Jag har hört att en bil halveras i värde efter 3 år, och även hört siffran 4 år. Det finns sajter på nätet som kan visa rätt pris för en beg bil. Jag jobbade med en kille för 20 år sedan som nämnde att det fanns en "göna boken" som bilhandlade hade, i den visades rätt pris, eller kanske deras inköpspris av en beg. bil. En bok jag aldrig hört talas om varken då eller senare.

Jag minns Bilmagasinet(?) som gick på SVT på 80-talet, där pratade man ofta om andrahandsvärde, bra eller dåligt sådant. Min personliga erfarenhet är att alla bilar har dåligt andrahandsvärde, även dyra fina bilar.

Vad är eran uppfattning om rätt pris på en bil o hur skall man beräkna? Marknaden styr priset javisst, men det kan va intressant känna till någon riktlinje.
 
Man brukar väl ha som riktvärde "halva priset efter 3 år" - miltalet spelar förstås väldigt stor roll.
Sen har vissa modeller/märken bättre andra sämre, och det varierar också av olika anledningar. Sen tillkommer ju utrustningsnivåer, motor mm mm
Och man får också tänka på att pris ut från handlare vs "blocket" är olika saker.

Tex VW fick ju rätt dålig andrahandsvärde efter "Dieselgate" - men har väl återhämtat sig nu lite...

Många biltidningar etc brukar publicera listor

Vet inte vad du skall ha beräkningen till - men mest exakt är att ta den modell du är intresserad av och kolla hur den stått sig de se senaste tre åren.
Kolla upp nypriset på en viss modell/motor för tre år sen (brukar gå att hitta i gamla upplagor av biltidningar/googla etc) och kolla sen samma modell nu 3 år gammal...

Fanns inte modellen för tre år sen, fanns väldigt få, eller den har gjorts om mycket/generationsskfite (mer än bara nått facelift) så funkar det ju inte, och då kommer även prisfallet vara mer osäkert troligen...

/K
 
Dracula skrev:
Jag minns Bilmagasinet(?) som gick på SVT på 80-talet, där pratade man ofta om andrahandsvärde, bra eller dåligt sådant. Min personliga erfarenhet är att alla bilar har dåligt andrahandsvärde, även dyra fina bilar.
Du tänker på Trafikmagasinet, med Carl-Ingemar Perstad och Christer Glenning? :)
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
För min del finns det bara ett sätt att hitta "rätt" pris och det är att bevaka blocket och se när bilarna blir sålda. Då vet man att dom kostade lite mindre än sista priset.....
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jo, bilhandlare hade den där boken. Nu är den säkert digitaliserad och visar väl troligen samma uppgifter som t.ex. www.bilpriser.se

Mest bil för pengarna (ekonomiskt sett) brukar man få om man köper en lätt begagnad bil som är 6-12 månader. De faller som allra mest i värde första tiden.

Sen är det väl lite så att det inte går att beräkna priset på en bil på det sättet, Hittar du en bil du är intresserad av - kolla som sagt på bilpriser.se, blocket och bytbil.com och se att den ligger rimligt i pris. Sen är det bara att börja leta fel på bilen för att få ner den i pris ;)
 
....men när jag kollat seriöst på priser på specifika modeller så har bilpriser varit helt off.....

För några år sedan sålde jag en Skoda fabia för X tusen kronor, en köpare ringde och hade just slagit upp priset på bilpriser.se och hävdade bestämt att X/2 var rätt pris, för det sa bilpriser.se. Bilen såldes utan prut för X.
 
Redigerat:
Många seriösa? bilhandlare verkar kolla vad en bil ligger ute för på Blocket innan de vågar säga nåt om inbytespris.
 
För något år sedan gjorde aftonbladet en lista över de bilar som förlorar mest värde första åren, volvo hade 4 första platserna om jag minns rätt.

I samma veva gjorde de en lista på de bilar som går längst, varav 8st var volvo :)
 
Kolla blocket är ett bra tips om det rör sig om en vanlig bil. Utrustning gör inte jättemycket för priset på beg marknaden. Det är miltal, drivlina och årsmodell som är det viktiga. Sen hur många skavanker som finns (bucklor, repor, rost etc.)

Bilar och märken med bra rykte har högre pris. Jämför Toyota Aygo med Citroen C1 som är samma bil
 
När jag köpte en bmw 320 beg av privatperson (4år gammal, utställningsskick o bara 4000mil) var det ca halva nypriset jag betalade. Jag ägde bilen i exakt 2,5år, o skulle sälja bilen just när det var bilkris i Sverige runt år 2008? Jag var billigast på blocket i hela landet o i mint skick, o släppte bilen för ca 38% längre pris än vad jag köpte den för (galet, skulle behållt den) ....alltså procentuellt större tapp än bilens levnadsår 0-4 år. Ja, man får väga in bilkrisen, men ändå.

Det kan nog va rimligt o säga att en bil halveras efter 4 år, men sen är det väldigt olika, beroende på efterfrågan. Jag kollat bil ganska länge på blocket genom åren, mest för skoj skull, o tycker att priserna är ganska höga. Visst finns säkert prutmån, men ändå.
 
Efter 5 år tror jag reparationskontot kompenserar den lägre värdeminskning man har då. Bilarna har så komplexa och dyra delar nu. Bäst affär, om man har råd, tror jag är en i princip ny bil som stått som lagerbil som behålls till alla garantier och maskinskada nästan löpt ut. Alternativt om man har tid och kunskap att meka själv, en gammal kvalitetsbil typ volvo som är 10 år, kostar 25.000, och som körs på halvförsäkring. Billigare än så kommer man nog inte inte undan...
 
Billigast blir det med äldre bil utan något nämnvärt värdetapp. Min volvo 740 kostade runt 4kr milen i rep, service, underhåll och värdetapp under de 5000 mil jag hade den. Svårslaget. Dock inte jämförbar komfortmässigt med en nyare bil. Vilken ny (<5 år) bil som helst tappar 10-20kr milen i värde... Dessutom tillkommer saker som att service måste ske hos auktoriserad verkstad etc.. Det går att laga en 10 år gammal bil riktigt mycket innan man kommer upp i de summorna.
Bytte upp mig till 10 år gammal v70, kostar mycket mer i drift, och kanske 4 kr milen i värdetapp men det är det värt. Skulle aldrig kunna motivera en dyrare bil. Med en Haynes manual löser man det mesta mecket och det blir en riktigt bra timpeng att tex byta bromsar själv.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Swirve, håller med men kräver man själv kan meka eller har en bra husmek, dvs verkstad som man litar på och som gör kloka prisvärda reparationer. En gammal bil kan vara svindyr för den som måste lita till en dryg verkstad.
 
Nya bilar har betydligt bättre kvalitet än äldre (förutom VAG då) Men en Honda från sent 90-tal som du lyckas hålla rostfri är nog svårslaget.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Jämnare kvalitet, men dyrare att laga. Efter 7-8 år när mycket potentiellt kan gå sönder kan det bli mkt dyrt. Därav anser jag att när maskinskada försäkring löpt ut ska bilen inte kosta mer än att man har råd att skrota om man får reparationer för över 30.000. Eller att bilen är så billig man har råd att reparera för 30-40k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.