrytare där och gått vidare till en lampa.
 
1. Det går inte att säga härifrån ifall du kan ta ström från denna punkt. Det ska inte vara något problem men man behöver se helheten, vad denna grupp servar mer etc.
Kanske har du en dosa som är lämpligare att utgå ifrån, kanske på andra sidan väggen, där det dessutom finns skyddsjord?
En ny gruppledning ska ha en inkopplad skyddsledare även om den inte används.

Hur var det med JFB?

Om man struntar i ovanstående och går på vad som syns i bild så är befintlig strömbrytare direkt olämplig att skarva några ledare på och den har dåligt med plats för toppklämmor. Så följ i så fall Demmpas råd i #3 att sätta en förhöjningsram med ny strömbrytare och som jag med andra nu upprepar för fjärde gången tror jag.

Om du tänker dra kabeln till uttaget uppe vid taket så kan du ju ersätta befintlig kabel med en EKK/EXQ/etc 4G1.5 så får du med dig L, N, PE och tändtråd upp till en ny dosa vid taket. Vad är det för krånglig lösning du försöker förklara?

Lämpliga skarvdon i en dosa är t.ex Wago 222

3. Oberoende av vilken skola du gått eller om du faktiskt råkar ha har behörighet så får du bara göra jobbet om du kan....
 
Jag har inte sagt att jag inte vill byta ut strömbrytaren.

Såhär ser det ut :

ow15whX.jpg
http://i.imgur.com/ow15whX.jpg

OPABraK.jpg
http://i.imgur.com/OPABraK.jpg

Strömbrytarna sitter vägg i vägg.

Jag som lekman skulle vilja koppla det något liknande detta :

VJQMrGt.png
http://i.imgur.com/VJQMrGt.png

IN = Där strömmen kommer ut ifrån väggen under nuvarande strömbrytare
Kvadrat med 4 cirklar = Strömuttag

Det bör då krävas en kabel upp till dosan i taket som har 3 ledare + Jord(som inte används). Vilka färger som ska vara var är jag osäker på.

Är detta möjligt och godkänt?

3. Jag förstår att det är allvarliga saker vi pratar om och att man måste veta hur saker ska kopplas för att få göra det. MEN att förstå hur det hänger ihop vid första anblick och att koppla in det är 2 helt olika saker. Att koppla in är oftast väldigt enkelt, det svåra är att tolka hur det ska och får kopplas. Om man har problem med med frågor i utbildningssyfte så kan man välja att ignorera.
 
Ja principen är bra (men om du kopplar exakt så som du ritat blir det inte så bra, men det ser du). Om du tittar bakom strömbrytarna på andra sidan väggen, eller i dosan som matar dessa så kanske du även hittar en skyddsjordsledare. Kanske hittar du en dosa där det är enklare att borra rakt igenom väggen. Om du väljer att gå via strömbrytaren i förrådet så är lämpliga färger att använda i kabeln mot taket fas=brun, tändtråd=svar, nolla=blå, skyddsjord=grön/gul.

Jag skulle vilja säga att elinstallation kräver kunskap, handlag och verktyg. Det är faktiskt inte så lätt att dra åt en skruv, och hade du försökt få in två ledare under skruvskallen på strömbrytaren i bild så hade risken varit stor att det blivit dåligt. Det framgick inte i tråden ifall du tagit till dig detta råd om att byta strömbrytaren. Att inse sådant och handla materiel för detta i förväg kan vara svårt utan erfarenhet, och saknar man då lämpligt materiel vid själva installationen så är det lätt hänt att man struntar i det och försöker göra något halvdant med det man har. Så håll oss gärna underrättade om dina planer. Hur var det nu med JFBn? Och vad för slags uttag tänker du montera?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja principen är bra (men om du kopplar exakt så som du ritat blir det inte så bra, men det ser du). Om du tittar bakom strömbrytarna på andra sidan väggen, eller i dosan som matar dessa så kanske du även hittar en skyddsjordsledare. Kanske hittar du en dosa där det är enklare att borra rakt igenom väggen. Om du väljer att gå via strömbrytaren i förrådet så är lämpliga färger att använda i kabeln mot taket fas=brun, tändtråd=svar, nolla=blå, skyddsjord=grön/gul.

Jag skulle vilja säga att elinstallation kräver kunskap, handlag och verktyg. Det är faktiskt inte så lätt att dra åt en skruv, och hade du försökt få in två ledare under skruvskallen på strömbrytaren i bild så hade risken varit stor att det blivit dåligt. Det framgick inte i tråden ifall du tagit till dig detta råd om att byta strömbrytaren. Att inse sådant och handla materiel för detta i förväg kan vara svårt utan erfarenhet, och saknar man då lämpligt materiel vid själva installationen så är det lätt hänt att man struntar i det och försöker göra något halvdant med det man har. Så håll oss gärna underrättade om dina planer. Hur var det nu med JFBn? Och vad för slags uttag tänker du montera?
Tack, Jag ska kontrollera hur det ser ut med matningen på andra sidan väggen..

JFB finns det ja och tanken är att montera en dosa med 4 ojordade(om jag inte hittar en skyddsjord) uttag. Måste jag montera som schemat visar så kommer jag byta ut strömbrytaren till något där det finns plats att koppla om.

Nästa steg just nu är dock att höra med min elektriker vad jobbet kan tänkas kosta.

Erfarenhet med el har jag uppenbarligen inte men jag vill väldigt gärna lära mig då jag har ett intresse ut över att spara par kronor. Men tills jag har mer erfarenhet så frågar jag här för att kompensera, nervärderande kommentarer får man leva med tills man kommit upp sig i vettig kunskap.
 
Det är inte meningen att forumet ska skrämma folk från att fråga. Det är ju bättre att ställa en fråga än att gissa själv. Men när vi märker att kunskapen saknas i alltför stor omfattning blir det gärna pekpinnar istället - det går ju inte att beskriva hur man gör en hel elinstallation här. Det krävs att man själv lägger ned ganska omfattande jobb på att lära sig. Du ska dock inte bry dig om anonyma skribenter som försöker göra sig lustiga.

Den enda typ av uttag som kan komma ifråga är sådana med enbart eurouttag. Ett ojordat schukouttag (heter egentligen inte så) får inte nymonteras, man får endast byta ut och komplettera i rum med redan befintliga ojordade uttag. Dessutom kan nog inte detta källarförråd klassas som torrt och isolerat.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
Att jag skrev min funderation var för att du undrade om du inte fick göra detta trots att du gått elprogrammet, samt frågan om SKX, första året på el ska vara såpass grundläggande att man iallafall får lära sig det, det var alltså en funderation vad man får lära sig, just för att det är ganska grundläggande kunskap. Men man kanske inte får lära sig det, då ber jag om ursäkt, och det är ju fel på själva utbildningen kan jag tycka.

Alltså inget ont mot dig så, utan mer att jag tycker man får lära sig för lite på utbildningen.
 
Har taget en snabb kåpen för den ena strömbrytaren på andra sidan väggen, där kan jag se en strömbrytare med 6 vita kablar. Antar att jag får ta hit en elektriker om jag ska få fram en skyddsjord där. Frågan är hur viktigt skyddsjord verkligen är i detta fallet? Jag kommer endast koppla in enklare nätverksutrsutning och de har så gott som aldrig skyddsjord.

Har tittat ut följande material :

Installationskabel EKK 10 m (4G1,5 MM²) - 139 kr
ELKO Anslutningsdosa - 49.90 kr
Strömbrytare Exxact Primo - 129 kr
Förhöjningsram Exxact Primo - 79.90 kr
Toppklämmig av någon form för koppling inne i strömbrytaren - ca 30 kr

Själva eluttaget är lite trixigare, vad jag förstår får det endast monteras Euro uttag vilket är de avlånga platta. Man får alltså inte sätta ett uttag som detta där ?

Vägguttag RS
008113.jpg

Hittade annars ett euro uttag här : http://www.clasohlson.com/se/3-vägs-infällt-vägguttag-Elko-RS/36-1717 som man får sätta en förhöjning på. Men jag har fått för mig att det finns runda el-kontakter som inte har jord, dessa går inte sätta i ett euro uttag så kan man sätta det med runda uttag så hade det troligen varit bättre.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara tillåtet att sätta upp ett ojordat uttag (annat än det för Europlug) i det rummet. Det enda fall där det skulle kunna vara OK, är om det redan finna ojordade uttag i rummet. Då kan man ev. få komplettera med ett ytterligare ojordat.

Nu låter det som detta är ett rum som saknar uttag helt idag? I så fall blir det ju inte en komplettering, utan en nyinstallation/utökning. Då krävs jord oavsett hur rummet i övrigt ser ut. Jag får dessutom för mig att detta är ett rum som borde ha jordade uttag, även enl. de gamla reglerna.

Sätter du ett ojordat uttag som det på bilden, så kommer någon förr eller senare att koppla in ngt. annat än ett fibermodem, och så har du en olycksrisk.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag har svårt att se att det skulle vara tillåtet att sätta upp ett ojordat uttag (annat än det för Europlug) i det rummet. Det enda fall där det skulle kunna vara OK, är om det redan finna ojordade uttag i rummet. Då kan man ev. få komplettera med ett ytterligare ojordat.

Nu låter det som detta är ett rum som saknar uttag helt idag? I så fall blir det ju inte en komplettering, utan en nyinstallation/utökning. Då krävs jord oavsett hur rummet i övrigt ser ut. Jag får dessutom för mig att detta är ett rum som borde ha jordade uttag, även enl. de gamla reglerna.

Sätter du ett ojordat uttag som det på bilden, så kommer någon förr eller senare att koppla in ngt. annat än ett fibermodem, och så har du en olycksrisk.
Låter vettigt, får börja leta efter en jordningskabel och hittar jag inte det så får en elektriker komma ut o dra det då.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Titta som hastigast ikväll(kunde inte bryta strömmen just då) men när jag lyser in där så kan jag se att det går en faslig massa sladdar, färgerna är vit, svart och gul. D.v.s ingen gul/grön kabel?

Ska bryta strömmen och ta av strömbrytarna helt, kanske det finns märkningar.

Jag kunde också se att 2 kablar går vidare rakt in i väggen och troligen in i förrådet. Så hittar jag en jordkabel här så skulle det troligen inte vara så svårt att dra vidare den in till förrådet.

Kan tillägga att i det andra stora rummet i källaren som jag satte upp lampor i så använde man biledare som jord vilket man egentligen inte får göra om jag förstått rätt.
 
Redigerat:
Det här är en typisk 50-60 talsinstallation med tanke på färgvalet på kablarna. Jag vill varna för att utse skyddsjord efter färgerna. En stark kandidat för skyddsjord är röd kabel. Men röd kabel kan även ha används som bruten fas till en lampa eller mellantråd i en trappkoppling. Att bara välja en kabel efter färg kan innebära livsfara.
Därav mitt gamla råd att använda klass 2 euto uttag och "strunta" i skyddsjordning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.