Läser mycket bilannonser på blocket och tycker att många privatpersoner har helt orealistiskt höga priser. När vi köpte en Golf som andrabil för ett par år sedan slutade det med att vi köpte av en lokal bilhandlare som låg bättre till i pris än de allra flesta privatannonser.
 
Tål att repeteras, bästa bilaffären är att köpa en bil begagnad med 1000-2000mil på mätaren.

Men nu är det vardagslyx enligt mig o köra ny bil.

Men iöverlag så överprisar folk sina bilar, dvs "blocketpris" räknar alltid med prutmån på alla bilar jag kollar på.

Var själv här och kollade på en 1år gammal merca e220cdi 4matic för 399500 skulle då enligt listan få 70 000 i inbyte för min 9-3x ttid my10 som är i perfekt skick. Pratade med gubben och han funderade och då var vi uppe i 110 000 för saaben.

Men det blev ingen affär utan köpte en suburban istället som jag får harva omkring i
 
Vad är egentligen frågan?
Blocket-säljare överprisar, bilhandlaren överprisar men har ett konsumentansvar.
Det finns säkert en prisregel för begagnade bilar som beror av ålder och mil, och vill du kan du genom blocket få fram en hyfsad funktion. Men varför? Det är några variabler till att ta hänsyn till för att få ett bra pris....
 
galento
Lutte skrev:
Men det blev ingen affär utan köpte en suburban istället som jag får harva omkring i
Är väl inte helt fel med en suburban :)
 
Mikael_L
niklasn skrev:
Vad är egentligen frågan?
Blocket-säljare överprisar, bilhandlaren överprisar men har ett konsumentansvar.
Det finns säkert en prisregel för begagnade bilar som beror av ålder och mil, och vill du kan du genom blocket få fram en hyfsad funktion. Men varför? Det är några variabler till att ta hänsyn till för att få ett bra pris....
Kollar man blocket för att få ett hum måste man göra som MathiasS skrev, kolla vilka bilar som blev sålda. Det säger noll och intet att kolla vad det är för pris på annonser som legat ute minst en vecka.
Eller jo, det säger en sak, 'så mycket är den bilen åtminstone inte värd!' :)

Blocket är inte alls någon dum källa för att kolla prisbilden.
Men man får inte ha bråttom, en eller några månaders span är det som gäller, samt förstås att varan ifråga tillräckligt ofta kommer ut till försäljning.
 
Saken är att alla bilar finns på blocket idag. Alla bilhandlare lägger sina bilar där och privatpersoner likaså. Har man bevakningar på modellerna man är intresserad av så ser man snart vad bilarna går för.

Att sätta pris efter någon sorts procent-schablon, ex 50% efter 3 år, är totalt dödfött. Det är ett alldeles för trubbigt verktyg för att avgöra om en bil har rätt pris.

Att säga att utrustning inte är värt något är också fel. Det kan stämma på vissa bilar och i synnerhet äldre bilar, men vara helt fel på nyare bilar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
galento skrev:
Är väl inte helt fel med en suburban :)

Förutom att sambon kallar den för traktorn, är ju en skattebefriad diesel som jag har.
 
Det var ju ändå snällt :). Vi brukade kalla kollegans suburban för Containerbil... :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lutte skrev:
Tål att repeteras, bästa bilaffären är att köpa en bil begagnad med 1000-2000mil på mätaren.

Men nu är det vardagslyx enligt mig o köra ny bil.

Men iöverlag så överprisar folk sina bilar, dvs "blocketpris" räknar alltid med prutmån på alla bilar jag kollar på.

Var själv här och kollade på en 1år gammal merca e220cdi 4matic för 399500 skulle då enligt listan få 70 000 i inbyte för min 9-3x ttid my10 som är i perfekt skick. Pratade med gubben och han funderade och då var vi uppe i 110 000 för saaben.

Men det blev ingen affär utan köpte en suburban istället som jag får harva omkring i
Jag tycker nog många bilar med 1000-2000 mil ofta ligger "för högt" i pris. Många gånger ligger priset bara 10-20% under nypris vilket är nära den rabatt på 10-15% som man kan få på en ny bil om man köper under kampanjer. Med en helt ny bil följer också andra garantier och vagnskada vilket snabbt gör att skillnaden inte blir så stor jämfört med en ny bil.

Jag skulle istället slå ett slag för bilar f d leasingbilar som gått 3 år och och upp till 6000 mil. De kanske inte alltid är så välskötta gällande lack och inredning men en ordentlig rekonditionering gör underverk. Leasingbilar är oftast servade helt enligt rekommendation och många räknar på 40-45% restvärde vilket gör att man med lite sökande kan köpa bilen till ca 50% av nypriset.

Själv har jag lärt mig att jag alltid köper för dyrt och säljer för billigt och har därför tjänstebil ;-) Dyrt varje månad men inga överraskningar.

/Krille
 
Vad som är bästa köpet kan man dividera om hur länge som helst. Endast en sak är helt säker. Det som är bästa köpet för dig är inte det för mig.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Ekonomiskt är det nog bäst att köpa en fungerande 5000:- bil och köra den på skroten när den går sönder och sen köpa en ny 5k bil. Minimal värdeminskning, men visst är det trevligt att åka nytt och fräscht..
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Ekonomiskt är det nog bäst att köpa en fungerande 5000:- bil och köra den på skroten när den går sönder och sen köpa en ny 5k bil. Minimal värdeminskning, men visst är det trevligt att åka nytt och fräscht..
Ett annat ekonomiskt alternativ är att köpa en bil i 10000-kronorsklassen och reparera och underhålla den så den håller i 10-20 år.

Min Opel Kadett årsmodell 1984 värderades till 4000 mark (ca 6000kr) då jag tog över den våren 2000. Den hänger med än i dag trots mycket pendlande.
Det har blivit mycket småreparationen genom åren men ingenting stort. De största reparationerna har varit oljepumpsbyte och vevlagerbyte och topplocksrenovering och förgasarrenovering och byte av alla drivknutar och kamkedjebyte och vindrutebyte och en massa sandblästrande och målningsarbete.
Slår man ut reparationskostnaderna på år och kilometrar så har jag haft ett extremt billigt bilägande och än är den inte slutkörd.
 
Fairlane
JohanLun skrev:
Bäst affär, om man har råd, tror jag är en i princip ny bil som stått som lagerbil som behålls till alla garantier och maskinskada nästan löpt ut.
Nästan så köpte jag min bil. Den hade stått som lagerbil från sommaren 2008, till jag hämtade den december 2009. Priset hade de sänkt med 40% och eftersom bilen var "ny" (noll mil på mätaren) så fick jag 3 års garanti etc, på samma sätt som om jag hämtat den 1½ år tidigare.

Nu har jag haft bilen rätt många år och billigt är det inte iallafall. :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
galento
Lutte skrev:
Förutom att sambon kallar den för traktorn, är ju en skattebefriad diesel som jag har.
Måste ju vara ett av de billigare bilägandena man kan ha totalt sett.Har själv 1 Volvo och 3 us bilar varav 2 är skattebefriade.
 
Det billigaste är att inte ha någon bil alls.
Det näst billigaste är i 90% av fallen att behålla den bil man har.
Därefter är det ju bara en fråga om vad man kan tänka sig att bli transporterad i. Och vad man vill transportera familjen i.

Jag gillar principen som några arbetskollegor i Moskva följer: "I will spend +3hours per day in my car so I will buy the most comfortable and luxurious car I can afford".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.